Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Auteur

OK Marcel.  Fijn dat je reageert. Heb ik het niet voor niks gedaan.

Ik zie dat er nog veel meer hebben gedownload.................maar niet even een "dank je" hebben achtergelaten. En dat staat mij soms tegen om alles op te zoeken en te uploaden.  

Martin en Hans  hebben wel gereageerd. Dank.

bewerkt door Juul

Geplaatst
2 hours ago, Juul said:

Ik zie dat er nog veel meer hebben gedownload.................maar niet even een "dank je" hebben achtergelaten. En dat staat mij soms tegen om alles op te zoeken en te uploaden.  

Juul , bedankt.

Radio Scotland.

Almere.

Geplaatst
5 uur geleden zei Juul:

Juul, Martin en Hans hebben gereageerd op de posting van Marcel. Op jouw posting hebben inmiddels 11 mensen gereageerd.

Motown muziek behoort tot mijn favorieten en, omdat ik een videoclip verzamelaar ben, ik heb daar inmiddels redelijk wat beeldmateriaal van. Ik ga de Motown story op een SD kaartje zetten om in de auto te beluisteren.

Bedankt voor het delen, Juul!

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht
1 uur geleden zei Ben:

Juul, Martin en Hans hebben gereageerd op de posting van Marcel. Op jouw posting hebben inmiddels 11 mensen gereageerd.

Motown muziek behoort tot mijn favorieten en, omdat ik een videoclip verzamelaar ben, ik heb daar inmiddels redelijk wat beeldmateriaal van. Ik ga de Motown story op een SD kaartje zetten om in de auto te beluisteren.

Bedankt voor het delen, Juul!

Ik had mij wellicht duidelijker moeten uitdrukken Ben. Ik bedoelde "downloaden". Ik schreef bedank je. Toen ik het schreef dacht ik weer een beetje teleurgesteld:  "daar heb je ze weer, lekker snel downloaden".  Op dit moment 18.00 uur zijn dat er 31. Dus ik mis er nog wat.

Daar val ik over. Ik doe moeite, andere HD opzoeken, de gegevens erbij zoeken, zippen en dan uploaden. Ik heb geen glasvezel.) En dan ook nog rechtstreeks van de zendlijn. Waar vindt je nog zoiets. Want bij B&G liggen de banden niet meer.

Juul

bewerkt door Juul

Geplaatst
  • Populair bericht

Oh, dit stond nog in de concepten. Dit was al geschreven voor Juuls laatste bericht.

9 uur geleden zei Juul:

Dat is denk ik gewoon de mens eigen. Bij de Steenen Tijdperk 60s-postings die ik er nu de laatste weken op gooi zie ik ook regelmatig '31-35 keer gedownload' staan, tegenover de dan 6-10 bedankjes (in de vorm van even een knopje indrukken). Tja, lurkers heb je overal, en zelfs al blijft het gevoel knagen van 'nou fijn, waar doe ik het ook alweer voor?', de mensen die je hardop bedanken maken het voor mij dan wel enigszins goed.

Met dat gezegd hebbende: dank Juul! Niet alleen voor dit, maar voor ál je gedane research, digitalisatiewerk, materiaal-reddingspogingen de afgelopen jaren, decennia lang.

bewerkt door Samba-boy

Geplaatst

Juul, alvast klein stukje geluisterd, erg leuk; bedankt voor het plaatsen op deze site.

Geplaatst
  • Populair bericht
1 uur geleden zei ruudam:

Dank je Juul.

Ik zend 24/7 uit en krijg nooit een bedankje.

O geen qsl kaarten en ontvangst rapporten ??

Dan doe je wel iets verkeerd...

Geplaatst
23 uur geleden zei Juul:

Hier is alles.  Rechtstreeks van de zendlijn uit de studio.  Dus wel met "compressie"

https://pixeldrain.com/u/GG3VF5e9

Zeer bedankt Juul. Een mooi stukje muziekhistorie, zoals Poster dat als geen ander kon weergeven. Doodzone dat dit soort programma's niet meer wordt gemaakt voor de publieke of commerciele radio. Wellicht hebben de podcasts deze rol wel overgenomen.

Gelukkig zijn er bewaarderige types als wij. 

Edwin

Geplaatst

Juul ook vanuit Utrecht dank gaat morgen op en genieten van Poster ! Waardeer jou aandeel zeker hier en bedanken is dus een kleine moeite soms met wat opmerkingen er bij zoals gister !

bewerkt door Jaap De Vries

Geplaatst

Dank je wel Juul voor het beschikbaar stellen van deze 6-delige Poster-serie van The Motown Story. Dat waardeer ik zeer. 

Jammer dat we voor dit soort kwalitatief hoogstaande programma's tegenwoordig naar de BBC moeten uitwijken. 

Melle

Geplaatst
56 minuten geleden zei melle:

Dank je wel Juul voor het beschikbaar stellen van deze 6-delige Poster-serie van The Motown Story. Dat waardeer ik zeer. 

Jammer dat we voor dit soort kwalitatief hoogstaande programma's tegenwoordig naar de BBC moeten uitwijken. 

Melle

Was Poster niet oorspronkelijk een BBC-serie of haalde de TROS daar de inspiratie vandaan?

Poster is in ieder geval één van de betere documentaires die ooit op de radio te horen was.

Een pluim voor de makers is vast en zeker op z'n plaats.

Weerom dank voor het delen Juul.

Je bent een rots in de branding. Niet alleen op dit forum. 

Geplaatst

Beste Juul,

Ik heb net de serie gedownload. Hartelijk dank voor het ter beschikking stellen van de opnamen. ik ga deze serie binnenkort beluisteren.

Hartelijke groet,

Jac

Geplaatst

Mooie opname Juul, ik geniet momenteel van een extra lange vakantie in Frankrijk. Maar heb de file doorgezet naar mijn pixeldrain via grab, kan ik vanmiddag eens lekker gaan luisteren. Dankjewel!

Geplaatst

Ik like altijd wat ik download. Als ik het heb een blauwe en als ik het niet heb een paarse - wat een mooie kleuren.   En voor wat Juul betreft:  een hart voor, maar dat wist je al..... ooit ontstaan nav een lang telefoongesprek van 45 minuten :)  nooit vergeten en ja het is een Veronicaan en daar lag mijn hart toen al vond ik Noordzee en Mi Amigo en Caroline ook geweldig.

Motown... jah blijft bijzonder en mijn dank is ook groot, zeker.   Begin jaren 80 bestond ut 25 jaar en kreeg ik een dubbelalbum cadeau plus nog wat ander speciaal spul, interviews en zo om voor radioprogramma's te gebruiken. Vond ik erg special. dus ook zeer bedankt Juul, heb 'm in m'n lange luisterlijst gezet. Moet vaker 's middags langer rusten en dan kan ik lekker luisteren als ik niet wegdoezel wat vrij weinig voorkomt.

Groetje,

Martin vanuit de lichtstad

bewerkt door martinja

Geplaatst

Hij loopt nu binnen (duurt even, ook geen glasvezel (;)). Dank voor het vele werk Juul.

Geplaatst
12 uur geleden zei JacChicago:

Beste Juul,

Ik heb net de serie gedownload. Hartelijk dank voor het ter beschikking stellen van de opnamen. ik ga deze serie binnenkort beluisteren.

Hartelijke groet,

Jac

Gek dat Juul je niet kende trouwens, jullie hebben met Het Steenen Tijdperk als geen ander de Poster-traditie nog enige tijd voortgezet op de publieke omroep, al was dat vooral voor jouw tijd op de radio. Jouw podcast-specials (Rod Stewart, The Zombies, Monterey, Greenaway & Cook, Burt Bacharach, Elektra Records), voor wie ze kent, passen wel bij uitstek in de Poster-traditie. 

Ik zal daar van de week wat van plaatsen.

Edwin

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht
22 uur geleden zei Bart Van Peer:

Was Poster niet oorspronkelijk een BBC-serie of haalde de TROS daar de inspiratie vandaan?

Poster is in ieder geval één van de betere documentaires die ooit op de radio te horen was.

Een pluim voor de makers is vast en zeker op z'n plaats.

Weerom dank voor het delen Juul.

Je bent een rots in de branding. Niet alleen op dit forum. 

dag Bart

Poster is ontstaan in het voorjaar van 1973 bij de TROS en bedacht door Dick de Winter †. De TROS was toen nog

B omroep. Het was een programma met popmuziek, plaatje plaatje af. Dat had Dick, komende van de VARA daar natuurlijk "Geleerd" van Co  de Kloet, Dick Duster en Herman Stok.

De eerste Poster die bewaard is gebleven ligt nog bij B&G.

die Poster werd gepresenteerd door René de Cocq. Hij was journalist bij o.a de Apeldoornse Courant.

Tom Mulder kwam in de zomer van 1973 bij de TROS en ging toen Poster presenteren. Zijn eerste wapen feit was een Poster over Chigago. Een opname van een live concert in het concertgebouw in A'dam. Dat is ook bewaard.

Voor de rest is er van Poster uit 1973 niks bewaard. Ook het concert van Chi Coltrane wile ik wel eens afluisteren toen ik nog werkte maar in het archief waar de banden bij de toenmalige NOS-Fonotheek en nu B&G is de band niet meer te vinden.

Tom Mulder heeft daarna tot aan september 1974 nog bijna iedere week Poster gemaakt met Dick de Winter. Dick ging toen de TROS A-omroep werd zich concentreren op jazzmuziek (Sesjun).Kwam mooi uit want op 1 september vroeg Tom Mulder mij om hem te helpen met Poster. En Veronica was net gestopt dus ik had effe niks te doen. Toen vatte wij het idee op om de basis te leggen op de prachtige serie "De geschiedenis van de Nederlandse popmuziek". 1975. Ik kreeg van Tom de taak om al die Nederlandse muzikanten op te sporen.  En moeilijke klus want er was nog geen Internet, alleen telefoon boeken en connecties bellen;"zeg weet jij waar ik.........kan vinden?'

Ik deed dat omdat het klinkt misschien niet vriendelijk maar Tom was helemaal geen "fan" van Nederlandse bandjes e.d

Hij was meer op de hoogte van Engelse bandjes. En ik had natuurlijk langer bij Veronica gewerkt dan Tom en had meer kontakten.

Enfin een prachtige klus door het land crossen met een stereo Nagra in de Saab van Tom.

Zo hebben we de basis gelegd voor versie 1 van ."De geschiedenis van de Nederlandse popmuziek" (1975)

Die opname ging Tom dan afluisteren en maakte een draaiboek en dat gingen we monteren in de studio met een stel fantastische technici van het NOB. De eerte aflevering deden we 13 uur over in de kelder van de VARA studio met technicus Jan Bolding en 4 m15 recorders!

Die opname ging Tom dan afluisteren en maakte een draaiboek en dat gingen we monteren in de studio met een stel fantastische technici van het NOB.

Ik ging een paar jaar later naar de afd. speciale projecten en werd Pieter Leen de producer.

Zo langzamer hand kregen we via een EBU regeling toegang tot ht gigantische archief van de BBC. En we kregen die opnamen vaak LP en dat ging met gesloten beurzen. En die programma's moesten natuurlijk helemaal bewerkt worden. Een erg bewerkelijke klus voor de NOS technici.  Dat deden ze met de z.g "3-6  slagen terug montage methode.

Dus niks knippen gewoon vannaf de EMT naar de Telefunken M15 inmonteren.

Poster was nadat Tom Mulder wegging bij deTROS  stop gezet. Maar toen vreo de programmaleider mij in 1982 of ik het weer wilde opstarten. Dat wilde ik wel. Ik deed dat eerst met Wim van Putten, maar dat liep na enkele maanden stuk omdat Wim zich nogal ambtelijk opstelde. Hij wilde bijv. niet in het weekend werken.........................hi

En hij hoefde alleen maar de teksten in te lezen  die ik schreef  en af en toe een interview te doen. Hij weigerde bijvoorbeeld op zaterdag te komen om een interview met Beatle bigraaf Mark Lewischon op de te nemen. Na veel dreigementen van mij kwam ie dan toch en na het interview liep hij zo maar weg zondr Lewischon te groeten. ( zie afb)

Toen zei ik hen i.o.met de programmaleider dat ie niet meer hoefde te komen. Heb ik Daniel Dekker gevraagd. En dat ging to mijn laatste Poster prima.

Ik deed Poster vaak met de technici Herman Dales en Jack de Vries, echte muziek fanaten.

Later kwam Jurre Bosman er al stagiare bij en die is ni directeur radio bij de  NPO. Heeft bij ons dus z'n opleiding gehad. hi

Nu de de Motown serie. 

Ik kreeg e'm van de platenmij op CD. Die hadden 'en laten maken tbv USA radio stations.

Maar ik besloot om de serie niet zo als aangeleverd uit te zenden. Samen met techn Herman Dales besloten we er een z.g "samen spraak" presentatie presentatie" van te maken. Een gigantische klus. Want alle teksten die je Daniel DEkker hoort lezen werden eigen door de Amerikaans dj gelezen. Dus we moeste die teksten splitsen. Maar, probleem, onder de Amrikaanse teksten zat al vaak de intro muziek van de volgende plaat. Dus moest Herman alles gelijk leggen en met de 3-6 slagen techniek in monteren.

Soms zijn we voor 1 uur wel 4-6 uur bezig geest. Geen computer hé.

Later heeft stagiare Jurre Bosman het met behulp van de MAC er Protools gemasterd.

De platen mijhad ook nog een plan om een z.g "Motown party" in november 1994 te organiseren nav onze Poster serie. Dat ging op het laatste moment niet door. Ik weet niet waarom. Maar de "guest pass" heb ik nog wel. Zeldzaam dus.

Ik heb Poster gedaan tot  augustus 1998. Toen namen Daniel, Herman en Jurre het over.

Het was een prachtige periode uit m'n werkzame radio leven. Ik ging daarna de TROS radio archieven opzetten, alles afluisteren etc. Dat heb ik gedaan totdat ik met pensioen mocht. Ik vrees dat er van het archief zoals ik dat opgezet heb weinig is over is. Er lgt veel bij B&G maar vaak zonder dat iemand weet wat er op staat. En toen ik weg ging moesten er om archief ruimte te maken honderen bande van Poster gewist worden...........................

Ik heb er een stuk of 50 opgehaald en die zijn gedigitaliseerd en die heb ik nu. Programma's waar ik herinneringen aan heb. Zoals bij een interview van Bill Wyman toen ik vroeg of hij wat wilde eten zei" geeft mij maar een broodje met Dutch cheese".........!!

Ik heb pas geleden nog tegen Jurre gezegd dat ik het jammer vind dat zo'n programma er niet meer  is...................Ik herhaal niet wat hij toen zei.

Enfin , een lang verhaal maar dit is de geschiedenis van Poster.

De bon van 'n laatste Poster. en een foto van net na de opname.( forum lid Harm ten Brink heeft de foto bewerkt)

vlnr. achter TROS collega Chris-Juul - achter NOB techn Herman Dales en Daniel Dekker

voorgrond NOB techn Jack de Vries.

laatste Juul.jpg

crew.jpg

Motown pass 1994.jpg

mark.jpg

bewerkt door Juul

Geplaatst

Prachtig verhaal, Juul, een tijdsbeeld en wat velen meemaken van onze generatie. Veel van het werk wat we gedaan hebben, wordt of anders gewaardeerd, of vergeten en in een hoekje geparkeerd. Goed dat je wat hebt kunnen bewaren, en nu met ons kan (en wil) delen.

Veel dank daarvoor.

Jan

bewerkt door jan227

Geplaatst
Op 16-8-2022 om 20:15 zei ruudam:

Dank je Juul.

Ik zend 24/7 uit en krijg nooit een bedankje.

Ola en waar vind ik dat om te luisteren ?

Al gezocht diverse keren dit jaar maar geen Ruud gevonden met zijn station

Graag een tip, Bij voorbaat dank !

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.