Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Ongelezen bijdragen

Toont alle bijdragen geplaatst in de afgelopen 100 dagen.

Deze tijdlijn wordt automatisch bijgewerkt

  1. Afgelopen uur
  2. Ah, vandaar dat ik hem niet had. Dank voor het uitzoeken, Jan-Fré.
  3. All these programmes are testbroadcastings testing the 819 frequency by relaying the programmes of Radio 558.
  4. Vandaag
  5. Als iemand interesse heeft in de videoversie doe dan even een persoonlijk bericht dan stuur ik je een linkje.
  6. Het jaar gaat in gedachten wel heel snel en dit is al weer de een na laatste column voor het jaar 2025. Recentelijk luisterde ik weer naar een aantal programma’s van 50 jaar geleden. Keuze genoeg maar ik besloot toch maar een aantal shows van Radio Mi Amigo uit het archief te pakken. Het was de tijd voordat, naar mijn mening, het station door de vele live programma’s populairder werd. Bij het luisteren viel onder meer weer een commercial op, die eerder door Radio Noordzee werd gedraaid. Ik weet me nog goed te herinneren dat ik destijds in 1975 dacht dat deze commercial werd gedraaid om andere adverteerders in Nederland toch over de streep te trekken. Het was de 25-jarige zakenman John Bolten uit Heiloo die destijds een handel had in bielzen en zendtijd had gekocht op Radio Noordzee. In november 1975, dus nadat de commercial ook te beluisteren was op Radio Mi Amigo, zocht hij de publiciteit op nadat hij een dreigbrief en ingesproken cassette had gekregen verstuurd vanuit het Spaanse Playa de Aro. Het kwam erop neer dat Radio Mi Amigo geld wilde zien voor het een maand lang regelmatig uitzenden van de commercial voor John Bolten zijn bedrijf. Het ging daarbij om een bedrag van f 12.000,--. Als hij niet zou betalen dan zou er een anti-reclamespot worden uitgezonden. Een voorbeeld van de anti-spot was op de cassette te horen. Aangezien Bolten geen opdracht had gegeven tot het draaien van de commercial zocht hij de publiciteit op. Niet veel later was de commercial niet meer te horen op Radio Mi Amigo. Radio Mi Amigo was wel vaker negatief in de publiciteit. Zo was er een incident in de haven van Stellendam want, aldus de dagbladpers, er was een schipper betrapt op hulp aan een ‘piraat’. Het gebeurde op 7 oktober 1975 en ging om een oude visserskotter, Maria Lovika’, die was gebruikt als bevoorradingsschip. Ooit had het schip dienst gedaan als mijnenveger voor de Duitse marine. De inbeslagname geschiedde in een gezamenlijke actie van de Rijkspolitie te water en te land, de postale recherche en de PTT-opsporingsdienst en wel toen het schip de haven van Stellendam binnenkwam. Schipper was destijds de 39-jarige Gijs Boon, die aan boord vergezeld werd door zijn 69-jarige vader, beiden afkomstig uit ’s Gravenzande. Ze werden gearresteerd en vervolgens verhoord, waarna ze weer werden vrijgelaten. Bij onderzoek op het schip bleek er een defecte dieselmotor, een generator en gebruikte programmabanden van Radio Mi Amigo aanwezig te zijn. Bij ondervraging heeft het tweetal destijds toegegeven het zendschip van Radio Mi Amigo in de monding van de Theems te hebben bezocht. Uiteraard werd de destijds actieve Officier van Justitie inzake de zeezenders, mr. J. Pieters, benaderd die meldde dat men het betreffende schip, de Maria Lovika, al enige tijd volgde. ‘We hebben een tijdje dienen te wachten maar met de gevonden kapotte dieselmotor hebben we een ijzersterk bewijs om deze mensen te vervolgen.’ In Playa de Aro kreeg ook Sylvain Tack, de directeur van Radio Mi Amigo, een telefoontje met de vraag wat de inbeslagname van het schip voor de organisatie betekende. In alle onschuld meldde Tack dat het genoemde schip helemaal geen bevoorradingsschip was maar dat deze toevallig langs de Mi Amigo kwam en de Nederlanders werden gevraagd aan boord van het zendschip te komen om te kijken naar de defecte motor. Ook stelde hij dat bevoorrading voor de organisatie totaal geen probleem was: “Overal in Engeland, Frankrijk, België en Nederland zijn er schippers te vinden die willen varen, als je er maar goed voor betaald.” Terloops meldde Sylvain Tack dat men de Spaanse overheid op een positieve manier in het daglicht ging zetten als dank voor het gegeven dat men door de overheid niets in de weg werd gelegd om goed te kunnen functioneren in het land. Dit gebeurde door het promoten op het gebied van toerisme. Tack trad wel vaker vanuit Playa de Aro in de publiciteit, zoals in januar1 1976 toen hij bekend maakte dat Radio Mi Amigo een aanvang zou nemen met nieuwsuitzendingen: ‘’Het nieuws wordt gepresenteerd door beroepsmensen, die nog niet voor ons gewerkt hebben. Ik kan en mag hun namen niet noemen anders kunnen ze in problemen komen met de autoriteiten in Nederland.” Op technisch gebied voegde hij er nog een nieuwtje aan toe door te stellen dat op zee de zendmast nog eens met zes meter was verlengd. “De ontvangst in Nederland en België is nu beter te noemen en we hebben zelfs nu een goede ontvangst in Spanje”. Duidelijk een geval van overdrijven om gratis positieve publiciteit te krijgen. Over de financiële situatie was hij in januari 1976 ook positief gestemd. “We hoeven niet meer met medewerking van Spaanse commerciële stations adverteerders te boeken. Er zijn Spaanse bedrijven die veel meer exporteren naar België en Nederland, zoals Lois. Die bedrijven verkopen we reclamezendtijd rechtstreeks. Dat kan ook gemakkelijk want die grote bedrijven vinden makkelijk wegen om dat te verantwoorden. Het duurt soms echter lang om de bedrijven te overtuigen, dat is een moeizame affaire.” Hans Knot, 6 december 2025 Afbeelding: Sylvain Tack
  7. Gisteren
  8. Op de Grote Markt van Antwerpen is het JOE Christmas House geopend, dat van 5 december tot en met 4 januari het middelpunt vormt van kerstactiviteiten, live radio en optredens. De opening vond plaats met JOE-dj’s Tom De Cock en Rani De Coninck, die samen met burgemeester Els van Doesburg de verlichting van het kersthuis ontstaken. De locatie vormt een maand lang het decor voor kerstprogramma’s, muzikale optredens en de jaarlijkse actie Pakje van je Hart. Direct na de opening staat om 20:00 een optreden van Berre gepland. Het concert vormt het eerste in een reeks van artiesten die de komende weken het dak van het kersthuis zullen betreden. Onder anderen Maksim, Sven Ornelis, Jaap Reesema, Barbara Dex en Jarne Ponet leveren bijdragen aan het programma. De optredens variëren van intieme sessies tot langere dj-sets die inspelen op de decemberperiode. Het JOE Christmas House is dagelijks live te volgen via de radio, joe.be en de JOE-app. Daarnaast kunnen luisteraars terecht op de digitale zender JOE Christmas, die de hele dag kerstmuziek uitzendt. De zender is volledig ingericht op het sfeervolle karakter van de feestdagen en vormt een aanvulling op de activiteiten in het kersthuis zelf. Naast de muziek vormt Pakje van je Hart opnieuw een belangrijk onderdeel van de activiteiten. Bezoekers kunnen de komende weken cadeautjes kopen, inpakken en schenken. Er zijn dagelijkse mogelijkheden om een pakje te laten inpakken in het inpakstation, dat tussen 14:00 en 19:00 geopend is, of door bekende gezichten in de Pakjesmobiel. Onder anderen Caroline Maes, Margot Hallemans, K3, Nathalie Meskens en Toby Alderweireld nemen afwisselend plaats in deze mobiele studio. De uiteindelijke opbrengst van de actie wordt bekendgemaakt tijdens een speciale uitzending op 18 december tussen 16:00 en 18:00, gevolgd door een optreden van Jaap Reesema. De komende weken staan meerdere optredens gepland vanuit het kersthuis: Maksim op 11 december tussen 20:00 en 21:00, de dj-set van Sven Ornelis op 12 december van 20:00 tot 21:30, de slotshow van Pakje van je Hart met Jaap Reesema op 18 december tussen 18:00 en 19:00, Barbara Dex op 2 januari tussen 20:00 en 21:00 en Jarne Ponet op 4 januari van 14:00 tot 17:00. De verschillende programmaonderdelen geven de bezoekers en luisteraars een uitgebreide keuze uit live muziek en kerstsfeer gedurende de volledige periode van het JOE Christmas House. Afbeelding: foto JOE
  9. Geen minuut ga ik er naar luisteren, gelukkig heb je hier in het westen nu Hofstad Radio op FM en hoor je al die mooie en leuke nummers (en meer) gewoon het hele jaar door. :-)
  10. Lekkere kwaliteit! Cassette, DAT? 😃 Voor een leek zoals ikzelf, hoe kwam het archief van Herman Dales hier terecht? Natuurlijk alleen maar heel blij mee, dat terzijde. ^_^
  11. Ik vind dit nu al een heerlijk topic. Niet omdat het mijn gading is (verzamelen is ook durven cureren wat je wél en wat je níet wil verzamelen), maar omdat de verhalen en herinneringen eromheen het zo mooi rond maken. Plus ik vind het goed om te zien dat het privéarchief van Siezen na zijn heengaan zo netjes wordt behandeld. 😊
  12. Vrijdag 16 december 2011 04.00-06.00 TurbuLent - Bert van Lent 06.00-10.00 GIEL - Giel Beelen 10.00-12.00 @Work - Domien Verschuuren 12.00-14.00 Claudia d'r Op - Annemieke Schollaardt 14.00-16.00 Robradio Vrimibo - Rob Stenders 16.00-18.00 Coen en Sander Show - Coen Swijnenberg en Sander Lantinga 18.00-19.00 3FM Weekend Request - Bart Arens 19.00-22.00 Ekstra Weekend - Gerard Ekdom en Michiel Veenstra Ekstra video 22.00-01.00 Stenders Late Vermaak - Rob Stenders
  13. Radio 538 blijft ook in 2026 verbonden aan de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix. De samenwerking loopt tot en met de laatste editie in Nederland. Talpa Network ondersteunt het evenement al sinds 2019 als founding sponsor en houdt deze rol vast tot het slotstuk. Binnen die samenwerking blijft Radio 538 een zichtbare en hoorbare partner op en rond Circuit Zandvoort. Tijdens elk raceweekend verzorgt Radio 538 sinds 2021 live-uitzendingen vanaf het circuit. De studio staat in het hart van de Fanzone, waar dj’s, artiesten en bezoekers de sfeer delen met miljoenen luisteraars. Via TV 538 en de online kanalen wordt het hele weekend verslag gedaan van alles wat op en rond het circuit gebeurt. In aanloop naar het laatste raceweekend in Nederland pakt Radio 538 opnieuw groots uit. Luisteraars krijgen de kans om kaarten te winnen, backstage een kijkje te nemen en mee te doen aan uiteenlopende activiteiten van zowel de Dutch Grand Prix als 538. Op het circuit worden opnieuw speciale acties georganiseerd voor fans. Binnen Talpa Network speelt Radio 538 een centrale rol in het versterken van het Oranjegevoel, dat de afgelopen jaren stevig aan het evenement is verbonden. Het netwerk heeft de samenwerking benut om op radio, televisie en online een breed pakket aan content en acties neer te zetten. De betrokkenheid van 538 vanaf de voorbereidingen van de eerste editie tot aan de laatste editie in 2026 wordt door de organisatie gezien als een blijvende steun. Tickets voor Super Friday 2026 zijn vanaf vrijdag 5 december verkrijgbaar. Weekendtickets zijn op dit moment niet beschikbaar. De organisatie verwacht op een later moment opnieuw weekendtickets aan te bieden. Belangstellenden kunnen zich inschrijven voor de wachtlijst en ontvangen bericht zodra er nieuwe kaarten beschikbaar komen. Afbeelding: foto Radio 538
  14. https://pixeldrain.com/u/zLLBuLVs Luxembourg-19700411-2203-2305-KidJensen-KidJensenShow-Edit-60min Vervolg van 2100-2200. Matige opname, verschil in snelheid. Datum is zeker. Voor de ?? wordt nog een antwoord gezocht. 00:00 Frijid Pink - The House of the Rising Sun (uitgebracht in de UK op 20-02-1970, oude Bob Stewart hitpick, nummer 16 in de Radio Luxembourg Top 20 van 05-04-1970). 02:56 Kid Jensen. 03:14 Dionne Warwick - Let Me Go to Him (uitgebracht in de UK op 10-04-1970, Dave Christian hitpick). 05:27 Kid Jensen. 06:25 Christie - Yellow River (utgebracht in de UK 10-04-1970, Tony Prince hitpick). 09:08 Kid Jensen. 09:40 Jingle. 09:45 Tony Hatch and The Cherry Children - Yoko (uitgebracht in de UK op 13-03-1970). 11:43 Kid Jensen. Weerbericht. 12:32 Val McKenna - Love Feeling (uitgebracht in de UK op 06-03-1970). 14:52 Kid Jensen. 15:32 Tony Burrows - Melanie Makes Me Smile (uitgebracht in de UK op 03-04-1970, 208 hitpick deze week). 18:50 Kid Jensen. 19:01 Jingle (welk nummer ??) 19:32 Dana - All Kinds of Everything (uitgebracht in de UK op 13-03-1970, Tony Prince hitpick, nummer 9 in de Radio Luxembourg Top 20 van 05-04-1970) 22:10 Kid Jensen. 22:26 Edgar Broughton Band - Out Demons Out (uitgebracht in de UK op 03-04-1970). 25:01 Kid Jensen. 26:00 Jingle. 26:09 John Rowles - Save the Last Dance For Me (uitgebracht in de UK op 30-01-1970). 28:55 Kid Jensen. 29:16 Bob & Marcia - Young Gifted and Black (uitgebracht in de UK op 27-02-1970, nummer 1 in de Radio Luxembourg Top 20 van 05-04-1970). 32:11 Kid Jensen. 32:27 Richard Barnes - Take to the Mountains (uitgebracht in de UK op 20-03-1970, oude Tony Prince hitpick). 35:11 Kid Jensen. 35:25 The Archies - Who's Your Baby? (uitgebracht in de UK op 26-03-1970). 38:15 Jingle. 38:30 Johnny Tudor - Crying Over You (uitgebracht in de UK op 20-02-1970). 41:05 Kid Jensen. Telefoon gehad van iemand in Canada luistert via de kortegolf (49 meter). 41:38 Jingle. 41:59 Montanas - Let's Get a Little Sentimental (uitgebracht in de UK op 03-04-1970, oude Power Play). 44:30 Kid Jensen. 44:50 Jingle Power Play. 44:58 Power Play: Tom Jones - Daughter of Darkness (uitgebracht in de UK 10 -04-1970). 47:24 Kid Jensen. 47:36 Promo Luxembourg (gebruikte muziek: Kokomo, His Piano and Orchestra - Asia Minor). 48:15 Jingle. 48:28 J. Vincent Edward - Who Are My Friends (uitgebracht in de UK op 10-04-1970). 50:23 Kid Jensen. 50:36 Clodagh Rodgers - Everybody Go Home the Party's Over (uitgebracht in de UK op 13-03-1970, oude Bob Stewart hitpick). 52:32 Kid Jensen. 52:07 The Band - Rag Mama Rag (uitgebracht in de UK op 20-02-1970, nummer 2 in Radio Luxembourg Top 20 van 05-04-1970). 55:05 Kid Jensen. 2 minuten voor nieuws met Dave Christian. 55:12 Karin Young - Que Sera Sera (uitgebracht in de UK op 20-03-1970). 57:08 Nieuwe 2200 uur met Dae Chistian. 57:57 Edit. 57:58 Kid Jensen. 58:00 Bee Gees - I.O.I.O (uitgebracht in de UK 13-03-1970). 60:00 Kid Jensen.
  15. BNNVARA verzorgt dit jaar een uitgebreid pakket aan tv-uitzendingen rondom 3FM Serious Request 2025. Vanuit de Markt in Den Bosch brengen Jurre Geluk en Julien Kooij dagelijks verslag uit van alles wat zich rond het Glazen Huis afspeelt. De verslaggeving loopt van 18 december tot en met 24 december en is verdeeld over NPO 1 en NPO 3. Daarnaast worden er op diverse momenten korte updates uitgezonden, zodat kijkers de hele week op de hoogte blijven. Het Glazen Huis wordt deze editie bemand door de 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Mart Meijer. Zij zetten zich in voor Spieren voor Spieren, met als doel onderzoek en behandeling voor kinderen met een spierziekte te ondersteunen. Gedurende de week brengen Jurre en Julien verhalen van kinderen en families in beeld en volgen zij acties die in het hele land worden georganiseerd. Ook spreken zij gasten die ieder op hun eigen manier bijdragen aan de inzamelingsweek. Voorafgaand aan de start van de actieweek is op 18 december het programma 3FM Serious Request: De Start te zien. Tussen 16:20 en 16:50 uur ontvangen Jurre en zijn team de dj’s die het Glazen Huis ingaan. De deur wordt symbolisch gesloten door kinderen met een spierziekte. Verder verschijnen ere-ambassadeur Louis van Gaal en zijn kleindochter Coco en is een optreden van Bente te zien met het themalied Hoogtevrees. Gedurende de week volgen meerdere uitzendingen onder de titel 3FM Serious Request Update. Deze updates worden tussen 18 december en 24 december verspreid over de dag uitgezonden op NPO 1, met een vaste avondeditie om 21:30 uur op NPO 3. Jurre en Julien praten kijkers bij over de voortgang, spreken actievoerders en deskundigen, en delen elke dag om 19:50 uur op NPO 1 de nieuwe tussenstand. De verslaggeving loopt parallel aan de activiteiten in en buiten het Glazen Huis en geeft een compleet beeld van de actieweek. Ook NPO Zapp is onderdeel van de programmering. Op 19 december wordt tussen 14:00 en 15:00 uur een Zapp-middag georganiseerd bij het Glazen Huis. Tijdens dit uur treden Kinderen voor Kinderen, het Junior Songfestival en andere Zapp’ers op. Daarnaast roept Raïsha Zeegelaar kinderen in heel Nederland op om mee te doen aan de Krachtpatsers Challenge. Deze uitdaging stimuleert kinderen om acties te ondernemen voor Spieren voor Spieren, variërend van sportieve opdrachten tot creatieve challenges. De deelnames zijn te volgen via de TikTok- en Instagram-kanalen van Zapp. Op de laatste dag van de inzamelingsweek staat 3FM Serious Request: De Finale op het programma. Op 24 december van 19:25 tot 20:20 uur kijken Jurre en Julien terug op de complete actieweek, samen met families van kinderen met een spierziekte. De dj’s verlaten het Glazen Huis aan het einde van de uitzending en maken, samen met Louis van Gaal en de betrokken kinderen, het eindbedrag bekend dat tijdens de week is opgehaald. Alle programma’s zijn na afloop beschikbaar via NPO Start. Aanvullende informatie over de actie is te vinden via de kanalen van 3FM Serious Request. Mocht Jurre Geluk op 20 december in de finale van Wie is de Mol? verschijnen, dan neemt Julien Kooij die avond de presentatie alleen voor zijn rekening. Afbeelding: Jurre Geluk (foto BNNVARA/Mark de Blok)
  16. ...... als 18 jarige, zat ik niet zo goed in de slappe was.. je weet wel.. cashflow probleem....... Ja, ja..... Henk! Daarom gebruikte ik altijd 'één spoor van de band/tape´! Dus kon ik één band/tape van de bandrecorder 4x gebruiken om iets op te nemen.....😆 Bedankt voor de mooie opname, HA
  17. Global heeft bij Riviera Radio aan de Franse Rivièra een omvangrijke herstructurering doorgevoerd. De zender, die sinds juli in handen is van het Britse mediabedrijf is, heeft een vernieuwde opzet gekregen waarin vrijwel de volledige programmering vanuit Londen wordt ingevuld. Het proces volgt op eerdere stappen waarbij zowel het muziekformat als de nieuwsvoorziening al in lijn waren gebracht met andere Britse stations van dezelfde eigenaar. Riviera Radio, dat Engelstalige programma’s verzorgt vanuit Monaco richting de omliggende kuststreek, vormt voor het mediabedrijf het eerste station buiten het Verenigd Koninkrijk. Na de overname is de zender geleidelijk aangepast aan de werkwijze die binnen het Britse portfolio gebruikelijk is. Zo wordt het nieuws inmiddels door Global zelf verzorgd en de muzikale invulling is afgestemd op die van Heart. De nieuwe programmering die afgelopen week is gestart, bestaat grotendeels uit programma’s van Capital- en Heart-deejays die vanuit Londen worden uitgezonden. De enige uitzondering is de lokale ochtendshow, die nog altijd door Sarah Lycett wordt gepresenteerd. Voor de doordeweekse uren is een strakke indeling gemaakt. Tussen 10:00 en 13:00 uur verzorgt Ant Payne het programma, bekend van zijn vroege ochtend- en weekendshows bij Capital. Daarna neemt Pandora Christie het stokje over met een middagprogramma van 13:00 tot 16:00 uur. Aansluitend is Matt Wilkinson tussen 16:00 en 19:00 uur te horen. De uitzendingen van Christie en Wilkinson overlappen een deel van hun reguliere tijdvakken op Heart, wat aangeeft dat programma’s voor meerdere stations worden ingezet. In de avond en het weekend zijn eveneens bekende namen uit het Britse radiolandschap te horen. Op vrijdag- en zaterdagavond brengt Tom Watts een editie van ‘Club Classics’, een format dat afkomstig is van Heart en bij Capital in aangepaste vorm wordt gebruikt. Verder is op zaterdag- en zondagmiddag James Bassam te horen, normaal gesproken presentator van de ochtendshow op Gold Radio. De volledige programmering is terug te vinden op de website van Riviera Radio.
  18. Uit het archief van Douwe Dijkstra, vers van de recorder: https://pixeldrain.com/u/19SBiKDq Decibel-19821008-2058-2100-RobVanSomeren https://pixeldrain.com/u/nBF9HF7o Decibel-19821008-2100-2200-JohanVisser-VissersFiasco https://pixeldrain.com/u/KEqYWMqj Decibel-19821008-2200-2300-JohanVisser-VissersFiasco https://pixeldrain.com/u/WFSurXzs Decibel-19821008-2300-2305-JeroenVanInkel-DePoortenVanDeNacht
  19. Afgelopen week
  20. Robin Westhof antwoordde op een discussie van johan1 in Radiovormgeving
    Casey And The Pressure Group - Peer Gynt (Philips). Werd gebruikt voor het gramma van Muziek Parade op Radio Noordzee https://www.icce.rug.nl/~soundscapes/DATABASES/ZZD/ZZD_5C.shtml
  21. Oever532 antwoordde op een discussie van Oever532 in Radiovormgeving
    Hey, bedankt voor deze, die had ik nog niet eerder gehoord. 😁
  22. johan1 antwoordde op een discussie van Jarko Meurs in Radiovormgeving
    Hallo Jarko heb er een 3e tal gestuurd in je mail box JOHAN
  23. De regering-Trump heeft nieuwe stappen gezet om de internationale aanwezigheid van Voice of America (VOA) sterk terug te brengen. Daarbij is aan het Congres gemeld dat zowel nieuwsredacties in het buitenland als een reeks zenders worden gesloten. Dit gebeurt terwijl er eerder dit jaar een rechterlijk bevel lag dat een volledige hervatting van de activiteiten voorschreef. De plannen zijn uiteengezet in een kennisgeving van 25 november, gericht aan de Senaatscommissie voor Buitenlandse Zaken. Daarin staat dat zes buitenlandse redacties en vier marketingkantoren beëindigd worden. Het gaat onder meer om kantoren in Jakarta, Islamabad, Nairobi en Praag. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan het sluiten van zes internationale zendlocaties in Duitsland, Thailand, Botswana en Djibouti. De regering wil deze stappen nog voor het einde van het jaar afronden. De maatregelen maken deel uit van een bredere koers om door de overheid gefinancierde nieuwsorganisaties af te bouwen. Voice of America kwam eerder samen met Radio Free Asia in beeld toen de regering in maart voor het eerst aangaf de activiteiten te willen stopzetten. Tegenstanders van deze aanpak, waaronder enkele Republikeinse congresleden, stellen dat de berichtgeving van VOA bijdraagt aan het tegengaan van desinformatie uit landen als China en Rusland. De rechterlijke uitspraak uit april verplichtte de regering om de activiteiten bij Voice of America volledig te hervatten. De federale rechter stelde dat VOA zijn wettelijke taak als betrouwbaar nieuwsmedium moest blijven uitvoeren. Ondanks dat oordeel bleef de leiding van het moederagentschap stappen zetten om redacties in te krimpen. Zo werden journalisten ontslagen en bleef een groot deel van het reguliere nieuwsaanbod buiten uitzending, wat tot spanningen leidde tussen de rechter en de leiding van het agentschap. Volgens de leiding zouden contractors voldoende inzetbaar zijn om nieuws te leveren waar nodig. Critici binnen en buiten de organisatie betwijfelen dit en noemen het onwerkbaar, omdat veel nieuwsredacties langdurige voorbereiding vergen en lokale aanwezigheid essentieel is. Voormalige medewerkers wijzen erop dat het opzetten van nieuwe nieuwsvoorzieningen soms maanden kost, waardoor flexibele inzet nauwelijks volstaat. De buitenlandse kantoren van Voice of America werkten jarenlang samen met lokale zenders, waardoor onafhankelijke berichtgeving via partners in de programmering terechtkwam. Voor maart bereikte VOA. naar schatting 360 miljoen mensen per week in 49 talen. Sinds de recente inkrimpingen zijn verschillende partnerstations overgestapt op inhoud van staatsmedia uit Rusland en China. In Indonesië wordt bijvoorbeeld op Metro TV uitsluitend nog materiaal van het Chinese CGTN gebruikt. Binnen het Congres bestaat bezorgdheid dat de Verenigde Staten hiermee ruimte laten aan buitenlandse propaganda. De twee landen waar veel van deze invloed vandaan komt investeren volgens een rapport van het ministerie van Buitenlandse Zaken jaarlijks miljarden in het verspreiden van staatsgestuurde inhoud. Ter vergelijking ontvingen door de VS gefinancierde redacties in 2024 ongeveer 850 miljoen dollar, waarvan 260 miljoen voor Voice of America. Afgelopen maand is door het Congres een vergelijkbaar budget tot eind januari verlengd.
  24. Extra Gold brengt luisteraars een compleet weekend vol nostalgische radio-ervaringen, originele vinylplaten en vertrouwde jingles. Zowel op zaterdag als zondag staan de jaren ’70 en ’80 centraal, met speciale aandacht voor zeezenders en historische hitlijsten. Zaterdag: Historische Zaterdagmiddag De zaterdag start van 08:00 tot 10:00 uur met een historisch zeezenderuur, samengesteld en bewerkt door Herbert Wentink. Luisteraars reizen terug naar 6 december 1985 met Ron West op Radio Monique. Daarna verzorgen Jaap en Jan de herkenbare Extra Gold-sfeer met muziek en geluid van toen. Van 12:00 tot 13:00 uur presenteert Jan Streefland Happy Saturday!, een verrassende en prettige zaterdagmiddagshow. Aansluitend, vanaf 13:00 uur, verzorgt Peter Hoogwerf een historische Top 40 uit 1978, met originele 45-toeren platen en bijzondere tipnoteringen. Vanaf 16:00 uur staat de Tipparade van 1978 centraal onder het motto Even terug naar toen, gepresenteerd door Bert van der Laan. Niet alleen de bekende hits komen aan bod, ook de soms vergeten tipnoteringen geven kleur aan de muziekbeleving van die tijd. Na 18:00 uur presenteert Martien Engel Goud van Oud, een uur lang met muziek, jingles en commercials uit het verleden. Om 19:00 uur neemt Fred van Veen het over met Tand des Tijds. Om 20:00 uur volgt The Memphis Flash, een chronologisch overzicht van het muzikale leven van Elvis Presley met originele versies van alle nummers. De zaterdagavond wordt afgesloten met Classic Crooners van 21:00 tot 22:00 uur vanuit Van Veen’s Crooner Café. Zondag: zeezenders, vinyl en seventies classics De zondag start van 09:00 tot 10:00 uur met een zeezenderuur van Herbert Wentink, met een historische uitzending van 7 december 1985 met Ad Roberts op Radio Monique. Van 10:00 tot 11:00 uur verzorgt Jaap Jansen een programma vol vertrouwde en opmerkelijke muziek. Om 11:00 uur is Jan Hariot te horen met Bouwjaar 55, gevolgd door De Vinylclub van 12:00 tot 14:00 uur met nostalgische muziek op originele platen. Van 14:00 tot 17:00 uur klinkt Seventies Sunday, met grote hits en zeldzame nummers uit de jaren ’70, vaak rechtstreeks van vinyl, aangevuld met commercials en jingles uit die tijd. Van 17:00 tot 19:00 uur presenteert Peter Vrakking Pirate Gold, met offshore-geluiden, hits, jingles en fragmenten uit de gouden dagen van zeezenderradio. Om 19:00 uur verzorgt Martien Engel de 19tig show, met herinneringen aan Radio Caroline uit 1979 en 1980, inclusief jingles en reclames. De zondagavond wordt afgesloten door Pieter Oele met Albumshow 2.0 om 20:00 uur, waarin bekende en bijzondere albums uit de VS centraal staan, met Billboard-lijsten als leidraad en zorgvuldig geselecteerde platen. Overzicht van programma’s Zaterdag 08:00-10:00 – Historisch zeezenderuur (Herbert Wentink) 12:00-13:00 – Happy Saturday! (Jan Streefland) 13:00-16:00 – Historische Top 40 1978 (Peter Hoogwerf) 16:00-18:00 – Tipparade 1978 (Bert van der Laan) 18:00-19:00 – Goud van Oud (Martien Engel) 19:00-20:00 – Tand des Tijds (Fred van Veen) 20:00-21:00 – The Memphis Flash (Fred van Veen) 21:00-22:00 – Classic Crooners (Fred van Veen) Zondag 09:00-10:00 – Historisch zeezenderuur (Herbert Wentink) 10:00-11:00 – Jaap Jansen Show 11:00-12:00 – Bouwjaar 55 (Jan Hariot) 12:00-14:00 – De Vinylclub (Ron van der Tuijn) 14:00-17:00 – Seventies Sunday (Bert van der Laan) 17:00-19:00 – Pirate Gold (Peter Vrakking) 19:00-20:00 – 19tig show (Martien Engel) 20:00-21:00 – Albumshow 2.0 (Pieter Oele)
  25. DPG Media heeft in november een bijzonder sterke maand achter de rug. De radiogroep noteert binnen de doelgroep 20-49 jaar een gezamenlijk marktaandeel van 33,7%, waarmee een nieuw record wordt bereikt. Het resultaat betekent een groei van 15% vergeleken met een jaar eerder. De stijging komt vooral door de goede prestaties van Qmusic en JOE, aangevuld met de themakanalen die gezamenlijk goed zijn voor 3,7%. Qmusic Qmusic blijft de grootste commerciële speler van Nederland en laat in november een marktaandeel van 23,0% zien binnen de doelgroep 20-49 jaar. Dit is 3,5 procentpunt meer dan een jaar eerder. De zender behaalt hiermee de hoogste maandscore van dit jaar. Het succes wordt mede aangedreven door de Q-top 1500, een muziekoverzicht waarin luisteraars nummers terugvinden die volgens hen persoonlijke herinneringen oproepen of behoren tot de beste ooit gemaakt. In totaal bereikt Qmusic in november 7,4 miljoen luisteraars van 13 jaar en ouder, een toename van ruim 300.000 ten opzichte van vorig jaar. JOE JOE zet zijn opmars voort en behoort inmiddels tot de grotere stations van Nederland. De zender behaalt in november een marktaandeel van 7,0% binnen de doelgroep 20-49 jaar, wat neerkomt op een stijging van 1%. Daarmee staat JOE op de vierde positie, waarbij de afstand tot de nummer vijf verder oploopt. Het totale bereik komt deze maand uit op 5,2 miljoen luisteraars (13+), bijna 400.000 meer dan vorig jaar. In november speelde de derde editie van de actie 3 Noten XL een belangrijke rol tijdens de Coen & Sander Show. Over de eerste elf maanden van 2025 gemeten laat JOE de grootste stijging zien van alle Nederlandse zenders. Het station noteert gemiddeld een marktaandeel van 7,0%, een groei van 1,1 procentpunt, wat gelijkstaat aan 19% stijging over het jaar tot nu toe. Qmusic en JOE pakken groots uit in de decembermaand Zowel Qmusic als JOE bereiden zich voor op een uitgebreide programmering tijdens de decemberperiode. Bij Qmusic draait alles om de Q-escape room, waarin dj’s Mattie Valk, Marieke Elsinga, Domien Verschuuren en Bram Krikke opgesloten zitten en luisteraars mee kunnen puzzelen om hen te laten ontsnappen. De vorige editie in december 2023 trok veel belangstelling en behaalde destijds een gemiddeld marktaandeel van 27,3%. JOE richt zich in december op een brede kerstsfeer met muziek uit de 70s, 80s, 90s en bekende kersthits. Vanaf 8 december start de zender met ‘Bijna Kerstdag’, een dag waarop luisteraars een persoonlijk kerstpakket ontvangen dat door de JOE-dj’s is samengesteld. Daarnaast vinden van 15 tot en met 19 december vijf themadiners plaats in de middagshow van dj Kai Merckx. DPG Media verbreekt record: hoogste marktaandeel ooit De gezamenlijke radiokanalen van DPG Media bereikten in november 10,6 miljoen luisteraars van 13 jaar en ouder, wat neerkomt op een stijging van 700.000 ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De groep bestaat uit Qmusic, JOE en de themastations Qmusic non-stop, Qmusic Het Foute Uur, Qmusic 90s & 00s, Qmusic Limburg en JOE non-stop. Bron: NMO Luisteronderzoek, doelgroep 20-49 jaar, ma-zo 06:00-24:00 uur.
  26. Op NPO Radio 5 krijgt het programma Theater van het Sentiment voorlopig een nieuwe presentatie. Benji Heerschop en Astrid de Jong nemen de komende periode de uitzendingen voor hun rekening. De wijzigingen volgen op het vertrek van Bart van Leeuwen, die afgelopen weekend stopte met het programma. Theater van het Sentiment is iedere zaterdag van 16:00 tot 18:00 uur te horen. Benji Heerschop verzorgt komende zaterdag, 6 december, de uitzending. In de periode daarna zullen Heerschop en De Jong de presentatie afwisselen totdat er een definitieve opvolger is vastgesteld. KRO-NCRV geeft aan dat er op dit moment nog geen vaste presentator is gevonden. De omroep werkt aan een structurele oplossing, maar benadrukt dat een zorgvuldige zoektocht nodig is. Door de tijdelijke bezetting kan het programma zonder onderbreking worden voortgezet. Bart van Leeuwen was bijna zeven jaar lang het gezicht van Theater van het Sentiment op Radio 5. Afbeelding: Benji Heerschop (foto KRO-NCRV/Elvin Boer)
  27. NPO Radio 5 heeft tijdens de jaarlijkse Evergreen Top 1000 opnieuw een opvallend resultaat behaald. Uit de nieuwste meting van het NMO Luisteronderzoek blijkt dat de zender uitkomt op een luistertijdaandeel van 13,5%. Daarmee werd Radio 5 in deze periode de best beluisterde zender van Nederland. De speciale muzieklijst zorgt al jaren voor extra belangstelling en trok ook dit keer een groot publiek gedurende de hele week. In totaal stemden in deze periode ongeveer 1,8 miljoen luisteraars af op de zender. Het bereik lag daarmee hoger dan een jaar eerder, toen bijna 1,7 miljoen mensen luisterden. De vergelijking met vorig jaar laat zien dat NPO Radio 5 de groei van de Evergreen-week weet vast te houden. De editie van vorig jaar leverde een luistertijdaandeel van 13,2% op, waarmee de huidige stijging duidelijk zichtbaar is. Ook buiten de themaperiode laat NPO Radio 5 over een langere reeks positieve cijfers zien. Het gemiddelde luistertijdaandeel nam toe van 7,1% naar 8,4% wanneer januari-november 2024 wordt vergeleken met dezelfde periode in 2025. Daarnaast steeg het weekbereik in datzelfde tijdsbestek met ongeveer 140.000 luisteraars. De zender ziet dat luisteraars via verschillende platforms hun weg vinden, zoals via NPO Luister, DAB+, de website en de kabel. Binnen de organisatie wordt de groei gezien als een bevestiging van de waarde van de programmering. De week van de Evergreen Top 1000 wordt intern beschouwd als een belangrijk moment binnen het jaar. Het enthousiasme onder luisteraars komt volgens het station voort uit de herkenbare muziek en de manier waarop de programma’s worden samengesteld. Hierdoor vormt de themalijst voor veel mensen een jaarlijks terugkerend onderdeel van hun luisterroutine. Afbeelding: Evergreen Top 1000 (foto NPO Radio 5)
  28. Dat hoef joe niet aan mij te vragen: zeker heb ik dat wachtwoord, dat wachtwoord heb ik er immers zelf opgezet (I am a very smart koekie). Als joe die uitzendingen destijds hebt gedownload en het daarna hebt weggezet op oude harde schijven, staat het joe meer dan vrij ze in dat geval zelf op te zoeken en eventueel zelfs hier aan te vullen. Dan vraag ik mij ook af wat de nood is om ze nog eens hier te downloaden. Aflevering 12: 26 december 1984 Draaiboek is niet bewaard. Download en beluister: https://my.hidrive.com/lnk/R62tQCwWl

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.