Spring naar bijdragen

Middengolf dood?


ruudam

Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Eric:

Eerlijk gezegd klinkt het gesproken woord ook beter op AM (maar dat is wellicht heel persoonlijk en komt waarschijnlijk door mijn audiovervormde gehoor ooit opgelopen in de zeezendertijd haha).

 

Volgens mij is dat idee puur ingegeven door nostalgie. Voor het grote publiek is FM in alle opzichten superieur: stereo, geen ruis, geen stoorzenders, een veel grotere dynamiek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Will Stevens:

 

Volgens mij is dat idee puur ingegeven door nostalgie. Voor het grote publiek is FM in alle opzichten superieur: stereo, geen ruis, geen stoorzenders, een veel grotere dynamiek.

Dat zou nog wel eens kunnen tegenvallen.

 

Stereo is ook met AM mogelijk.

 

Geen ruis, gaat ook maar op tot bepaalde hoogte. Je hebt daar zowel  voor AM als FM wel voldoende  je signaal nodig. Daarbij in acht genomen bandruis maar er is ook nog zoiets als eigen ruis van de ontvanger.

 

En dynamiek ook dat is mogelijk op AM, immers de bandbreedte is niet meer gebonden aan 4,5 kHz? Onder voorwaarden kan er van meer bandbreedte gebruik gemaakt worden.

 

Dat nostalgie een rol speelt, dat ontken ik niet, maar bedenk wel dat de huidige generatie middengolf ontvangers onderdoen voor hun soortgenoten uit de 70'r jaren, kortom kwalitatief over het algemeen slecht zijn.

Tot slot, smaken verschillen. De ene wil het geluid anders beleven als de ander.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eric, nieuwe zender én processing!

Maar je analyse is perfect, de doelstelling was en is 'mellow yellow' of 'middle of the road'.

Al ben ik het met je eens dat soms weleens 3 van dat soort platen achterelkaar te horen zijn.

Gelukkig klinken niet alle stations hetzelfde...

Op een enkeling na pretenderen ze allemaal een knipoog naar de zeezenders te hebben maar ik ben geloof ik de enige die echt fysiek op een boot heeft gezeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Will Stevens:

 

Volgens mij is dat idee puur ingegeven door nostalgie. Voor het grote publiek is FM in alle opzichten superieur: stereo, geen ruis, geen stoorzenders, een veel grotere dynamiek.

Grotere dynamiek op FM????

Merk ik niets van, alles is platgeslagen door zogenaamde processing. Volgens mij heb ik op AM meer dynamiek.

(Zelfs Radio 4 met klassiek is "plat" op FM)

7 uur geleden zei Will Stevens:

 

Volgens mij is dat idee puur ingegeven door nostalgie. Voor het grote publiek is FM in alle opzichten superieur: stereo, geen ruis, geen stoorzenders, een veel grotere dynamiek.

Wat moet je met stereo met gesproken woord???

Geen ruis bij FM???

Geen stoorzenders??? De FM zit overvol!!

(Bij BNR klaagde ze vroeger over slechte ontvangst hier en daar op FM, dus zei ik, zet de boel dan op mono, heb je groter bereik. Nee, dat kon niet, want de reclame spotjes waren in stereo???)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Eric:

We hadden hier in NL natuurlijk ook fantastisch talk radio op de MW kunnen plaatsen. Flevopolder: 1 frequentie voor BNR en 1 voor Radio1. Eerlijk gezegd klinkt het gesproken woord ook beter op AM (maar dat is wellicht heel persoonlijk en komt waarschijnlijk door mijn audiovervormde gehoor ooit opgelopen in de zeezendertijd haha). En het argument dat het zoveel energie kost waag ik ook te betwijfelen. Hoeveel zijn al die FM zendertjes opgeteld? En alles wat daar nog omheen staat te zoemen? 

 

Ben regelmatig in de USA geweest voor werk en het was altijd een feest om daar over de middengolf te draaien. Zal nooit vergeten dat ik ooit in Maine reed en op 1440 kHz met forse fading Radio Luxemburg op de autoradio hoorde. Het was begin van de avond, op de snelweg en dan Luxemburg. Man, man krijg nog steeds rillingen.   Maar omgekeerd komt zelf nu vandaag de dag nog voor, ook weer deze winter. 1008 kHz (eigenlijk 1010 kHz). Zodra ik in de wat noordelijker vanuit regio Leiden rijd (Impact AM heeft al snel een irritante fluittoon eronderdoor) en op een vroege winterochtend net voor zonsopkomst hoor je New York en Toronto om de ontvangst strijden. Mooi om die diepe fading dan waar te nemen.   

 

Wat ik eigenlijk wilde zeggen. Middengolf is in NL niet dood, maar dood gemaakt (en gelukkig kan er nu wat LPAM).

 

Grt Eric

Goed verhaal Eric.

Met goede processing - dus niet al dat laag erin - kan je op AM prima uit de voeten met gesproken woord, luister maar hoe de Amerikanen klinken. 

Mijn 1467 klinkt goed, zeker voor gesproken woord, luister maar naar een air check helemaal uit Finland........ (bijlage, oh kan niet wat jammer nou MP 3 wordt niet geaccepteerd hier) )Crystal Clear , het kan dus wel.

En inderdaad de grote AM's 747, 1008 en 675 moeten voor landelijke zenders worden aangewezen, eigenlijk met verplichting voor gesproken woord zenders. Kan mooi icm DAB, voor de zgn hifi freaks. Bovendien stimuleer je zo beter DAB dan met DAB kopieren van FM. Want dat levert niets op. Format beperkingen op AM tot spraak en oldies. Hits en andere rotzooi is verboden.

Dat stroomgebruik is allemaal gelul en demonisering. En je hoeft niet met 400 kW te draaien, 100 is meeeer dan genoeg, 50 moet kunnen, zie WABC.

(bepaalde overheidspartijen hebben belang bij het tegenhouden van landelijk AM, hoogvermogen)

 

Die 1440, ik geloof meteen dat je de 1,2 MW nog in New England USA kon horen.

Er gaat een verhaal, dat omdat Luxy de 1440 schoonveegde - immers niemand wilde daar ook op zenden - een station uit Aruba soms in NL te horen was, R Kelkboom 1440, 1 kW. Na 3 uur s nachts als Luxemburg (met volkslied) de lucht uit ging. 

Hetzelfde effect doet zich nu ook voor 1467, dwz dat Paradijs nu een flink eind komt s nachts na 12 uur als Monte Carlo afzwaait. Immers RMC heeft decennia lang de 1467 schoongeveegd.  Nadeel is dat P tussen 21.45 en middernacht niet meer te horen is, maar elk nadeel heeft zijn voordeel.............. (Cruyff??)

7 uur geleden zei Eric:

l

 

11 uur geleden zei Eric:

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

We zijn in deze discussie inmiddels drie jaar na de laatste posting verder als ik deze regeltjes intik. Ondertussen is de strijd om middengolf, of in de (Amerikaanse vooral) volksmond ook AM genoemd, dood gemaakt door de Brusselse politiek. Frankrijk en Duitsland (vooral die laatste) hebben middengolf voorgoed de geschiedenisboeken ingejaagd. De hoofdrol is in deze denk ik vooral door Duitsland opgeëist. Immers, daar is de middengolf ineens razendsnel uit de ether gehaald. Men wilde die “energie verslindende” zenders niet meer. Duitsland (en de rest van Europa) heeft dit in grote mate aan “Die Grünen” te danken, zeg maar de Groen Links van Duitsland. Diezelfde ploeg heeft ervoor gezorgd dat overal, en vooral langs onze landsgrenzen met Duitsland, windmolens zijn neergeplemd. De EU is overal mee accoord gegaan, om autoradio’s met het felbegeerde “CE” keurmerk in de EU te mogen invoeren, moet de apparatuur aan die CE keurmerken voldoen. En daar de middengolf niet meer dwingend werd voorgeschreven, ontbreekt de middengolf nu op alle autoradio’s, ofwel apart gekocht, ofwel ingebouwd in nieuwe auto’s. Zélfs in mijn nieuwe Toyota RAV4 niet meer. De radio-unit, een Panasonic, biedt alleen DAB en FM. Nederland heeft zitten slapen, immers, als enige land in de EU kennen wij LPAM wat als wapen is ingezet om de radiopiraterij eindelijk voorgoed het zwijgen op te leggen. Iets wat overigens niet helemaal is gelukt. En dat had ik je van tevoren wel kunnen vertellen. In landen als Australië en de USA zit AM nog wél op autoradio’s, behalve als je een BMW, Tesla of iets uit de VAG-Sjoemelstal koopt dan. Ford- USA is, zo blijkt, teruggekomen op hun besluit AM uit te bannen. Een eerste stap maar of dit op de lange duur zo zal blijven is nog maar de vraag, het gevaar is daar nog even geweken. 
 

Nederland had tegen kunnen stemmen, ik weet niet wie toen in de EU zat om dit in de gaten te houden. Immers, het kan ook de toekomstige doodslag zijn voor ons LPAM initiatief. Want radio wordt voor een groot deel in de auto geluisterd. Om nog iets te proberen AM weer in autoradio’s toe te passen, zie ik geen andere mogelijkheid dat de LPAM-stations gezamenlijk ten strijde trekken. In Brussel zodat AM weer dwingend wordt voorgeschreven. 
 

Ik heb ALLE specificaties van alle in ons land verkrijgbare grote merken (Pioneer, Kenwood, JVC, Boscer) van auto- entertainment units er op nagekeken, geen een heeft nog AM.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat, zoals de kaarten nu geschud liggen, er geen hoop meer is. De fabrikanten houden zich aan de eisen zoals het CE keurmerk die voorschrijven, anders komt een product er immers niet meer in. De automakers gaan hierin mee want voor hun betekent het dat ze minder hoeven te doen aan storingsonderdrukkkingen. Dé reden waarom Musk geen AM meer wil in zijn voertuigen, geen enkele Tesla heeft nog AM, óók niet in de USA. Musk heeft macht, de EU heeft macht. Ondertussen worden we geleefd en dat beperkt zich niet tot autoradio’s. Maar dat is een discussie voor elders!

bewerkt door WillemK
Taalfouten en stijl
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mij ontgaat compleet de link met Brussel en de groenen in Duitsland en de windmolens.

De invoering van LPAM heeft niets, en dan ook niets van doen met de bestrijding van piraterij.

De moderne Android radio is een SDR type, dat kan alles aan met de goede software.

Vaak is voor AM een vinkje zetten in het menu om het te activeren.

 

Theo

bewerkt door radio tpot
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, Theo , je hebt een punt.

als dit de toon is - wordt van de poster in z'n eerste post en dan ook verborgen schrijft:

 

"Musk heeft macht, de EU heeft macht. Ondertussen worden we geleefd en dat beperkt zich niet tot autoradio’s. Maar dat is een discussie voor elders!"

 

Dan weet ik genoeg.   Plaatje maar weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarbij ik me afvraag of Denemarken of Italie niet tot de EU behoort.

Vervolgens LPAM kun je ook bedrijven op de KG of desgewenst LG.

In alle gevallen zal er groep moeten zijn die daar voor lobbyt, want het komt echt niet uit de lucht vallen.

Kortom het ligt zeker niet alleen aan de politiek!!!

 

Het is bijna July en er gaan in de UK bij een aantal MG zenders de knop om. Benieuwd wat Ofcom er mee gaat doen.

 

Rob V.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei radio tpot:

Maar RTL is geen Duitsland he

 

Dat klopt, maar wel tijdens de hoogtijdagen ( jaren 60/70/80) van de middengolf, het meest beluisterde radiostation van (West) Duitsland in zijn ontvangstgebied, en dat ontvangstgebied was behoorlijk groot, dankzij die sterke zender in Marnach vlakbij de Duitse grens via de 1440 kHz.

 

Ook was er lange tijd ( in Duitsland zelf) de grote concurrent van  de Fröhlichen Welle actief, het radiostation Europawelle ook op een frequentie vlak er naast , via de 1422 kHz en een vermogen van 600-1200 Kilowatt.

 

''So wurde das Programm der Europawelle nun bei Tag mit der sagenhaften Leistung von 1200 kW (= 1,2 MW) ausgestrahlt.

 

Er hatte bereits am Tag eine erstaunliche Reichweite von etwa 500 km. Und obwohl bei Einbruch der Dunkelheit die Leistung auf die Hälfte reduziert wurde, konnte man ihn nachts praktisch in ganz Europa empfangen, und zwar von Skandinavien bis Süditalien und sogar in Nordafrika (siehe Bild links). Aufgrund der Richtstrahlwirkung nach Ostnordost konnte die Europawelle auch in der DDR und in weiten Teilen Osteuropas gut gehört werden.

 

Sie war nun auch zu einer ernsten Konkurrenz für die „Fröhlichen Wellen“ von Radio Luxemburg geworden. Eine dieser Wellen war tagsüber die benachbarte Mittelwellen-Frequenz 1439 kHz (208 m).

 

Bald gab es Kofferradios zu kaufen, auf denen man mit Hilfe einer so genannten "Goldenen Europa-Taste" den Heusweiler Sender der "Europawelle Saar" direkt anwählen konnte. Eine solche Taste gab es bei anderen Kofferradio-Geräten auch für Radio Luxemburg.

 

Als 1978 der Genfer Wellenplan von 1975 in Kraft trat, musste man die Frequenz des Heusweiler Mittelwellensenders geringfügig von 1421 auf 1422 kHz ändern.'' 

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eind jaren tachtig gingen overal in Duitsland de privé zenders van start en daarna was het voorbij met de hooge luistercijfers voor RTL. Der Oldiesender begon daarna en was nog een initiatief te redden wat nog mogelijk was. Maar niet echt meer een groot succes en met de privé zenders op FM was het voorbij met AM. Natuurlijk waren er nog luisteraars welke de sport uitzendingen volgden op de WDR Mittelwelle of naar Deutschlandfunk luisterden. Maar dat waren geen grote getallen meer.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Helmut:

Door de vroege invoering van FM/UKW in Duitsland is de AM hier al bijna 40 jaar dood. Maar toch heeft het tot 2015 geduurd dat de laatste AM-zenders uit de lucht gingen.

Vroege invoering FM omdat Duitsland stout was geweest in de oorlog en de radio had misbruikt voor propaganda.

Bij de Golflengte conferentie van 1948 werd Duitsland gekort, bovendien moesten een aantal frequenties naar de legerzenders vd geallieerden.

Dus toen werd uit pure nood de FM snel ontwikkeld, want die kwam niet tot ver in het buitenland, dus daar was geen bezwaar tegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dat was bij de winnaar anders toen die tijd?

Men wilde niet meer dat een zender half Europa kon afdekken.

Daarom werd de drie meter toegestaan, want dat komt toch niet verder dan de bloempotten was de gedachten.

De Duitse industrie bouwde in nog geen 10 jaar tijd een goed dekkend drie meter FM netwerkt op.

De bevolking kom weer toegesproken worden, iets wat de geallieerden wilden voorkomen.

Helaas geen rekenschap gehouden met de kennis en productie mogelijkheden die bij de Duitse industrie aanwezig was.

Ook had het land halverwege de jaren 60 al drie TV netten, waar anderen net 1 in de been hadden.

Al met al bracht deze straf de broodnodige voorsprong voor de Duitse elektronica industrie.

 

Theo

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik in de zomer van 64 begon met het beluisteren vd Britse zeezenders zocht ik in de avonduren ivm slechte ontvangst in Groningen van die zeezenders naar alternatieven zoals Lux 208 en AFN via diverse middengolffrequenties. Maar er kwam s avonds ook pop muziek uit Die Saarlendische Rundfunk op 1421 khz met 400 kw vlak naast 1440 Lux. Hallo Twen was het programma s avonds tussen 1800 en 1900 uur met een heuse deejay teweten Manfred Sexauer, De hits uit the UK en VS kwamen in dat uur voorbij. Daarnaast ook volop popmuziek met 400 kw vanuit Monaco via Radio  Monte Carlo weer direct naast 208. Overdag was vanuit Noord Duitsland op 1142 AFN Bremerhaven een `borderblaster`van de bovenste plank maar ook Radio  Bremen met veel popmuziek op 1079 khz was zeer goed te ontvangen in het Groningse. Middengolf DXen vergrootte mijn radio horizon, tegen eind 69 kwam de eerste buizenradio met uitgebreide kortegolf op mijn kamer, een geschenk van mijn grootvader. Daarmee haalde ik de wereld thuis.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

34 minuten geleden zei Marinebroadcasters:

Toen ik in de zomer van 64 begon met het beluisteren vd Britse zeezenders zocht ik in de avonduren ivm slechte ontvangst in Groningen van die zeezenders naar alternatieven zoals Lux 208 en AFN via diverse middengolffrequenties. Maar er kwam s avonds ook pop muziek uit Die Saarlendische Rundfunk op 1421 khz met 400 kw vlak naast 1440 Lux. Hallo Twen was het programma s avonds tussen 1800 en 1900 uur met

 

1440 Lux = 1439 Lux

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.