Spring naar bijdragen

45 jaar Plan van Genève


Aanbevolen berichten

Ik heb dat boek ook in mijn bezit en met veel interesse gelezen. Maar dit staat daar niet in. Daar ben ik zeker. De Engelsen zullen daar geen toestemming aan verleent hebben. De 1566 kHz is daar ook in gebruik. En de 1557 kHz was 1 of 2 kW voor Amsterdam  Rotterdam 828 kHz was ook met laag vermogen toegekend aan Nederland. Maar deze frequentie konde alleen in vermogen verhoogd worden door de afstraling richting Engeland te beperken, ik meen daar naar toe waren de oorspronkelijke 2 kW toegestaan. Richting oosten mocht men later 20 kW gebruiken. Ik meen me te herinneren dat voor de gecompliceerde antenne constructie Paul Alexander Rusling naar Nederland kwam of was het zelfs Peter Chicago. Alles lang geleden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Helmut, de Engelsen en 1566 kHz? Volgens mij hadden de Engelsen geen rechten op 1566 kHz. Dat ze nu die 1566 kHz gebruiken voor laag vermogen is een andere zaak.

Ik denk dat je eerder uitkomt op Beromunster (oud hartzeer voor Veronica). Ik vermoed ook dat die deal van 1557 vs 1566, een afspraak  was met de Zwitsers.  Waarbij dan weer opgemerkt dat die zender pas halverwege de 90'r jaren uit ging en daarmee dus tot die dato de 1566 kHz in Nederland dus niet gebruikt zou kunnen  worden. Zeker niet met 35 kW.

 

Als je uitgaat van de huidige situatie is er geen probleem om 1557 kHz met 25 Watt in Asd op te stellen. Overigens is volgens mij die discussie al eerder gevoerd in het kader van het LPAM frequentie beleid.

Overigens is er iemand onder de lezers hier die getracht heeft die frequentie voor LPAM doeleinden te gebruiken maar helaas werkte de RDI niet mee want men houdt nog steeds vast aan oude verroeste waardes.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Rob Veld:

Ben je niet in de war met 1566 kHz Theo? Die mocht aanzienlijk meer vermogen maken.

 

@ Piet, in het verleden waren er afspraken (met wie?) of 1566 kHz of 1557 kHz maar niet beide te gelijk te gebruiken. Men heeft destijds voor 1557 kHz gekozen. Of dat ook internationaal afgesproken is ...........???

 

Feit is dat de RDI de 1557 kHz tot voor kort nog steeds niet wilde uitgeven.

 

Rob V.

Even in mijn geheugen graven.

Door Agentschap Telecom is alweer vele jaren geleden (ergens rond 2000) een rapport opgesteld waarin het gebruik van middengolffrequenties in ons land werd onderzocht. Daarin werden inderdaad zowel 1557 als 1566 kHz genoemd als geschikt voor gebruik in ons land, maar vanwege nabuurkanaalstoring niet gelijktijdig. 1557 kHz was al in het Plan van Genève aan Nederland toegewezen, maar 1566 kHz niet. Uiteindelijk kwam in 2003 alleen 1557 kHz beschikbaar voor gebruik voor commerciële omroep. Omdat een Franse zender echter 's avonds en 's nachts nogal wat storing veroorzaakte op deze frequentie werd op verzoek van vergunninghouder Vahon de 1557 kHz ingeruild voor 1566 kHz. Die frequentie is de enige middengolffrequentie waarop nu nog 'hoogvermogen'-middengolfomroep is toegestaan in ons land. Doordat de zendantenne tijdens een storm werd beschadigd maakt Vahon echter nu alleen nog met een zeer laag vermogen gebruik van deze frequentie in het centrum van Den Haag.

Piet. 

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Helmut:

Ik heb dat boek ook in mijn bezit en met veel interesse gelezen. Maar dit staat daar niet in. Daar ben ik zeker. De Engelsen zullen daar geen toestemming aan verleent hebben. De 1566 kHz is daar ook in gebruik. En de 1557 kHz was 1 of 2 kW voor Amsterdam  Rotterdam 828 kHz was ook met laag vermogen toegekend aan Nederland. Maar deze frequentie konde alleen in vermogen verhoogd worden door de afstraling richting Engeland te beperken, ik meen daar naar toe waren de oorspronkelijke 2 kW toegestaan. Richting oosten mocht men later 20 kW gebruiken. Ik meen me te herinneren dat voor de gecompliceerde antenne constructie Paul Alexander Rusling naar Nederland kwam of was het zelfs Peter Chicago. Alles lang geleden...

Klopt helemaal. 

Rusling en Chicago hebben daar samen aan gewerkt. 

47 minuten geleden zei Piet van der Vooren:

Even in mijn geheugen graven.

Door Agentschap Telecom is alweer vele jaren geleden (ergens rond 2000) een rapport opgesteld waarin het gebruik van middengolffrequenties in ons land werd onderzocht. Daarin werden inderdaad zowel 1557 als 1566 kHz genoemd als geschikt voor gebruik in ons land, maar vanwege nabuurkanaalstoring niet gelijktijdig. 1557 kHz was al in het Plan van Genève aan Nederland toegewezen, maar 1566 kHz niet. Uiteindelijk kwam in 2003 alleen 1557 kHz beschikbaar voor gebruik voor commerciële omroep. Omdat een Franse zender echter 's avonds en 's nachts nogal wat storing veroorzaakte op deze frequentie werd op verzoek van vergunninghouder Vahon de 1557 kHz ingeruild voor 1566 kHz. Die frequentie is de enige middengolffrequentie waarop nu nog 'hoogvermogen'-middengolfomroep is toegestaan in ons land. Doordat de zendantenne tijdens een storm werd beschadigd maakt Vahon echter nu alleen nog met een zeer laag vermogen gebruik van deze frequentie in het centrum van Den Haag.

Piet. 

Een paar maanden nadat de 1557 was ingeruild voor de 1566 ging die sterke zender in Rennes fr uit....... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vor 3 Stunden schrieb ruudam:

Klopt helemaal. 

Rusling en Chicago hebben daar samen aan gewerkt. 

Jij hebt ook zo'n antenne welke is ontworpen door Peter Chicago, wanneer ik dat goed herinner. Het principe is het zelfde als op Ross Revenge, later op de Mi Amigo en ook op de Communicator in het IJsselmeer. Deze antenne heeft vele voordelen wat afstemming en de bandbreede aangaat. Maar zij heeft geen goed rendement.

Heeft Theo me ook een keer verteld en hij heeft daar echt veel verstand van. Ook als Theo nu weer zegd: Ne ik toch niet haha.

Omdat het hier kortgeleden thema was. Het sterkste signaal vanaf de Mi Amigo was in de tijd van Radio Atlantis en toen heeft men

en appart draad gespannen naar de top van de mast en deze draad was niet verboden met de mast. Ook de meeste engelse zeezenders werkten met een draadantenne en de mast was ervoor om de draad te dragen. De antennes van Peter Chicago waren een soort van halve dipol vertikaal opgesteld. De tweede helft is dan de bodem, metal, water en zee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-12-2023 om 23:05 zei ruudam:

Dank Rink, ik zie interessante dingen.

 

Zoals 1494 met 2 kW voor Hulsberg? Waarom niet verdeeld?

En mijn 1584 was geen 1 maar 2 kW, werd maar met 1 kW verdeeld, klopt niet.

 

Ruud, De 1494 vind ik niet in de ITU lijst, wel in die Duitse lijst. Bevat die Duitse lijst dan ook de bestaande zenders, die niet in het ITU zijn afgesproken? (zoals Piet memoreerde)
Zo zie ik in de Duitse lijst bij 1251 zowel Hulsberg als Amsterdam genoemd. Toen STAD Radio Amsterdam. Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat die zender in Diemen stond.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 6-12-2023 om 12:07 zei Piet van der Vooren:

Volgens mij zou ook de frequentie 1557 kHz nu voor LPAM-gebruik kunnen worden gebruikt, in ieder geval in een deel van het land. Die frequentie is in het verleden gebruikt door de Vahon, maar deze is later overgegaan naar de frequentie 1566 kHz.

Hoewel ik de Vahon hier in de Leidse regio niet meer kan ontvangen sinds hun zendinstallatie begin vorig jaar tijdens een storm beschadigd raakte, schijnt dit station nog wel met een zeer laag vermogen in het centrum van Den Haag uit te zenden. Dat zal noodzakelijk zijn om ook op DAB+ uit te kunnen zenden, want de vergunningen voor middengolf en DAB+ zijn gekoppeld.

Piet.

 

VAHON heeft de licentie voor het AM-kavel teruggegeven, maar meteen een LPAM licentie aangevraagd en gekregen. Ze mogen nu dus 100 Watt op 1566. Daarmee kom je volgens mij niet storingsvrij in Den Haag binnen. Toen ze voorheen in Leidschendam een mooie mast hadden (die je kon zien vanaf de A4) en tot bij Utrecht goed waren te ontvangen, had ik in de auto ook geen storingsvrije ontvangst in Den Haag.

 

UPDATE:
Bovenstaande bewering is niet waar. Vahon zendt nog steeds uit met een vergunning voor een hoogvermogen AM-zender.
Wel is het zo dat er tegenwoordig met slechts 63 Watt wordt uitgezonden.
Excuses voor de foute info...
Rink

bewerkt door Rink Hof
foute bewering
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben even gaan zoeken op de rdi site, maar ik kan niets meer vinden over zowel niet-landelijke AM vergunningen als de niet landelijke commerciele FM vergunningen. Ik vind ook de FM-frequenties van niet-landelijke FM-zenders niet.

Ik vind alleen een lijst van DAB+ indeling, en daar staat wel C12 kavel genoemd met vergunninghouder Stichting Karmavadische Sanatan Dharm Maha Sabha Nederland.

Dit in het "Overzicht vergunnighouders Allotment 5B Zuid-Holland/Zeeland"  (inclusief typefout...).

Please login or register to see this link.

 

Theo, welke lijst bedoel jij?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei radio tpot:

Please login or register to see this link.

Deze lijst komt vd RDI, wordt op verzoek toegestuurd.

 

Theo

Dank je, Theo,

Deze lijst heb ik al een tijdje in mijn favorieten. Dit vind ik de beste lijst voor middengolfzenders in NL sinds radio-tv-nederland.nl hiermee stopte.

 

De lijst van LPAM van de rdi vermeldt 1566 inderdaad niet.

Please login or register to see this link.

 

Excuses voor de foute info.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vahon heeft nog steeds een vergunning voor het 'hoogvermogen' middengolfkavel C12, met daaraan gekoppeld een vergunning voor DAB+. Zolang Vahon op AM uitzendt blijft de DAB+-vergunning van kracht. Zou Vahon echter geheel stoppen op AM, dan vervalt ook de DAB+-vergunning, want die twee vergunningen zijn gekoppeld. Vandaar dat in het centrum van Den Haag met zeer laag vermogen op AM wordt uitgezonden, zodat de DAB+-vergunning behouden blijft. Op AM is het vermogen zeker geen 63 watt, want dan zou het bereik wel groter zijn dan nu het geval is. Het AM-signaal komt nu bij wijze van spreken 'de straat niet uit'.

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Vahon heeft nog steeds een vergunning voor het 'hoogvermogen' middengolfkavel C12, met daaraan gekoppeld een vergunning voor DAB+. Zolang Vahon op AM uitzendt blijft de DAB+-vergunning van kracht. Zou Vahon echter geheel stoppen op AM, dan vervalt ook de DAB+-vergunning, want die twee vergunningen zijn gekoppeld. Vandaar dat in het centrum van Den Haag met zeer laag vermogen op AM wordt uitgezonden, zodat de DAB+-vergunning behouden blijft. Op AM is het vermogen zeker geen 63 watt, want dan zou het bereik wel groter zijn dan nu het geval is. Het AM-signaal komt nu bij wijze van spreken 'de straat niet uit'.

Piet.


Er zijn toch wel meer stations die geen AM of FM - frequentie hebben, maar wel op DAB+ uitzenden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Vahon heeft nog steeds een vergunning voor het 'hoogvermogen' middengolfkavel C12, met daaraan gekoppeld een vergunning voor DAB+. Zolang Vahon op AM uitzendt blijft de DAB+-vergunning van kracht. Zou Vahon echter geheel stoppen op AM, dan vervalt ook de DAB+-vergunning, want die twee vergunningen zijn gekoppeld. Vandaar dat in het centrum van Den Haag met zeer laag vermogen op AM wordt uitgezonden, zodat de DAB+-vergunning behouden blijft. Op AM is het vermogen zeker geen 63 watt, want dan zou het bereik wel groter zijn dan nu het geval is. Het AM-signaal komt nu bij wijze van spreken 'de straat niet uit'.

Piet.

Maar Vahon zit fout want 63 Watt EMRP is het absolute minimum vermogen en dat halen ze niet, zoals je zelf al aangeeft. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei thijs5326:


Er zijn toch wel meer stations die geen AM of FM - frequentie hebben, maar wel op DAB+ uitzenden?

Dat klopt, maar die hebben een vergunning voor uitsluitend DAB+. Vahon daarentegen heeft een vergunning voor AM die gekoppeld is aan een vergunning voor een regionaal DAB+-net. Stopt Vahon op AM, dan moeten beide vergunningen worden ingeleverd.

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.