Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Radiotechniek

Voor discussies over zendtechniek, antennes, soundprocessing, Radio automatisering etc.

1. Een zeer uitgebreide rondgang en uitleg over het zender en antenne complex in Las Vegas.

• Vind ik leuk
    • 1 antwoord
    • 775 weergaven
  2. Started by Vincent,

"C-QUAM is the method of AM stereo broadcasting used in Canada, the United States and most other countries." In Europe zijn er drie stations die in AM-stereo uitzenden. Momigno, Italy op 1584 kHz, Waterford, Ireland op 1593 kHz en France Bleu op 864 kHz. Dit is een opname van vanavond: France Bleu: FranceBleu-20141026-1926-2000-AMstereo-864kHz.mp3 Ontvangst is niet geweldig, maar je krijgt zo wel een aardige indruk van hoe het klinkt. Opname is gemaak met een Perseus SDR en gebruikte software is SoDiRa (ontvangst+decode).

• 3 antwoorden
    • 3k weergaven
  3. Started by ruudam,

Deze auto kwam ik tegen op Marktplaats. Een Cadillac met een autoradio waar volgens mij AM stereo op zit. Kijk naar het knopje am st, onder de fm/am knop. Foto 16. Theo? Marktplaats≥ Cadillac SEDAN DE VILLE U9 — Cadillac — MarktplaatsAantal deuren: 4Kleur: BlauwVermogen: 135 kW (184 PK)Laadvermogen: 521 kgGVW: 2.141 kgEmissieklasse: Euro 0BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor

• Haha
      • Bedankt
    • 6 antwoorden
    • 1,4k weergaven
  4. Started by Jano1954,

Vrienden, Vanmiddag had ik een vergadering met wat radio makers. Tijdens deze vergadering kwamen we bij een gesprek over de techniek ineens op de oude jingle machines. Toen we gingen inventariseren wat we allemaal nog aan NAB cartridges op onze zolder hadden liggen, schrokken we een beetje dat het er zoveel waren. Alles was nog geschikt om zo op zender te gebruiken. Maar ja, we hebben geen van allen nog een jingle machine. Wie o wie heeft er voor ons een Sonifex, BE (Spotmaster) of Appel machine in de aanbieding?? Je zou er ons een verschrikkeleijk (nostalgisch) plezier mee doen. Groet, Jan

• 7 antwoorden
    • 5,9k weergaven
  5. Van radiotechniek begrijp ik totaal niets en wat er in dit document staat (als torrent gedownload) begrijp ik eveneens niets. Misschien is het document alwel bekend bij de doorgewinterde radiotechnici op dit forum en zo niet, dan doe ik er wellicht nog iemand een plezier mee. http://www10.zippyshare.com/v/12554488/file.html gr, Melle

• 1 antwoord
    • 1,7k weergaven
  6. Started by Harmen,

Ik rijd regelmatig op de A28 richting Groningen en luister dan naar DAB-radio. De laatste dagen zijn er aardige condities. Met mijn plakantenne op de voorruit ontving ik vanmorgen de wereld aan zenders. Radio Rijnmond en Decibel oa. LX classics lukte ook, 1live vanuit Münster lukt mij normaliter thuis wel rond Hoogeveen, maar nu met de volle 4 balkjes in Stad. Ook ontving ik NDR Welle Nord uit Kiel en uit Lübeck. Tot slot geen audio, maar wel de tekst in het scherm van Qmusic Limburg. Best aardig zo naar de radio te luisteren. Iemand nog meer leuke ontvangstrapportjes via DAB?

7. Gast FvV
    Started by Gast FvV,

Beste allemaal, Sinds jaar en dag "rip" ik mijn cd's in cool edit, dat zal de meeste van u in de oren klinken als een 78 toeren plaat, edoch, zo kan ik alle info die ik aan een track wil mee geven er netjes bijzetten. Nu is mijn pc de kreukels in gegaan, en na aanschaf van een nieuw exemplaar, is mijn buurman zo aardig geweest er weer een Cool Edit versie op te zetten het betreft Pro 2.1. Edoch, als ik nu (zoals voorheen) een cd probeer te "laden" via het envelopje en dan zoeken in dvd station- audio cd en vervolgens de tracks van die cd laad, dan krijg ik links boven in mijn scherm een vakje met Raw data te zien, en wordt ik geacht ik het eea selecteren. Maar wa…

• 2 antwoorden
    • 1,9k weergaven
  8. Started by Juul,

In 1974 behaalde ik mijn zendmachtiging, ik werd zendamateur ! Ik mocht m'n eigen zender bouwen en gaan uitzenden op de hogere frequentie banden 145 mHz en hoger. ( ik was bijna de enige bij Veronica met een zendmachtiging.) Ik woonde om de hoek bij mede forum lid Henk Roos. En hij was piraat, maar ik had een antenne op dak dus viel de politie en de RCD bij mij binnen. Maar ik kon aan de RCD ambtenaar m'n zendmachtiging laten zien dus.......Henk hebben ze geloof ik nooit "gepakt". Bij de TROS werkten toen ook al een paar zendamateurs waar Peter, PE0PME er één van was. De meeste collega's vonden dat allemaal maar vreemd dat "gedoe" met o.a. morseseinen en met …

• 1 antwoord
    • 2,4k weergaven
  9. Started by hans558,

De DAB radio die ik als wekker gebruikte blijft helaas heel stil nu omdat die geen dab+ kan ontvangen. Ik had hem destijds gekocht om vooral in mijn slaapkamer Radio 6 en 5 te kunnen ontvangen. Ik ben wat aan het rondkijken om een nieuwe klok of wekker radio te kopen maar uiteraard wel met dab+ Ik was o.a. bij Mediamarkt en Saturn maar ik vind het idioot dat ze nog steeds alleen fm en/of am erop verkopen. Bij mediamarkt zag ich uberhaupt maar 1 dab radio van een onduidelijk merk staan. Op de Conrad site staan er maar liefst 135.... En de electronicawinkels maar klagen over de omzet. Zouden ze het niet doorhebben dat dab+ de nieuwe norm is/wordt ? Hans Marijs …

10. Started by Peter Vrakking,

In Zuid Limburg kun je goed DAB uit Walonië ontvangen vanuit Liege. Hier wat foto's van Liege - Bol d'Air De RTBF test al een tijdje (minstens een jaar) met 4 DAB+ kanalen. Vorig jaar waren de nog 32AAC, 48AAC, 64AAC en 96AAC, dit jaar staan ze allemaal op 64AAC. Ik heb opnames gemaakt met de Sangean DPR-36 (bedankt Vincent en Ben) van Classic 21 op zowel DAB als DAB+ voor een vergelijkend waren onderzoek. DAB wordt in mp2 opgenomen en DAB+ in m4a. Classic 21 : DAB 160 kbps / 48 kHz Classic 21 : DAB+ 64AAC Zelf had ik wat problremen met het afspelen van de m4a file, maar in VLC gaat dat perfect.

• 18 antwoorden
    • 4,6k weergaven
  11. De landelijke commerciële radiostations zijn zeer waarschijnlijk vanaf aankomend weekend ook via DAB+ te ontvangen. Zenderexploitant Broadcast Partners schakelt dan een groot aantal zenders van het DAB-net van de commerciële radiostations in. Bron: http://radio.nl/778251/dab-net-landelijke-commerciele-radio-komend-weekend-in-de-lucht We kunnen mogelijk vanaf zaterdag de DAB+ ontvanger gebruiken.

• 5 antwoorden
    • 1,8k weergaven
  12. Started by RadioFiel,

Daar de ontvangst van de DAB+ zenders zo goed was op mijn autoradio (België) had ik besloten om een DAB+ ontvanger te kopen voor binnenshuis gebruik. Na wat opzoekwerk besliste ik om een degelijke (en dure) radiotoestel te kopen met goede recensies op het internet. Het werd de Pure Evoke H6. In de winkel was er wel geen ontvangst van de DAB+ zenders op dit toestel maar de verkoper verzekerde mij dat dit kwam door al het beton in de muren en plafond van de winkel en dat ik een perfecte ontvangst zou hebben thuis in mijn keuken. 30 minuten is dit radiotoestel in mijn bezit geweest ! Bij thuiskomst bleek al gauw dat ik DAB+ ontvangst in de keuken mocht vergeten. Zero o…

• 11 antwoorden
    • 5,8k weergaven
  13. Started by Harm,

Zoals aangekondigd was ik gisteren ingehuurd voor een fotoverslag van het symposium over Digitale Radio in Nederland. Hieronder het persbericht en voor dit forum enkele exclusieve foto's tijdens het evenement bij Beeld en Geluid in Hilversum. Na de inleiding werd er een kort filmpje vertoond over de geschiedenis van communicatie in Nederland en over radio in het bijzonder. Nadat tal van sprekers de revue passeerden sloot cabaretier Jan-Jaap van der Wal de dag af met zijn humoristische visie op het symposium. I.v.m. de rechten is het niet toegestaan de foto's verder te verspreiden! Digitaal luisteren is de nieuwe norm voor radi…

• 0 antwoorden
    • 3,1k weergaven
  14. Started by Vincent,

Een wel zeer tijdelijke zendlocatie. Deze foto's zijn uit 2006 toen Danceradio uitzond vanaf een hoogspanningsmast in het IJmeer. De antenne in de top van de hoogspanningsmast. En zo hoog is deze mast. En hier wordt de zender weer naar beneden gebracht.

• 1 antwoord
    • 1,8k weergaven
  15. Onlangs ben ik eigenaar geworden van een Dateq BCS100 tafel, die ik op korte termijn operationeel hoop te hebben. Uiteraard zijn er wat puzzeltjes, zoals het ontbreken van de antenne voor de klok. Wat ik begrijp is dat het een draadantenne zou zijn met in een jack in de tafel wordt gestoken. Is zoiets zelf te maken, net als een gewoon fm kamer antennetje? En weet iemand wat voor soort afstandsbediening je zou kunnen gebruiken om de boel in te stellen? Dank!!

16. Started by Vincent,

De eerste omroepzender in het radiospectrum is te vinden op 153 kHz, Deutschlandfunk ( http://www.radiopedia.nl/wiki/Langegolf). Maar onder de 153 kHz zitten wereldwijd behoorlijk wat zenders, met name voor de scheepvaart. De eerste frequentie direct onder Deutschlandfunk die in gebruik is is 147,3 kHz. Hier worden in RTTY (telex via radio) weerberichten voor de scheepvaart in het Duits uitgezonden. Voor wil wel eens wil zien hoe zo'n bericht eruit ziet eentje van vandaag die ik net heb ontvangen. De opmaak van het bericht komt niet over op forum, maar het geeft een indicatie wat er aan informatie wordt uitgezonden: RYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRY…

• 0 antwoorden
    • 2,5k weergaven
  17. Inmiddels staan er een aantal AM Stereo opnamen hier op 't forum en in een beschrijving van de opnamen op één van de cassettes zag ik welke ontvangers Hans heeft gebruikt. De SRF-A100 van Sony. https://www.radiomuseum.org/r/sony_fm_am_stereo_srf_a100.html Hij gebruikte ook deze ontvanger/cassetterecorder, de Sony WM-F27 walkman: https://www.radiomuseum.org/r/sony_wm_f27.html Het is me niet duidelijk of die laatste ook AM stereo ontvangst heeft, ik vermoed van niet.

• Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 4 antwoorden
    • 2,1k weergaven
  18. Started by Jano1954,

Hier is een tweedelige video over de techniek van de Duitse Wereldomroep (Deutsche Welle) in de jaren 90 van de vorige eeuw. In deel 1 zie je beelden van het meet en monitor station in Bockhacken (40 km N-O van Keulen. Ook zijn er nieuwe beelden te zien van de Korte golf zenders in Juelich en Wertachtal. Als laatste zijn er beelden te zien van het Satelliet grondstation in Raisting (ObernBayern). http://www.euscreen.eu/item.html?id=EUS_09D9B825A1AA42EA97992FB3F5BB17E5 Deel 2 gaat helemaal over het relais station in Sines (Portugal). Dit station relayeerde in het kader van zendtijdruil ook regelmatig uitzendingen van RNW. http://www.euscreen.eu/play.jsp?…

• 5 antwoorden
    • 2,7k weergaven
  19. Started by Juul,

Een aardig stukje over het marine station in Ouddorp en dat naar de Flevo gaat. https://het-bar.net/2017/09/marine-zendstation-verdwijnt-uit-ouddorp/

20. Vanmiddag deze beide video's bekeken en on line gezet. Het is een film in 2 delen van de voormalige Telefunken medewerkers Uwe Gellert en Helmut Jordan. De video gaat over de geschiedenis van Telefunken van 1903 tot heden. Er zijn erg veel mooie beelden te zien van de diverse zenderfabrieken die Telefunken heeft gehad. Ook erg mooie beelden van de Rundfunksendestelle Nauen zowel uit de DDR tijd alsook van de revisie van de speciale in 1964 door Funkwerk Koepenick gebouwde draaiantenne. Ook de bouw van de huidige 4 zenders op het terrein aan de Graf Arcostrasse in Nauen is te zien. Veel plezier! Telefunken Ein Rueckblick deel 1 : Telefunken Ein…

• 1 antwoord
    • 1,8k weergaven
  21. Started by Andree,

• 0 antwoorden
    • 1,3k weergaven
  22. Started by Juul,

Een prachtig stuk geschreven door technicus Sybrand Verwer. bron: Spreekbuis.nl https://www.spreekbuis.nl/de-schijf-en-zn-verhaal/#comment-201723

23. Vorige week dinsdag is een begin gemaakt met de sloop van de antennes op het zenderpark Wertachtal in Zuid-Duitsland. Afgelopen dinsdag 11-11-2014 rond het middaguur waren de laatste masten aan de beurt. Hier alvast een aantal videos van de verschillende fasen van de sloop. Komende dagen meer video's en een grote collectie foto's.

• 10 antwoorden
    • 2,8k weergaven
  24. Started by Juul,

Ik was door m'n vele foto's aan het kijken die ik maakte tijdens m'n "werkzame leven" en kwam deze foto tegen van de STUDER - DASH 2 track digi recorder. Hij was net nieuw en de NOB projectleider zei tegen NOB technicus Hans Bunt ;"kijken jullie eens of het wat is......." We hebben 'em wel diverse keren gebruikt maar een lang leven was de recorder bij ons niet beschoren.. ( raar woord trouwens). Deze foto nam ik toen we de 24 sporen digi concert opnamen van Earth & Fire "down" mixten naar de DASH recorder. Hans draaide nog een "sjekkie" en denkt................... Het was in zoals wij dat noemden de NCRV 1. Daar waar nu het …

25. Started by Juul,

Weer prachtig artikel van Sybrand Verwer , of zoals wij hem noemden "Syb". bron: Spreekbuis. https://www.spreekbuis.nl/de-schijf-en-zn-verhaal-deel-2/

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.