Spring naar bijdragen

Reunie


Juul

Aanbevolen berichten

56 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

 

De  Eiffeltoren in Parijs is van ijzer en staat er al 130 jaar. Schepen kunnen heel lang meegaan, mits goed onderhouden.

 

Salut

Leendert

De Ijffeltoren heeft nog steeds een functie, bezienswaardigheid, landmark en ordinaire zendmast.

Al vanaf het begin zo'n beetje werden er radio signalen vanaf gezonden. Later ook omroep. Op sommige oude radioschalen kom je nog Tour Eiffel tegen. 

Het was ook een fijne TV mast, al voor WO 2, toen de Fransen er 1 vd eerste TV zenders op bouwden. Die de Duitsers tijdens de oorlog (mis) gebruikten, waar de Engelsen weer heel blij mee waren. Door de grote hoogte konden de beelden net in Dover worden ontvangen, zomaar zeer interessante informatie voor de Britse monitoring Service waar de Duitsers even niet aan gedacht hadden.

Tot op de dag van vandaag mast voor FM en TV en wat al niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijd voor iets leuks.

Oud collega Hans Becker maakte vrijdag foto's van onze mini reunie.......

 

foto  1: vlnr.   Juul,  Francis Bouwman (  radiorebus, U moet er wel wat voor doen en discotheek ), Jaap Schut en Douwe Dijkstra.   foto: © Hans Becker.

 

foto  2: vlnr.   Jaap Schut,  Kees Helleman (plugger jaren 70  EMI-Bovema ) , Juul.   foto: © Hans Becker.

screen 44.jpg

screen 44b.jpg

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kortom, een speciaal museum voor een stuk Radio Veronica geschiedenis is niet rendabel. Dus ook niet op een schip. In een hoekje van een groot museum zou misschien nog lukken (gebouw, voorzieningen en personeel zijn al aanwezig). Ik heb de afgelopen tijd veel reacties gehoord over 31 Augustus 1974. Eigenlijk alleen van mensen die het bewust of net niet meegemaakt hebben. Ook van mensen die in het museum zijn  geweest. Vonden het erg leuk, interessant en bij sommigen emotioneel. Zoals in de reportage al vermeld wordt, je had dagen van 0 tot 4 bezoekers per dag. Dat houdt geen stand. Jongeren hebben geen idee waar je het over hebt, begrijpen het niet of het boeit niet. Dan maar naar het omroepmuseum. En het schip? Het is jammer dat het zo gelopen is, maar blijkbaar is de combinatie met horeca toch nog de enige mogelijkheid om zo'n schip in stand te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei cdb:

En het schip? Het is jammer dat het zo gelopen is, maar blijkbaar is de combinatie met horeca toch nog de enige mogelijkheid om zo'n schip in stand te houden.

Ik ga een heel eind mee in je verhaal Cor, maar waarom lukt het in Engeland met het oude zendschip van radio Caroline dan wel?

 

Een heel 'blik' vrijwilligers heeft op een fantastische manier het schip in oude glorie hersteld. En... er vinden weer uitzendingen van het schip  plaats. Bezoekers kunnen via tender bootjes naar  de Ross Revenge varen en een rondleiding krijgen.

 

Waarschijnlijk is de Nederlander een geboren koopman of dominee( met het bekende vingertje).Veronica heeft nooit de historische waarde van de Norderney ingezien. Het was een stuk drijvend staal om geld mee te verdienen. Geen enkele exploitant heeft er na 1975  financieel succes mee gehad. De  huidige horeca combinatie  op de Norderney in Amsterdam lijkt me ook niet rendabel.

 

De enige manier is een stichting die donaties ontvangt en met vrijwilligers werkt, die het schip willen onderhouden. Uitbaten is verliesgevend. 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus laten al die mensen die zo steeds maar weer roepen dat de Norderney behouden moet blijven een hele hoop vrijwilligers bijeen sprokelen en dan.........( zie de gedachten van Leendert hier boven ).

Maar waar zijn die vrijwilligers dan?..........het is zo stil. Laten eerst de mensen die vinden dat.................Roepen is zo makkelijk.

Op mij hoef je niet te rekenen, geen zin en ook geen tijd, en de jaren beginnen te tellen.

Ja, als de Norderney hier in de haven van Elburg ligt........Maar verre autoritten doe ik niet meer.

 

Het is net als het weer organiseren van een reunie. Ik loop in het bos met de hond, wordt ik gebeld door een bekende oud Veronica dj; "Zeg ik zit hier op een terras met xxxxxx en wanneer is er weer een reunie?".............

 

Als ik dan zeg, "nou regel jij nu eens wat..."

 

Het werd stil aan de andere kant.

 

Mooie avond allemaal.

 

 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom? Omdat je in dit over-gereguleerde klote land voor elke scheet die je laat een omgevingsvergunning dan wel een ontheffing moet hebben. En als je die dan hebt is er een oerwoud aan belastingen en heffingen die je mag betalen.

De overheid gaat er per definitie van uit dat er bij elk initiatief wat te halen valt.

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
  • Treurig 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

42 minuten geleden zei Juul:

Het is net als het weer organiseren van een reunie. Ik loop in het bos met de hond, wordt ik gebeld door een bekende oud Veronica dj; "Zeg ik zit hier op een terras met xxxxxx en wanneer is er weer een reunie?".............

 

Als ik dan zeg, "nou regel jij nu eens wat..."

 

Het werd stil aan de andere kant.

 

Juul,

 

Niet alle mensen hebben dezelfde capaciteiten. Dus je moet het iemand niet kwalijk nemen dat hij  jou belt en vraagt wanneer er weer een reünie is. Waarschijnlijk kan hij dat zelf niet organiseren, maar vindt het toch wel leuk en vraagt het daarom aan jou.

 

Zie het anders. Ervaar het als compliment. Hij benadert jou, omdat hij weet dat jij de 'spil' bent.

 

Als ik het op mijzelf betrek, dan komt het geregeld voor dat mensen mij vragen om op een begrafenis te spreken. 'Leendert, je zegt toch zeker ook wel iets?  Dan zeg ik niet, 'doe het zelf maar,' omdat ik weet dat de persoon in kwestie daar moeite mee heeft.

 

Het zijn en blijven mensen en die hebben allemaal een gebruiksaanwijzing.

 

Wat betreft het behouden van de Norderney, want daar gaat deze discussie over. Het is nu te laat vrees ik. Ik woon niet  meer in Nederland, maar zou het anders wel op mij genomen hebben. 

 

Als de Norderney naar Cannes of Antibes komt, doe ik het wel...

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Als de Norderney naar Cannes of Antibes komt, doe ik het wel...

 

Salut

Leendert"

==========

Ja Leendert over dit soort opmerkingen heb ik het nu steeds.  Begin dan maar met het naar jou richting haken van de Norderney. En niet zeggen van ja maar.............

Want dat is hetzelfde als roepen dat de Norderney maar bewaard moet blijven en dan niks doen.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Harm ten Brink:

Waarom? Omdat je in dit over-gereguleerde klote land voor elke scheet die je laat een omgevingsvergunning dan wel een ontheffing moet hebben. En als je die dan hebt is er een oerwoud aan belastingen en heffingen die je mag betalen.

De overheid gaat er per definitie van uit dat er bij elk initiatief wat te halen valt.

 

Jeetje Harm, die tekst had ik kunnen uitkramen, ja je leert een hoop als je ook maar een beetje gaat ondernemen.

 

PS, ik weet een heel goede radio-technicus die je verder kan helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Juul:

Ja Leendert over dit soort opmerkingen heb ik het nu steeds.  Begin dan maar met het naar jou richting haken van de Norderney. En niet zeggen van ja maar.............

Want dat is hetzelfde als roepen dat de Norderney maar bewaard moet blijven en dan niks doen.

 

Juul, je weet waar ik woon. Niet om de hoek van de Norderney, maar 1500 km er vandaan. Ik kan het niet regelen, omdat ik ook nog moet werken. Ik heb de mogelijkheden niet. De moraal is er wel.

 

Ik heb mijn hele leven al gewijd aan de zeezenders, dus ik vind dat ik mijn portie heb gehad. Delmare,Caroline, Monique, en Laser hebben me tonnen aan gederfde inkomsten gekost. Het was mijn eigen beslissing, dus ik mag achteraf niet zeuren. Als ik tien jaar lang een baan zou hebben gehad, dan hoefde ik nu niet meer te werken. 

 

Ik wil alleen maar aangeven, dat ik geen 'roeper' ben, maar iemand die heel veel heeft aangepakt. Onlangs ook nog met Jan Kat het Delmare verhaal online gebracht, deel al mijn kennis en foto's op dit forum.  Wat wil je nog meer?

 

De Norderney? Misschien als ik met pensioen ben...Heb geduld.

 

Salut

Leendert

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2-9-2019 om 21:57 zei Leendert Vingerling:

Ik ga een heel eind mee in je verhaal Cor, maar waarom lukt het in Engeland met het oude zendschip van radio Caroline dan wel?

 

Een heel 'blik' vrijwilligers heeft op een fantastische manier het schip in oude glorie hersteld. En... er vinden weer uitzendingen van het schip  plaats. Bezoekers kunnen via tender bootjes naar  de Ross Revenge varen en een rondleiding krijgen.

 

Waarschijnlijk is de Nederlander een geboren koopman of dominee( met het bekende vingertje).Veronica heeft nooit de historische waarde van de Norderney ingezien. Het was een stuk drijvend staal om geld mee te verdienen. Geen enkele exploitant heeft er na 1975  financieel succes mee gehad. De  huidige horeca combinatie  op de Norderney in Amsterdam lijkt me ook niet rendabel.

 

De enige manier is een stichting die donaties ontvangt en met vrijwilligers werkt, die het schip willen onderhouden. Uitbaten is verliesgevend. 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

 

Dan zal toch eerst goed onderzocht moeten worden of het financieel allemaal haalbaar is. Ben bang dat alleen al het herstellen en het opnieuw inrichten onbetaalbaar is. Ik geloof er niet meer in. Misschien kwam je 45 jaar geleden een heel eind, maar ik denk dat het nu te laat is. Maar toch, wonder boven wonder, stel dat het lukt. Na jaren ploeteren door plaatselijke vrijwilligers is het dan uiteindelijk voor elkaar. En dan. Een drijvend museum? Een museum is al geprobeerd, is al gedaan. Een te bezichtigen zendschip gerund door vrijwilligers? Dat zal in het begin nog leuk gaan en bezoekers aantrekken. Na verloop van tijd hebben de meeste (opa's en oma's met hun kleinkinderen) het wel gezien. En ondertussen kost het allemaal scheepsladingen aan geld en moet die stichting, gerund door steeds minder enthousiast wordende vrijwilligers, het allemaal maar zien op te lossen. Dat houdt dus geen stand.

bewerkt door cdb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2-9-2019 om 22:10 zei Juul:

Als ik dan zeg, "nou regel jij nu eens wat..."

 

Het werd stil aan de andere kant.

 

Juul, je opmerking raakt volledig de roos. Iets roepen (heb ik ook gedaan) en verder niets doen, is te makkelijk. Point taken, iets te snel voor mijn beurt gepraat.

 

Misschien moeten de voorstanders van het behoud van de Norderney (onder wie ikzelf), in plaats van het bekritiseren van de huidige eigenaar, eigenlijk juist heel blij zijn met horeca-ondernemers, die - voor eigen risico - met het schip iets geprobeerd hebben/ iets nog willen gaan proberen. Ondanks de vele veranderingen aan/ verbouwingen van het originele schip. Door deze ondernemers bestaat de Norderney überhaupt nog, anders was ze allang gesloopt.

 

Immers: een museum lijkt inderdaad geen lange termijn optie (zoals al eerder hier geschreven). Op land is de zaak na een paar jaar alweer gesloten ('klaar, wie wilde langskomen, is langs geweest'). En een 'business-model' met boottripjes naar de Norderney op volle zee, lijkt al helemaal geen haalbare zaak. Zoiets kan waarschijnlijk alleen maar bij de Ross, omdat Caroline stevig verbonden is gebleven met haar 'thuisbasis', dit in tegenstelling tot Veronica. En zelfs voor Caroline is de financiering van het onderhoud van de Ross een lastige zaak. Ook daar geldt: financiering van het schip op zee houden is wellicht nog te doen; maar het verkrijgen van voldoende geld voor onderhoud in een dok (hard nodig), zal weer lastig gaan worden.

 

Het enige andere voorbeeld dat voor handen is, is het rendabel proberen te houden van de Jenni Baynton in de haven van Harlingen. Maar ook daar is het sappelen. Met een stichting met veel vrijwilligers en met 'leuren' bij donateurs. Ook daar is het financieren van groot onderhoud een probleem.

 

En wie van de vierduizend leden op dit forum heeft er zin in en heeft er tijd voor om een dergelijke stichting op te richten en te gaan runnen? Hier gaat werkelijk 'zeeën van tijd in zitten (niet flauw bedoeld). Ik zie dit niet gauw gebeuren; ik zie het mezelf ook niet doen, ondanks de wens voor behoud (liefst in originele staat). En ondanks de ongetwijfeld oprecht bedoelde oproep van René van den Abdeelen.

 

Dus: moeten we - zoals gezegd - dan toch maar niet heel erg blij zijn met initiatieven van de zoveelste horeca-ondernemer die iets wil gaan ondernemen op de Norderney? Kunnen we er - om de zoveel tijd - gelukkig nog een kopje koffie drinken ... Beter dan enkele reis sloperij/ laten afzinken op de bodem van de Noordzee.

 

Groet,

Jan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Jan-2:

Dus: moeten we - zoals gezegd - dan toch maar niet heel erg blij zijn met initiatieven van de zoveelste horeca-ondernemer die iets wil gaan ondernemen op de Norderney? Kunnen we er - om de zoveel tijd - gelukkig nog een kopje koffie drinken ... Beter dan enkele reis sloperij/ laten afzinken op de bodem van de Noordzee.

 

 

Jan, je hebt de situatie helder uitgelegd. Compliment. Mooi geschreven.

 

We zijn bijna allemaal 'te oud' geworden om er nog heel veel energie en tijd in te steken. Onze prioriteiten liggen daar niet meer. Genieten van de tijd die ons nog rest is het devies geworden. Ik hoor dagelijks de klok in mijn hoofd tikken...

 

Veel tijd voor vrijwilligerswerk is er niet meer. Heel veel verenigingen hebben daarom ook moeite om te blijven bestaan door gebrek aan vrijwilligers.Iedereen is met 'zichzelf' bezig.

 

In mijn geval zou ik de Norderney als permanente huisvesting gebruiken. Dus op de boot gaan wonen. De boot is dan net als een huis, waar je ook geregeld onderhoud voor moet plegen. 

 

Ik zou het een  soort AirBnB  verhuur invulling geven om de kosten te kunnen dekken. Zo moeilijk is het niet.

 

Het hele schip verbouwen en terugbrengen in de oorspronkelijke staat is onbegonnen werk en veel te kostbaar. Het gaat om het idee dat van dit schip is uitgezonden. Op die manier blijft het behouden.

 

En wat betreft de vele horeca ondernemers die er eigenaar van zijn geweest. Die deden het niet  voor  de romantiek, maar voor hun eigen portemonnee . Ze hoopten allemaal dat de merknaam Veronica drommen mensen zouden trekken, om op deze manier hun kas te spekken.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad er is niemand "beter" van geworden. Op 6 september 2013 hebben we in Kasteel Sypesteyn-Loosdrecht een bespreking gehad met de "eigenaresse"  Nimet. Toen we voostelden om in de Norderney op foto's een kleine uitleg te geven van de geschiedenis van het schip was daar eigenlijk geen belangstelling voor.....................

De rest kennen we nu.

 

foto: ©Juul.

 

 

screen 47.jpg

 

 

 

 

En met het "behoud" van de Norderney is het al net als met het behoud van de "Batavia" in Lelystad.

Hebben ze ook heel veel geld voor nodig...........is er ook niet.

 

De Batavia is de Notre-Dame van Lelystad

 

Please login or register to see this link.

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Juul:

Inderdaad er is niemand "beter" van geworden. Op 6 september 2013 hebben we in Kasteel Sypesteyn-Loosdrecht een bespreking gehad met de "eigenaresse"  Nimet.

 

Waarom heb je "eigenaresse" tussen leestekens gezet?  Volgens de laatste berichten in de Spreekbuis is Nimet Akdemir nog altijd de eigenaresse.

Please login or register to see this link.

 

Na lezing van de reacties op het artikel  is het me nog  duidelijker geworden, dat het met de Norderney nooit meer iets zal worden. Het zou dan nog kunnen via een soort 'Scheveningen Pier' constructie. Verkopen voor een euro met de verplichting het te onderhouden.

 

Het enige waar ik aan kan denken is dat Talpa dit doet. Veronica is een onderdeel van dit mediabedrijf. Maar waarom zou Talpa dit doen? Het schip zal een onkostenpost vormen op de balans en voegt geen meerwaarde toe aan het bedrijf. Dus de vraag stellen is hem beantwoorden.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, het blijft een moeilijk verhaal. Het grootste heikele punt is eerst het schip in handen zien te krijgen en vervolgens komen er nog meer kosten kijken. Dromen mag natuurlijk, want oh wat zou het mooi zijn als er weer een zender op stond. Wat dan ook inhoud een echte antenne. Waar ze dan ligt is in dromen niet interessant meer. Je kunt dromen van een museum. En je kunt ook dromen over een opname studio er in bouwen, dat is weer eens wat anders dan een horeca bestemming. Een soort Wisseloord studio maar dan anders. Maar ook dat is een droom.

Nu weet je nooit of dromen uitkomen, maar dat is sporadisch.

Realiteit is dat ze in Amsterdam ligt en nog steeds gebruikt (of misschien in vele ogen misbruikt) wordt. Het punt van belang is hier al voorbij gekomen. Aankoop en onderhoud kosten. Vervolgens moet het ook geld opbrengen, anders ziet niemand er brood in. Dus alle goede bedoelingen ten spijt ..............

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

En wat betreft de vele horeca ondernemers die er eigenaar van zijn geweest. Die deden het niet  voor  de romantiek, maar voor hun eigen portemonnee . Ze hoopten allemaal dat de merknaam Veronica drommen mensen zouden trekken, om op deze manier hun kas te spekken.

 

Dat klinkt als een nogal negatieve kijk op het vrije ondernemerschap. Voor veel kleinere ondernemers geldt: risico's nemen, investeren, rekeningen betalen, hard werken en dan maar hopen dat het iets wordt.

 

Degenen die nu nog 'hun kas spekken' met de merknaam Veronica, dat zijn hooguit de vereniging Veronica en de John de Mols van deze wereld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.