Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Deze vraag is vroeger al eens eerder voorbij gekomen.

Ad heeft sowieso een kortere versie van dit nummer geknipt.

Ik heb wel een fragment van die tune maar niet compleet.

cloak_login_or_register

Edited by Harm ten Brink
  • reaction_title_1 2
  • reaction_title_2 2
Posted
5 uur geleden zei rauhfaser:

Wie kan mij hiermee helpen? Ik kom hier niet uit.

Ik heb de tune van de Rob Out Show met Beginnings niet 'schoon' dus ik dacht 'die zet ik zelf wel even in elkaar met een studiotape van Out en de plaat van Chicago. Nadere beluistering wijst uit dat de maker (ik vermoed Ad) niet zomaar de plaat achter de 'Absolutely Incredible'-jingle heeft gezet, maar nog heeft geknipt in de plaat. Chicago zingt twee keer 'Only the beginning',  daarna komt een bedje van vier maten waar Out overheen praat, daarna wordt 'Only the beginning' steeds herhaald.
Ik heb de hele plaat afgeluisterd, maar dat instrumentale bedje zit nergens op de manier als in de tune: vanaf het moment dat 'Only the beginning' wordt gezongen, gaat Chicago daar ononderbroken mee door, zonder muzikale onderbreking: dat 'bedje' is er dus tussengeplakt. 
Maar op de plaat zit er een solotrompet doorheen te tetteren, terwijl in de tune van Out alleen de losse maten van de blazers zijn te horen, zonder 'getetter'. Misschien het verschil tussen een mono- en stereopersing zou je zeggen, maar volgens mij is de LP niet in mono verschenen. de single wel, maar daar staat het slot niet op. 

Luister maar naar mijn montage (groot verschil in dynamiek sowieso, maar daar gaat het nu niet om) en vergelijk dat met het begin van de ROS van 29-12-71. Wie weet hoe dit zit?

cloak_login_or_register

Edwin

Stukje Astrud Gilberto misschien?

• reaction_title_1 3
Posted (edited)
3 uur geleden zei Harm ten Brink:

Deze vraag is vroeger al eens eerder voorbij gekomen.

Ad heeft sowieso een kortere versie van dit nummer geknipt.

Ik heb wel een fragment van die tune maar niet compleet.

cloak_login_or_register

Dat is 'em Harm.   Uit het archief DAT 1- 9.  Heb jij ook.

De  totale versie is 5'56"

Als je goed luistert  kun je horen waar de knip zit en het was een "rondloper' op een bandje. Geen computer hé?

screen 142.jpg

screen 143.jpg

Maar ik wist zeker dat we de complete moesten hebben. En ja hoor,...gevonden.

Out tune DVD17-86.jpg

audio.jpg

Edited by Juul
  • reaction_title_1 4
Posted
Op 14-1-2025 om 19:09 zei Juul:

Dat is 'em Harm.   Uit het archief DAT 1- 9.  Heb jij ook.

De  totale versie is 5'56"

Als je goed luistert  kun je horen waar de knip zit en het was een "rondloper' op een bandje. Geen computer hé?

screen 142.jpg

screen 143.jpg

Maar ik wist zeker dat we de complete moesten hebben. En ja hoor,...gevonden.

Out tune DVD17-86.jpg

audio.jpg

Dag Juul,
Ik heb de opname van Harm geluisterd (@Harm dank daarvoor), dat is Astrud Gilberto (zie bijdrage @Henk ). 
Out (of beter gezegd Ad) zelf gebruikte volgens mij een combinatie van Chicago en vier maten Gilberto voor het bedje, zie de opname van de ROS van 29-12-71.

Ik kan weer gaan knippen, maar zou je het origineel willen delen?

Dank bij voorbaat, Edwin 

Edwin 

• reaction_title_2 1
Posted

Overigens, ik probeerde Shazam zojuist, die zegt dat de hele tune in de uitzending van 29-12-71 de versie van Astrud Gilberto is.

• reaction_title_1 1
Posted (edited)
34 minuten geleden zei rauhfaser:

Dag Juul,
Ik heb de opname van Harm geluisterd (@Harm dank daarvoor), dat is Astrud Gilberto (zie bijdrage @Henk ). 
Out (of beter gezegd Ad) zelf gebruikte volgens mij een combinatie van Chicago en vier maten Gilberto voor het bedje, zie de opname van de ROS van 29-12-71.

Ik kan weer gaan knippen, maar zou je het origineel willen delen?

Dank bij voorbaat, Edwin 

Edwin 

Nee Edwin, Ik denk dat Ad mij wat aan doet.........................

Ik weet alleen wat er in onze dBase staat geschreven.  En Edwin, "weer knippen"  houd je van de straat met dit sombere weer.

Edited by Juul
Posted
1 uur geleden zei Henk:

Overigens, ik probeerde Shazam zojuist, die zegt dat de hele tune in de uitzending van 29-12-71 de versie van Astrud Gilberto is.

Henk als je heel goed luistert kan je horen dat Ad iets gedaan heeft met de stereo LP.   1 kanaal  is of weg of bijna weg . Ad haalde die truuk wel meer uit. Gewoon 1 draadje van het element loshalen.  Kortom een zooitje. Maar ach ik snap de aandacht voor die tune ineens niet zo. Maar zal wel aan mij liggen. Ik was ook al niet zo'n fan van de ROS. "weinig inhoud en als de band maar vol is"................................ Geef mij maar de LHS.

• reaction_title_1 4
  • reaction_title_5 1
Posted
Op 16-1-2025 om 13:56 zei Juul:

Ik heb Ad gevraagd hoe het zit.  Zijn antwoord:

"Weet jij nog iets van de ROS tune?
In onze dBase  staat iets over Chigago maar volgens mensen op het forum is het Astrud Gilberto.

=================================

Jazekerrrrrr.

We zijn begonnen met Astrud Gilberto. Tot iemand na 2 a 3 maanden, vertelde dat het nummer eigenlijk een LPtrack van Chicago (toen nog Transit Authority) was.
Toen zijn we Chicago gaan gebruiken. De single die toen werd uitgebracht in de USA beviel ons niet (het eind, dus de tune, zat er niet in), en toen heb ik op verzoek van CBS (lees Rob) een andere edit gemaakt, met wel het einde erop.🙂

===============

Dank Juul, ook aan Ad. 

Ik wil graag even reageren op je kritiek op de Rob Out Shows. Die snap ik vakmatig wel, zeker vergeleken met de gedegen Lex Harding Shows. 

Het is anders als het indertijd je dagelijks werk als technicus was. 

Maar wij verzamelaars, die níet zelf bij Veronica hebben gewerkt, kijken daar natuurlijk anders tegenaan. Out was op de radio misschien een rommelaar die het wel handig vond dat Bouman de plaatjes uitzocht en  daarmee feitelijk zijn programma voorbereide en die er al improviserend maar wat van maakte in zijn aan- en afkondigingen, het zorgde wel voor een sfeer die juist vanwege het losse karakter zo sterk afstak bij de publieke omroep. Begin jaren 70 zorgen mensen als Felix Meurders en Henk Terlingen overigens ook al voor die losse stijl op '3', maar daarin waren ze (net als Rob)  toch vooral epigonen van Joost. 

In het boek van Auke Kok (pas voor het eerst helemaal gelezen) geeft de auteur bij herhaling aan dat die losse rommeligheid van de Rob Out Show mede zo typerend was voor 'het Veronica geluid'.

Als je zijn uitzendingen woord voor woord gaat ontleden, slaat het nergens op, maar op de achtergrond, als 'behang', lijkt het mij lekkere radio voor de toenmalige tieners om je huiswerk bij te maken. 

Voor ons als verzamelaars is een tune (en de herkomst ervan) altijd interessant. En zoals we de laatste tijd helaas te vaak moeten merken: nu kunnen we het nog vragen...

Edwin

• reaction_title_1 3
Posted
52 minuten geleden zei Juul:

Die was met heel andere dingen bezig.  "acties etc."

Maar goed ik was natuurlijk niet DE luisteraar.

De beste periode van Veronica was voor al die acties begonnen halverwege 1971. 

Wat de 'luisteraar' (Eric C en ik)  goed vond(en) aan Veronica ( eind jaren 60/begin jaren 70) staat (mooi) beschreven in dit oude draadje.

--- For me (als luisteraar) these are the reasons why Veronica 192 was at his best in 1969 :

- The only zz in Europa 😃

- The best DJs ever -Rob Out, Jan van Veen, Lex Harding, Tom Collins, Klaas Vaak, Robbie Dale

- The best Technicians

- The best jingles

-  The only station without censure 

(Veronica was the only station to play "Je t'aime, moi non plus" N° 1 in the Top100 -1969

and banned in the UK (BBC, 208)) and many countries

- The best programs and music (ROS, LHS, Top40, GvO, Billboard Hot 100 etc...)

In 1970 also but there was RNI ---

--- Vrijwel alle luisteruren werden (door mij) in 1969 aan Radio Veronica besteed.

Het geweldig muziekjaar was (ook) een groot + punt.

De komst van Tom Collins (ochtend show) en Tom Mulder in de lente van dat jaar.

De ijzersterke middagprogrammering met Jan van Veen, Lex Harding en Rob Out.

De Lexjo (+ popjournaal)  als hoogtepunt van de dag om 19.00 uur.

De Engelse (met Robbie Dale) en Amerikaanse hitparade in het weekend.

In 1970 was Veronica ook goed, maar de Engelstalige RNI nog een stuk beter en spannender om naar te luisteren.

Later in de jaren 70, met al die ellenlange ledenwerfacties, verslapte mijn aandacht voor het radiostation en de comeback van Caroline en de start van de Engelstalige Atlantis/Mi Amigo slokte vrijwel al mijn aandacht/tijd op ---

cloak_login_or_register

• reaction_title_1 1
Posted
11 uur geleden zei ruudam:

Kom uit de Bedstee van Out mocht ook niet gedraaid worden  nadat het een hit was geweest?? 

Ik weet van niks.........................

• reaction_title_1 2
Posted (edited)
On 1/23/2025 at 1:41 PM, Juul said:

"The only station without censure "

Nou..........................En ome Sjakie dan ?

Juul, I spoke about a specific french record in 1969, banned for its lyrics and moans.

Please note that Rob Out was already playing the "Absolutely Incredible" Jingle with his "Satisfaction tune" in the second half of 1969. You can listen to the number 19 in the THAT 1970.

Gr, Eric C.

Edited by erco59
  • reaction_title_1 1
Posted (edited)
2 uur geleden zei Jaap De Vries:

Zo leer ik weer iets meer over Beginnings in diverse uitvoeringen en lengtes ... 

Ik ben even in mijn singleskast gedoken, daar staan twee 'Beginnings': een Duitse persing uit 1969 of 70 zo te zien - met de Amerikaanse edit (2'45') en een Nederlandse single uit 1973 - die met het zwarte hoesje zonder foto - met de Ad Bouman-edit van 2'58' en de 'Only the beginnings'- 'chant' op het eind. 

Edwin

20250124_100654.jpg

Edited by rauhfaser
  • reaction_title_1 2
Posted

Mooi item dit, vooral ook omdat Beginnings (samen met 25 or 6 to 4) tot mijn favoriete nummers aller tijden behoort.  Ik kocht destijds meteen de dubbellp.  Dankzij de Rob Out Show merkte ik dat Astrud Gilberto het nummer onmiddellijk gecoverd had en heb ik de LP van Astrud  Gilberto ook gekocht.  Ik heb ook beide singleversies van Chicago . 

Dank voor alle info van Juul en Edwin. Mooi om dat te lezen.

Hartelijke groet,

Jac

• reaction_title_1 3