We zijn in deze discussie inmiddels drie jaar na de laatste posting verder als ik deze regeltjes intik. Ondertussen is de strijd om middengolf, of in de (Amerikaanse vooral) volksmond ook AM genoemd, dood gemaakt door de Brusselse politiek. Frankrijk en Duitsland (vooral die laatste) hebben middengolf voorgoed de geschiedenisboeken ingejaagd. De hoofdrol is in deze denk ik vooral door Duitsland opgeëist. Immers, daar is de middengolf ineens razendsnel uit de ether gehaald. Men wilde die “energie verslindende” zenders niet meer. Duitsland (en de rest van Europa) heeft dit in grote mate aan “Die Grünen” te danken, zeg maar de Groen Links van Duitsland. Diezelfde ploeg heeft ervoor gezorgd dat overal, en vooral langs onze landsgrenzen met Duitsland, windmolens zijn neergeplemd. De EU is overal mee accoord gegaan, om autoradio’s met het felbegeerde “CE” keurmerk in de EU te mogen invoeren, moet de apparatuur aan die CE keurmerken voldoen. En daar de middengolf niet meer dwingend werd voorgeschreven, ontbreekt de middengolf nu op alle autoradio’s, ofwel apart gekocht, ofwel ingebouwd in nieuwe auto’s. Zélfs in mijn nieuwe Toyota RAV4 niet meer. De radio-unit, een Panasonic, biedt alleen DAB en FM. Nederland heeft zitten slapen, immers, als enige land in de EU kennen wij LPAM wat als wapen is ingezet om de radiopiraterij eindelijk voorgoed het zwijgen op te leggen. Iets wat overigens niet helemaal is gelukt. En dat had ik je van tevoren wel kunnen vertellen. In landen als Australië en de USA zit AM nog wél op autoradio’s, behalve als je een BMW, Tesla of iets uit de VAG-Sjoemelstal koopt dan. Ford- USA is, zo blijkt, teruggekomen op hun besluit AM uit te bannen. Een eerste stap maar of dit op de lange duur zo zal blijven is nog maar de vraag, het gevaar is daar nog even geweken.
Nederland had tegen kunnen stemmen, ik weet niet wie toen in de EU zat om dit in de gaten te houden. Immers, het kan ook de toekomstige doodslag zijn voor ons LPAM initiatief. Want radio wordt voor een groot deel in de auto geluisterd. Om nog iets te proberen AM weer in autoradio’s toe te passen, zie ik geen andere mogelijkheid dat de LPAM-stations gezamenlijk ten strijde trekken. In Brussel zodat AM weer dwingend wordt voorgeschreven.
Ik heb ALLE specificaties van alle in ons land verkrijgbare grote merken (Pioneer, Kenwood, JVC, Boscer) van auto- entertainment units er op nagekeken, geen een heeft nog AM.
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat, zoals de kaarten nu geschud liggen, er geen hoop meer is. De fabrikanten houden zich aan de eisen zoals het CE keurmerk die voorschrijven, anders komt een product er immers niet meer in. De automakers gaan hierin mee want voor hun betekent het dat ze minder hoeven te doen aan storingsonderdrukkkingen. Dé reden waarom Musk geen AM meer wil in zijn voertuigen, geen enkele Tesla heeft nog AM, óók niet in de USA. Musk heeft macht, de EU heeft macht. Ondertussen worden we geleefd en dat beperkt zich niet tot autoradio’s. Maar dat is een discussie voor elders!