Spring naar bijdragen

The Beatles en "now and then"


Juul

Aanbevolen berichten

Net als opening song gedraaid bij de avondshow om 19.00, ben niet onder de indruk er van.

Vind het een nadagen nummer van de Beatles.

Maar mss moet ik hem wat vaker horen 🙃

De gebruikte techniek is wonderful, geeft aan waar software toe in staat is om te reproduceren van wat (niet) was.

En het stond op een cassette bandje begreep ik met heel veel ruis.

 

Theo

bewerkt door radio tpot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei radio tpot:

Net als opening song gedraaid bij de avondshow om 19.00, ben niet onder de indruk er van.

Vind het een nadagen nummer van de Beatles.

Maar mss moet ik hem wat vaker horen 🙃

De gebruikte techniek is wonderful, geeft aan waar software toe in staat is om te reproduceren van wat (niet) was.

En het stond op een cassette bandje begreep ik met heel veel ruis.

 

Theo

Misschien raak je na het zien van dit filmpje meer onder de indruk. Ik vind het een prachtig nummer beter dan het eerdere Free as A Byrd.

 

 

bewerkt door PowerMusic
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, ik had het filmpje al gezien en dat veranderd mijn mening over de song niet.

De techniek is wonderful, dat zoiets tegenwoordig mogelijk is.

Maar dezelfde techniek wordt gebruikt om mensen geld uit de zakken te kloppen door iemand anders voor te doen.

We gaan er nog veel van horen en merken in de toekomst denk ik.

Ongetwijfeld gaan er meer liedjes komen.

Wolfman Jack zijn stem gebruik na zijn dood, was dan nog maar kinderspel.😊

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei radio tpot:

Vind het een nadagen nummer van de Beatles.

 

The Beatles en nadagen, dat is nieuw voor mij.

 

 

4 uur geleden zei radio tpot:

Ongetwijfeld gaan er meer liedjes komen.

 

Kan niet wachten.

 

 

2 uur geleden zei Will Stevens:

Deze clip (vandaag uitgebracht, van regisseur Peter Jackson) vond ik toch wel heel bijzonder.

 

Het is knip- en plakwerk, maar heel stijlvol gebracht én met gevoel voor humor.

 

Inderdaad, leuk om naar de bewerkte beelden te kijken en te luisteren naar dit mooie 'nieuwe' nummer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondanks alle drukte met het opvoeden van zijn zoon Sean, kon John Lennon het toch niet laten om zo nu en dan met gitaar en piano wat ideeën van liedjes uit te werken. Zo heeft hij In 1977 een aantal nieuwe ideeën uitgeprobeerd en opgenomen op cassette. Op diezelfde cassette staan ook wat probeersels van Free as a bird, Real love, Grow old with me en dus Now and Then.

 

Ik ben groot Beatles fan. Het is prachtig allemaal hoor wat er allemaal gebeurd en soms heel emotioneel. John Lennon heeft deze onafgemaakte liedjes nooit gebruikt. Wat als…… Misschien had hij ze op een gegeven moment weer opgepakt en was het eindresultaat wel veel verrassender geweest dan wat er nu van gemaakt is.

Mooi hoor zo’n titel “laatste plaat van The Beatles” Maar was “John Lennon featuring The Beatles – Now and Then” niet mooier geweest?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat ik voorop stellen dat het een heel knap stukje techniek is zoals deze opname is "opgepoetst", toch zie ik het niet echt als "laatste plaat van The Beatles". Met AI is deze opname tot het huidige technisch hoogstandje gekomen en ik houd mijn hart vast wat er in de toekomst allemaal nog komt....De laatste plaat van Jimi Hendrix, Jim Morrison, Buddy Holly en wie weet nog meer???
"De laatste plaat" is voor mij nog altijd de plaat die het laatst officieel, bij leven of bij bijeenzijn van de groep, is uitgebracht, niks meer en niks minder.
Ook zie je nu nummers die jarenlang op de plank zijn blijven liggen of totaal vergeten zijn, en beste forumleden, dat was met een reden. Namelijk dat de artiest ze te slecht vond om uit te brengen, maar nu worden ze als het nieuwste supernummer opgepoetst en in de handel gebracht.
Kijk maar naar Jimi Hendrix, na zijn dood is zo ongeveer alles van Jimi uitgemolken wat er op de plank was blijven liggen, ook bij Buddy Holly is zo ongeveer elke seconde die hij op tape had gezet later op de plaat uitgebracht, ook in 1959 werd er gepoetst. "Crying, Waiting hoping" had Buddy Holly op de band gezet met alleen gitaar begeleiding. Later heeft platenmaatschappij Coral er een heel orkest op gezet en het postuum uitgebracht. Tuurlijk, dit was kwaliteit maar toch was het ook een groot gedeelte geldgewin!
Maar..... ik vind "Now and then" best een leuk nummer, geen "superbeatles" en voor de techniek die dit mogelijk maakte zeg ik chapeau!!!

Fijne Zaterdag
Henk Kruize

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad Henk.

Ik vind het ook een knap staaltje techniek. Maar daar blijft het ook bij.

Toen ik het hoorde kreeg ik een nare smaak in mijn mond.

Allereerst is het nummer geschreven door John Lennon en dus niet Lennon/McCartney.

Ten tweede, Lennon is nadrukkelijk aanwezig in zijn solo stijl al dan niet bijgestaan door de Ono Band. En daarmee is het voor mij (ieder mag er anders over denken) niet echt een Beatles nummer. Eerder John Lennon & Beatles.

Maar nogmaals, mijn mening.

De b-zijde (een remix van Love me do) zou mij mogelijk meer bekoren.

 

Rob V.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit soort projecten levert in ieder geval prachtige discussies op. De zin ,,Ondanks alle drukte met het opvoeden van zijn zoon Sean, kon John Lennon het toch niet laten om zo nu en dan met gitaar en piano wat ideeën van liedjes uit te werken.'' is er een mooi voorbeeld van. Je zou haast medelijden gaan krijgen met John...

 

Ik heb helemaal niets met dergelijke 'hoogstandjes' als een 'nieuw' nummer van The Beatles. En hoop niet dat we 'in het kader van de vooruitgang' ooit grootheden of slechteriken gaan opgraven om ze weer tot leven te wekken. Ik hoop de dag waarop dit wetenschappelijk mogelijk wordt dan ook niet mee te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

en ik houd mijn hart vast wat er in de toekomst allemaal nog komt....

 

Maakt mij niet(s) uit, als het goed klinkt vind ik het best.

 

1 uur geleden zei Rob Veld:

Allereerst is het nummer geschreven door John Lennon en dus niet Lennon/McCartney.

 

Ik denk dat het hier mee te maken heeft.

 

  '' John Lennon and Paul McCartney begonnen al in de late jaren vijftig samen liedjes te schrijven. Al vroeg kwamen ze overeen dat ze alle liedjes op hun beider naam zouden zetten, ook al had maar een van hen het geschreven.''

 

Please login or register to see this link.

 

 

1 uur geleden zei Martin1968:

En hoop niet dat we 'in het kader van de vooruitgang' ooit grootheden of slechteriken gaan opgraven om ze weer tot leven te wekken. Ik hoop de dag waarop dit wetenschappelijk mogelijk wordt dan ook niet mee te maken.

 

Dat maken wij in ieder geval niet meer mee. 🙂

 

Maar ga er (maar) van uit, dat als iets technisch kan, het ook (beslist) gaat gebeuren.

 

Maar voorlopig dus (gelukkig) nog niet.

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

 

 

 

 

 

bewerkt door Robin Westhof
Aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Robin, alleen is dit nummer gecomponeerd (op piano) en geschreven plus minus 1977, overigens niet door Lennon voltooid. Het werd na het overlijden van Lennon genomineerd voor de "the Beatles Anthology". Daaronder valt ook het door Lennon geschreven "Free as a bird" en "Real love" beide verder afgewerkt door de resterende Beatles en Jeff Lynne. Beide nummers verschenen als bootleg op 7".

Bij die nummers kreeg ik nog wel het idee van dat zijn de Beatles.

 

Rob V.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om even een misverstand te benoemen: dit heeft helemaal NIETS met AI (kunstmatige intelligentie) te maken.

 

Peter Jackson heeft eenvoudig software laten ontwikkelen die het mogelijk maakt om het geluid van opgenomen instrumenten (en dus ook stemmen) van elkaar te scheiden. Die techniek had hij al gebruikt voor zijn documentaire 'Get Back', met verbluffend resultaat. Het is een manier om bestaande opnames van inferieure kwaliteit aanzienlijk beter te doen klinken.

 

Het zou voor mij pas problematisch worden als ze nieuwe liedjes gingen uitbrengen met kunstmatig gegenereerde stemmen van artiesten die niet meer onder ons zijn. Maar daar is in dit geval geen sprake van. 

 

Je kunt beweren dat het geen echt Beatles-liedje is, omdat ze niet met z'n vieren in de studio waren, of dat het je niet aanspreekt. Allemaal best. Maar voor mij is het een oprecht eerbetoon van McCartney aan zijn oude kompaan.  

bewerkt door Will Stevens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei Will Stevens:

Het zou voor mij pas problematisch worden als ze nieuwe liedjes gingen uitbrengen met kunstmatig gegenereerde stemmen van artiesten die niet meer onder ons zijn. Maar daar is in dit geval geen sprake van. 

 

Maar het kan (al) wel.

 

 

bewerkt door Robin Westhof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4-11-2023 om 12:57 zei Henk-Anna Loog:

Laat ik voorop stellen dat het een heel knap stukje techniek is zoals deze opname is "opgepoetst", toch zie ik het niet echt als "laatste plaat van The Beatles". Met AI is deze opname tot het huidige technisch hoogstandje gekomen en ik houd mijn hart vast wat er in de toekomst allemaal nog komt....De laatste plaat van Jimi Hendrix, Jim Morrison, Buddy Holly en wie weet nog meer???
"De laatste plaat" is voor mij nog altijd de plaat die het laatst officieel, bij leven of bij bijeenzijn van de groep, is uitgebracht, niks meer en niks minder.
Ook zie je nu nummers die jarenlang op de plank zijn blijven liggen of totaal vergeten zijn, en beste forumleden, dat was met een reden. Namelijk dat de artiest ze te slecht vond om uit te brengen, maar nu worden ze als het nieuwste supernummer opgepoetst en in de handel gebracht.
Kijk maar naar Jimi Hendrix, na zijn dood is zo ongeveer alles van Jimi uitgemolken wat er op de plank was blijven liggen, ook bij Buddy Holly is zo ongeveer elke seconde die hij op tape had gezet later op de plaat uitgebracht, ook in 1959 werd er gepoetst. "Crying, Waiting hoping" had Buddy Holly op de band gezet met alleen gitaar begeleiding. Later heeft platenmaatschappij Coral er een heel orkest op gezet en het postuum uitgebracht. Tuurlijk, dit was kwaliteit maar toch was het ook een groot gedeelte geldgewin!
Maar..... ik vind "Now and then" best een leuk nummer, geen "superbeatles" en voor de techniek die dit mogelijk maakte zeg ik chapeau!!!

Fijne Zaterdag
Henk Kruize

John Lennon heeft in juni 1980 tijdens een vakantie op Bermuda, zo’n 25 nieuwe liedjes geschreven en probeersels daarvan opgenomen op cassette. Genoeg materiaal voor 2 albums. O.a. Free as a bird, Real love, Grow old with me en Now and Then, zijn geen afgekeurde liedjes. Deze zijn gewoon blijven liggen. John Lennon had op dat moment (1977) geen enkele behoefte om de studio in te duiken. Laat staan om een nieuw album uit te brengen. Dat gevoel kwam pas weer terug in 1980. Je weet het niet, maar Lennon greep in het verleden wel vaker in het onderste laatje met cassettes, naar een al eerder bedacht ideetje. Zo slecht waren die nummers namelijk helemaal niet. Je bent 40 jaar oud. Barst van de energie en nieuwe ideeën. Kunt inmiddels weer redelijk goed met je oude maatjes opschieten. En God mag weten hoeveel moois er nog stond te gebeuren. Maar goed, een idioot en vier kogels, hebben daar voorgoed een einde aan gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei cdb:

John Lennon heeft in juni 1980 tijdens een vakantie op Bermuda, zo’n 25 nieuwe liedjes geschreven en probeersels daarvan opgenomen op cassette. Genoeg materiaal voor 2 albums. O.a. Free as a bird, Real love, Grow old with me en Now and Then, zijn geen afgekeurde liedjes. Deze zijn gewoon blijven liggen

Dan moet je dit zien als nummers van John Lennon solo en niet van The Beatles... ook al spelen er mede bandleden op mee. De Beatles waren vanaf halverwege 1970 uit elkaar.

Kijk, als er tapes opduiken van voor die tijd, DAN is het ex-Beatles materiaal en kan het als "The Beatles" uitgebracht worden.

Fijne avond

Henk Kruize

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4-11-2023 om 21:18 zei Rob Veld:

n "Free as a bird" en "Real love" beide verder afgewerkt door de resterende Beatles en Jeff Lynne. Beide nummers verschenen als bootleg op 7".

Rob V.

 

Free As A Bird en Real Love waren geen bootleg singles, maar officiele uitgaven op het Apple label, net als de Antology-LP's uit die dagen. Ik heb de singles indertijd gewoon bij Free Record Shop gekocht, dat  in de jaren 90 niet bekend stond om een levendige handel in bootlegs.

Dat was bij FRS hooguit in de begintijd zo, toen Hans van Breukhoven nog maar één winkel had, in Schiedam en via parallelimport een interessant en relatief goedkoop assortiment had. 

Edwin

13 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

Dan moet je dit zien als nummers van John Lennon solo en niet van The Beatles... ook al spelen er mede bandleden op mee. De Beatles waren vanaf halverwege 1970 uit elkaar.

Kijk, als er tapes opduiken van voor die tijd, DAN is het ex-Beatles materiaal en kan het als "The Beatles" uitgebracht worden.

Fijne avond

Henk Kruize

Vanaf circa 1967 schreven The Beatles heel vaak afzonderlijk. Vanaf The White Album werkten ze ze ook in de studio vaak alleen uit.

Toch waren het  Beatle-nummers.

Want degene die het nummer had gemaakt en uitgewerkt, liep naar de andere studio om Ringo er even bij te halen voor een drumpartij, George of John voor een gitaar of Paul voor een piano- of baspartij. En elkaar voor de achtergrondzang. 
Best een parallel met wat er nu is gebeurd. John heeft -'vanwege omstandigheden' vertegenwoordigd door zijn weduwe-, zijn oude maatjes erbij geroepen om zijn werk aan te vullen.

Edwin

 

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is maar wat je verstaat onder bootleg. Het is niet alleen als het op een white label geperst is dat het dan een bootleg is. Ook in het geval dat of de artiest of platenmaatschappij tegen de release is, er sprake is van een bootleg die evengoed wel op het huislabel kan verschijnen. 

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Rob Veld:

Het is maar wat je verstaat onder bootleg. Het is niet alleen als het op een white label geperst is dat het dan een bootleg is. Ook in het geval dat of de artiest of platenmaatschappij tegen de release is, er sprake is van een bootleg die evengoed wel op het huislabel kan verschijnen. 

 

Rob V.

Dag Rob, ik snap to-taal niet waar je in dit verband op doelt.

In 1995/96 verschenen de vinyl- en cd-singles Free As A Bird en Real Love, door de toen nog drie levende Beatles zelf gemaakt, samen met Jeff Lynne, met 100% toestemming op het officiele platenlabel van The Beatles, Apple, indertijd nog door EMI gedistribueerd, tegenwoordig door Universal.
Op hetzelfde label waren door EMI ook al de BBC-sessions officieel op driedubbel-LP (en op CD natuurlijk) uitgebracht (Baby's in black verscheen toen op vinylsingle en cd-single), later verscheen nóg een BBC-dubbelaar.
Verder waren er in de 90s nog een paar 'nieuwe' Beatlesplaten, zoals het door Paul, George en Ringo herbewerkte Let It Be-album dat zónder de Phil Spector toevoegingen tot 'Let It Be Naked' werd omgedoopt. En Giles Martin (zoon van Beatles-producer George) mocht stoeien met de studiotapes (separate geluidssporen) van The Beatles voor Cirque Du Soleil, wat het album 'Love' opleverde.  

Ik weet dat de grens tussen officieel en niet-officieel soms vaag kan zijn, in al deze gevallen is voor misschien wel duizend procent géén sprake van bootlegs. 

 

Edwin 

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

We kunnen een hele discussie hebben, over bootleg of niet, maar dat wordt dan een eindeloos verhaal.

Let wel, 45cat houdt het op een bootleg en ik neem aan dat daar een reden voor is. 

 

Met de opmerking dat "Free as a bird" en "Real love" door Paul, Ringo en George is gemaakt doe je wel de componist en tekstschrijver te kort.

 

Rob V.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.