Spring naar bijdragen

56 jaar geleden...........14 augustus 1967


Juul

Aanbevolen berichten

40 minuten geleden zei Juul:

Ik heb het nog mee gemaakt. Het verdwijnen van de beste zeezender ooit Radio London. Tjonge ik was daar toch wel een beetje "ziek" van.

Omdat ik militaire dienst in moest, lichting 67-6, was ik vrij. M'n toenmailge werkgever Philips in Huizen gaf mij vrij en ik kreeg een "terug keer garantie" voor na m'n dienstplicht. Dat kon toen nog. Dat leip effe anders.

Niet wetende dat ik na 13 dagen dienstplicht werd gevraagd door Willem van Kooten om het team van technici bij Veronica te komen verjongen.

De rest is geschiedenis. En toen maakten we op 14 augustus 1974 een LHS als herdenking aan het stoppen van Big L. Nu eens niet dat laatste uur maar Lex Harding die e.e.a. herdenkt.

 

Please login or register to see this link.

 

Bedankt Juul!

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minutes ago, Juul said:

Hi John,

 

How was the receiption of Big L in that area?   not OK?

Juul,

It was non-existent. In those days, we had never heard of a medium wave loop aerial. Maybe if we tried, we might have been able to receive Radio Scotland or Radio 270. But being outside the catchment area for them, there was no publicity apart from Caroline North.

Mvg,

John C

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Als 12-jarige wilde ik dat laatste uur beslist niet missen... 🥹

 

Dat kan ik mij voorstellen, ik was iets jonger en hield mij nog (net) niet bezig met deze mooie vorm van radio (be)luisteren.

En na de closing down van Big L afgestemd op Veronica of geluisterd naar Robbie Dale op Radio Caroline?

 

''Teenage supporters of the pop ships riot at London's Liverpool Street station as Radio London disc jockey's return home for the last time"

 

Please login or register to see this link.

(Zie pagina's 228 t/m 230, met twee foto's die een leuke sfeerimpressie geven, op dat treinstation die maandag 14 augustus  1967. 🙂)

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei JOCOOLE:

Juul,

It was non-existent. In those days, we had never heard of a medium wave loop aerial. Maybe if we tried, we might have been able to receive Radio Scotland or Radio 270. But being outside the catchment area for them, there was no publicity apart from Caroline North.

Mvg,

John C

And during the night BigL had an issue on 1133/266 with Yugoslavia/Croatia/Zadar with hundreds of kW's.

They tried other wave lenghts, one I remember is 277.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja Big L. Bijkans heilig verklaarde Britse zeezender. London was in Groningen altijd voorzien van een fluitje waar je na een uur dol van werd. In hun wijsheid hadden de technici van London besloten dat ze een tikkie off channel konden zitten, niemand zou het merken. Nou, in het Groningse leverde dat een constant gevecht met de 5 kw van AFN Bremerhaven waar ik uiteindelijk meer naar luisterde dan naar Big L. In juni 64 begon ik met zeezender luisteren bij toeval tijdens een vakantie in Hilversum. Een oom had Caroline op de autoradio staan...vanaf dat moment beluisterde ik alle UK zeezenders tussen 64 en 68. Zelfs 390 had ik dagelijks wel een uurtje op staan. Ik luisterde meer uren naar City, Scotland, 270 en beide Carolines  dan naar London. Maar das natuurlijk persoonlijke voorkeur. Tegenwoordig zendt een legaal LPAM station vanuit Buitenpost regelmatig uit, vaak NL talige muziek, soms enkele uren Engelse oldies. Mijn transistor staat dan uit nostalgisch oogpunt weer even op `266`. 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Dat kan ik mij voorstellen, ik was iets jonger en hield mij nog (net) niet bezig met deze mooie vorm van radio (be)luisteren.

En na de closing down van Big L afgestemd op Veronica of geluisterd naar Robbie Dale op Radio Caroline?

Daarna veel geluisterd naar Caroline, maar ook wel naar Veronica en na 30 september soms naar BBC Radio 1. Na 15 augustus was het op Caroline na verloop van tijd wel te merken dat de programma's van wat mindere kwaliteit werden, onder meer als gevolg van het beperkte aantal deejays.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

I was only 6 years old when Radio Scotland left the air on August 14th, but I have a very vague recollection. My older sister was a big 242 fan and I remember her giving me a newspaper clipping with a picture of the Comet to take to school as we always brought in a news item on a Monday.

 

I also remember my sister saying the Radio Scotland had gone off air much earlier than that. Must have been when the ship moved from the west coast (where we lived) back to the Forth of Forth. I am not sure my sister listened that much to Radio Scotland after that as reception was not so good. I think she went to Radio Caroline North which had better reception on the west coast.

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb er niets van mee gekregen, ik was toen 8 jaar oud.

En aan de radio mochten we niet komen, daar stond bijna lijfstraf op.

Ik heb mijn ouders ook nooit gezien, of in mijn geheugen weggeschreven, dat ze naar andere zenders luisterden dan de Vara of de duitse radio.

Nu was in Emmen het ontvangst ook niet denderend voor de zee zenders, heb ik ervaren toen ik wat ouder werd.

 

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei radio tpot:

ik heb er niets van mee gekregen, ik was toen 8 jaar oud.

En aan de radio mochten we niet komen, daar stond bijna lijfstraf op.

Ik heb mijn ouders ook nooit gezien, of in mijn geheugen weggeschreven, dat ze naar andere zenders luisterden dan de Vara of de duitse radio.

Nu was in Emmen het ontvangst ook niet denderend voor de zee zenders, heb ik ervaren toen ik wat ouder werd.

 

 

Theo

 

 

Ik was toen 20.......................bouwjaar 1947.        "ben ik al zo oud?".

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was toen in 67 10 en via mijn vader kreeg ik erg veel mee en wat later op oude tapes van zn bandrecorder stond van sommige uurtjes en het laatste . 

het originele laatste uur is altijd lastig te vinden vele uurtjes zijn later bewerkt met de stem van toen en de muziek er tussen geplakt  . dat vindt ik dan weer niks . 

 

Wie heeft er nog wat originele uurtjes London ?

bewerkt door Jaap De Vries
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was toen 15, 16, 17 jaar (ben van 1950). In Nijmegen was de ontvangst van de zeezenders altijd wat problematisch door de afstand, zeker 's avonds, maar London en Caroline waren favoriet. Veronica gek genoeg wat minder.

 

Radio 270 en Radio City kwamen met veel ruis binnen en dus niet echt populair. Radio 390 was niet mijn genre.. SRE was  -hoe moet ik het zeggen-nogal "druk.

 

Door de zeezenders ben ik enthousiast geworden om op de middengolf te luisteren en toen ontdekte ik ook dat die zenders niet "zomaar" ergens zaten maar dat er een raster van 9 kHz bestond waar die zenders mooi inpasten. En dat er behalve de zeezenders ook veel meer viel te horen, kortom een hobby werd geboren

 

Groet,

Andries.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Juul:

Hoi Paul,

 

je schreef;

"Tja Big L. Bijkans heilig verklaarde Britse zeezender. London was in Groningen altijd voorzien van een fluitje waar je na een uur dol van werd. "

 

Ik denk dat je toch wel cynische opmerking over Big L komt doordat jij het niet zo mooi kon ontvangen.   hi

 

PS.

 

Hier sta ik met Dave Hawkins, één van de zendertechnici tot het eind van Big l.

Toch wel een beetje een "held" van mij.

Foto gemaakt op de radio dag in 2011.  © Vincent.

 

 

RadioDay 2011 Juul en Dave Hawkins Big L kopie.jpg

 

Nee, ligt anders. Big L miste avontuur en drama, te glad, te goed. Een commercieel  radiostation dat "toevallig" op een schip terecht was gekomen waar ze verder geen ruchtbaarheid aan wilden geven. Het miste het scheepselement zo kenmerkend voor offshore radio maar moeilijk concreet uit te leggen.  Maar in die 4 jaar UK offshore radio ben ik nooit bij één station blijven hangen. Daar komt bij dat  alle UK stations tussen 64 en 68 niet verder kwamen dan anorak beluistering qua sterkte van het signaal. Pas in Leeuwarden kon je spreken van goede ontvangstmogelijkheden voor "normale " radio luisteraars. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6409
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    wega51
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.