Zeezenders
Hier worden discussies gevoerd en informatie uitgewisseld over legendarische piratenzenders zoals Radio Veronica en Radio Caroline, die een blijvende invloed hebben gehad op de radio- en muziekgeschiedenis. .
14.014 discussies in dit forum
-
playback-6-aprilt-1964 … lees verder... Top 40 op 192Radio: Tipparade op 192Radio: ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Uitzending op de stream van 192 Radio, zondag 6 april 2014 20.00 - 22.00 uur en woensdag 9 april 2014, 21.00 - 23.00 u. Presentatie: Dirk van Dijk en Frans de Graaff ​Het kan allemaal nog gekker. Waren we vorige week al verbaasd dat The Beatles de eerste 4 plaatsen in de Amerikaanse Top 100 innamen, deze week, om precies te zijn op 4 april, bezetten ze de nummers 1 t/m 5, een uniek record. Nieuwkomer Can’t Buy Me Love stoomde zomaar door naar de 1e …
-
playback-8-december-1963 ​​​​Uitzending op de stream van 192 Radio, zondag 8 december 2013, 20-22 u. Presentatie: Dirk van Dijk en Eduard Hanauer Techniek: Jaap Lensen ​​Een stevig uur, dit Amerikaanse deel. Flink wat surfmuziek komt nieuw uit, zoals van de Trashmen, Jan & Dean en The Surfaris. Die laatste club komt NB met een lekker gezongen nummer, I Wanna Take a Trip to the Island , met hulp van The Honeys, en dat is weer deels familie van Brian Wilson. The Tymes namen Somewhere op, nee, niet het klassieke West Side Story lied, maar wel met klassieke inslag: de compositie is van ene W.A. Mozart. Dionne Warw…
-
playback-9 maart-1964 … lees verder... Top 40 op 192Radio: Tipparade op 192Radio: ​​​​​​​​​​​​​​​​Uitzending op de stream van 192 Radio, zondag 9 maart 20.00 -22.00 uur en woensdag 12 maart 2014, 21.00 - 23.00 u. Presentatie: Dirk van Dijk en Frans de Graaff ​Deze week weer heel wat vertrouwde namen, vaak met nieuwe singles die we hier in Nederland vrijwel nooit hoorden, ze kwamen dan ook zelden hoog in de Top 100. Of dat terecht is of niet mag u zelf beoordelen. Brenda Lee (Waiting Game, de achterkant van Think, dat wel redelijk scoort) , de gebroeders Everly met Hello Amy, en …
-
playback-9-februari-1964 … lees verder... Top 40 op 192Radio: Tipparade op 192Radio: ​​​​​​​​​​​​Uitzending op de stream van 192 Radio, zondag 9 februari 20.00 -22.00 uur en woensdag 12 februari 2014, 21.00 - 23.00 u. Presentatie: Dirk van Dijk en Kees Brinkerink Techniek: Jaap Lensen ​9 februari 1964 1e uur. De invloed van The Beatles, die nog maar net enigszins bekend zijn in de States, reikt al zo ver dat Phil Spector een van hun composities van de bekende Wall of Sound heeft voorzien. Luister naar het indrukwekkende Hold Me Tight van The Treasures. Nog meer orenspitsers deze …
-
1 juni 20.00-22.00. Herhaling: woensdagavond, 21.00-23.00 uur. Oef, wat een kwaliteit weer dit eerste uur. Het begint al sterk met The Beach Boys en de b-kant van hun hit I Get Around, Don't Worry Baby. Veel grote namen, die voor zichzelf spreken, zoals Bobby Vee, Ray Charles, The Ronettes en Dionne Warwick. Maar vandaag even vooral aandacht voor de kleine namen. Ik bedoel maar, Round Robin, The Rally Packs, The Pixies Three of The Four-Evers. Ooit van gehoord? Die Robin brengt aan aanstekelijk dansnummer uit, waar de (grote!) namen van Sloan, Barri en Jack Nitzsche achter staan, niet de eersten de besten. The Rally Packs opereren in de stijl van Jan & Dean, wie …
-
- 0 antwoorden
- 975 weergaven
-
-
De zomer breekt aan, in de VS zijn de scholen al dicht, en dus is het daar tijd voor vooral vrolijke muziek. Groepen als The Rip Chords en The Beach Boys staan daar garant voor, met resp. Hot Rod USA en I Get Around. Die laatsten komen nog een keer voor, met een alternative versie van Don’t Back Down. Een oude held als Freddie Cannon bezingt Summertime USA, en met French Riviera van country-grootheid Webb Pierce zijn we helemaal op bekand terrein. Orenspitser van de week is Susan Lynne (foto), die haar vriendje smeekt om toch op te houden met dat drag-racen, Don’t Drag No More. Verder aandacht voor twee ‘originals’: Irma Thomas krijgt tot haar chagrijn geen hit me…
-
- 0 antwoorden
- 859 weergaven
-
-
Niet alleen britse groepen maken de blits in Amerika, ook een zangeres als Dusty Springfield doet het daar uitstekend. Wist u dat ze wel 18 nummers in de Top 100 heeft gehad? Vandaag beginnen we met eentje die zelfs de Top 10 zal halen, Wishing and Hoping. Verder twee zeer interessante originelen: I’m Into Something Good, dat we natuurlijk kennen van Herman’s Hermits, maar nu in de oer-uitvoering van The Cookies. En It’s All Over Now, zoals de componist, Bobby Womack, het uitvoert als lid van The Valentinos. Dan is er natuurlijk ook ruim voldoende surfmuziek, waarbij Gary Usher een flinke rol speelt met enkele van z’n studiogroepen. Maar ook Jan & Dean en Th…
-
- 0 antwoorden
- 705 weergaven
-
-
Klassiekers genoeg dit eerste uur. Ik bedoel maar, Chapel of Love, The Girl from Ipanema, wie kent ze niet. Daarom maar eens wat aandacht voor het onbekende. Ann Margret, bijvoorbeeld, bekender als actrice naast Elvis Presley, heeft al een paar keer de Top100 gehaald, maar met dit mooie Sloan/Barri nummer, He's My Man, gaat het niet lukken. Gary Zekley is een producer annex componist die we later leren kennen via The Yellow Balloon, en nummers van Jan & Dean en zelf The Mamas and Papas. Maar ook in 1964 houdt hij zich vooral met vrolijke muziek bezig: voor zangeres Alder Ray schreef hij 'Cause I Love him, en voor The Ragamuffins The Fun We Had. Voor die 'fun' heeft hi…
-
- 0 antwoorden
- 1k weergaven
-
-
Beste forumleden, Als trouwe luisteraar van Mi Amigo werden er platen geplugged, waar ik hele fijne herinneringen aan heb. Veel van deze platen kwamen nooit in een of andere hitparade, zodat na vele decennia later het moeilijk is om deze muziek nog terug te vinden. Ik ben dan ook op zoek naar een plaat die rond '77/'78 veel gedraaid werd en waar ik de titel niet van weet. Dik 40 jaar later weet ik het nog niet, vandaar dat ik me afvraag of er in die tijd een playlist werd gebruikt? Of een lijst met platen die gedraaid moesten worden? Hoe de plaat ging weet ik niet meer, maar wanneer ik 'm hoor dan zal ik 'm zeker herkennen. Ben nu…
-
-
- 22 antwoorden
- 1,6k weergaven
-
-
The riddle, footloose etc platen(cards) die stuk werden gedraaid op de beste aller tijden. Heb ergens weleens een top 10 gezien uit '84 van laser. Zijn er meer van die lijstjes of playlists. Hoe werden de playlist trouwens zo strak samengesteld? Nog geen selector in die dagen... Groetjes, Grote laserfan
-
- 0 antwoorden
- 1,3k weergaven
-
-
-
Vandaag aflevering 3 geplaatst van de podcast serie over Sealand Apple podcasts: https://podcasts.apple.com/nl/podcast/de-gijzeling-op-de-noordzee/id1545332453 Spotify: https://open.spotify.com/show/65dmf037R0fJJn6Mdsn7zH https://de-gijzeling-op-de-noordzee.captivate.fm https://player.captivate.fm/show/9ebc3af2-e022-4d77-91fc-9405f7465794
-
- 0 antwoorden
- 737 weergaven
- 1 follower
-
-
De gijzeling op de Noordzee De bizarre avonturen op en rondom Sealand Het is 1978 als er een eerste staatsgreep plaatsvindt op Sealand, 10 km uit de kust van Engeland. Sealand? Staatsgreep? Ja, Sealand en ja, staatsgreep. Dit luchtafweergeschut platform uit de tweede wereldoorlog is in 1967 door ene Paddy Roy Bates uitgeroepen tot onafhankelijk prinsdom Sealand. Toeval of niet, het zijn juist Duitsers die op dit oorlogsplatform de samenwerking zoeken met Prince Paddy Roy Bates en zijn familie. Onder leiding van de bijzondere Alexander Achenbach, benoemd tot minister van Buitenlandse Zaken van Sealand, proberen zij de zaken naar hun hand te zetten ("Lit…
-
- 0 antwoorden
- 1,8k weergaven
- 1 follower
-
-
Ja, de KOZS (KolderOpZolderShow) was een merkwaardig programma dat werd gemaakt door Ad Bouman Karel van der Woerd. Ik heb me er nooit zo toe aangetrokken gevoeld. ( netjes geschreven nietwaar?). Maar ik ben meer van het serieuze werk. Maar, we hebben de beschikking over de KOZS omdat Pieter Jan en Swanet Vink ze allemaal hebben opgenomen. Ik was de KOZS van 10 augustus 1973 aan het "masteren" en in het archief aan het beschrijven toen ik dit uiterst merkwaardige popjournaal tegenkwam. Gelezen door Hans Becker en ook nog om 00.30 in de nacht. Opname © archief Pieter Jan en Swanet Vink http://www.mijnbestand.nl/Bestand-T8BPA6ZCFXEE.mp3 Juul
-
- 3 antwoorden
- 2,5k weergaven
-
-
Nog een berichtje van Mediapages: Ruim een jaar voor het eerste proefnummer van het Veronica Blad in augustus 1971 verscheen op 15 mei 1970 het weekblad PopMix. Het blad verscheen in krantenformaat (zoals "Oor") en was "elke vrijdag verkrijgbaar op Shellina Premix stations voor 48 cent". Het blad telde 12 pagina's, waarvan telkens 4 pagina's voor de rubriek "Close Up", over de zeezender Radio Veronica. In de redactie zat o.a. Stan Haag en bij de medewerkers stonden vrijwel alle Veronica DJ's vermeld. Toch is PopMix een beetje "het vergeten Veronica Blad", want als je bij Veronica medewerkers "PopMix" noemt moeten ze diep nadenken. Het blad verscheen slechts acht keer, w…
-
- 2 antwoorden
- 1,9k weergaven
-
-
Popmix nr.2 Het vergeten Veronica blad. Deze is van 22 mei 1970. Met daarin o.a. "Het leven begint bij de Top 40" en de Engelse Record Mirror Top 30. Maar ook De Veronica drive in show agenda en een close-up van Lex Harding "een echte Boskoopse ram". Het bezoek van Edwin Hawkins aan de studio's van Veronica en de nieuwslezersstemmen. Ook deze Popmix komt weer uit de verzameling van Hans Meijering. Dank Hans. Verder in de gallery natuurlijk nog duizenden andere knipsels en foto's.Klik op de WikiRadio website voor grotere weergave van de scans op de diskette (rechtsboven) of de button 'download grote afbeelding' (rechts midden). Popmix nr 2 22 mei 1970
-
- 0 antwoorden
- 1,4k weergaven
-
-
Popmix 3, van 29 mei 1970. Was iedere vrijdag verkrijgbaar op Shellina Premix Stations. Met daarin o.a. sport door Jan Stekelenburg, Unit Gloria deelt zich op, Woodstock, “er is meer over de knullen te vertellen” over Klaas, Tom en Rob. BZN-producer Adje Bouman. Deze week is Ad Bouman ook, lekker kneuterig, de “knoppen-knaap” in de Popmix. Een close-up over Hans Mondt en Chiel Montagne die “ook wat op z’n lever heeft”. Kortom weer volop leesplezier van 45 jaar geleden. popmix nr. 3
-
- 2 antwoorden
- 1,9k weergaven
-
-
Popmix nr. 4 van 5 juni 1970. Hierin zien we ook Ad Visser als medewerker van het blad in de colofon voorkomen. Lezen we dat Red Bullit binnenkort naar Amerika gaat. In Close-up een foto van een Veronica boordploeg en Atze Veenstra. Een nieuwe naam voor het programma Jukebox en Feyenoord bij Veronica, Atze is met Ad de langste 'technieker', een bericht over het Veronica voetbalelftal, de mannen aan boord en wat is een plugger. Verder ook nog een close-up van Rob Out en de Top 100 allertijden van dat jaar. Ook deze weer uit de verzameling van Hans Meijering. Veel 1970 leesplezier. Popmix nr.4 5 juni 1970
-
- 1 antwoord
- 1,8k weergaven
-
-
Popmix nr. 5 van 12 juni 1970 met: Alles is tof bij Veronica De nieuwe naam voor de Jukebox Veronica's Racing-team Wat doe je? Wat doe je? met Ruud Westbroek. Close-up van Chiel Montagne Wat is een plugger en een interview met de vorige week overleden Bob Johnstone, producer van Bob Dylan Veel uitgesteld leesplezier u aangeboden door Hans Meijering, waarvoor dank Hans. Popmix nr. 5
-
- 1 antwoord
- 1,6k weergaven
-
-
Popmix nr. 6 van 19 juni 1970 is er een met o.a. Een notulen van een Radio Veronica vergadering met daarin een notitie over een houten broek (misschien dat Juul weet waar dit over gaat) en "technisch geouwehoer". Ook een Close-up interview met Tom Collins, " 'n knul waar je verschrikkelijk fijn mee kan praten". Ukhm..wat staat Tom daar in die hoek boven die prullenbak te doen? Ook nog Marc de Raaf, plugger bij Dureco, Alles tof bij Veronica en een bericht dat Popmix véél gelezen is. Ook deze keer weer met dank aan Hans Meijering voor het delen van de Popmixen. Popmix nr. 6 19 juni 1970 Meer Popmix op WIKIRADIO
-
- 4 antwoorden
- 1,6k weergaven
-
-
Popmix nr 7 van 26 juni 1970, de voorlaatste. Hierin o.a. de aankondiging dat alle medewerkers komende week bij het Holland Popfestival aanwezig zullen zijn en er dus volgende week geen Close-up zal zijn maar een special over het festival. “we gaan 3 x 24 uur poppen” Verder veel post voor de Veronicamedewerkers. Een van de reacties is van Juul Geleick die de vraag waarom er geen Stones-show meer op de woensdagavond is, op een Juul manier beantwoordt. Wat Doe Je, Wat Doe Je met Dick Klees, een Close-up van Klaas Vaak en Wat Is Een Plugger met Rob Ombach. Verder ook nog het bericht dat Jukebox gewoon Jukebox blijft. Volgende week de laatste Popmix met de Kralingenspecial…
-
- 0 antwoorden
- 1,3k weergaven
-
-
‘Daar istie dan’ zou Juul zeggen. De laatste Popmix. Uitgebracht op 3 juli 1970, is dit een special over het grootste en ook eigenlijk enige echte Nederlandse Popfestival van de zeventiger jaren. Het Holland Pop Festival, zoals de officiële naam eigenlijk is, met bands en artiesten zoals: Ekseption, Canned Heat, Hot Tuna (Jefferson Airplane), Santana, Tata Mirando….ja echt, The Byrds, Dr. John the Nighttripper, Country Joe, Mungo Jerry, Soft Machine, Fairport Convention en Pink Floyd. Wat een line-up. Ook de drive-in show van Lex Harding en Iemke Roos komt aan bod. In deze editie ook het bericht dat dit de laatste Popmix is. Om economische redenen zoals het zo mooi he…
-
- 8 antwoorden
- 2,7k weergaven
-
-
Experts zeggen wel eens dat de pomuziek omstreeks deze tijd volwassen wordt. Juli 1965. Luister bvb. eens naar You Were On My Mind van the We Five. Ook de folk wordt volwassen en wordt folk-rock. Verder een paar premieres vandaag. Wat dacht je van de eersteling van ene Reginald Dwight? In het tweede uur te genieten, net zoals de eerste verschijning in de Top 40 van Fröken Fräken, of althans de vertaling daarvan. Duidelijk genoeg? En in uur 1 horen we voor het eerst de stem van Bruce Johnston bij de Beach Boys (foto). Johnston (die eigenlijk Benjamin Baldwin heet, maar dat klonk niet commercieel genoeg) mag nog niet genoemd of gefotografeerd worden als Beach Boy, vanweg…
-
Net op Youtube gezet door Beeld en Geluid: "Poppiraten: het verhaal van Radio Veronica"
-
- 13 antwoorden
- 2k weergaven
-
-
https://sites.google.com/site/smashhitscovers3/20th-december-1984---2nd-january-1985
-
- 6 antwoorden
- 1,9k weergaven
-