Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

H3 Top 30 met Joost den Draaijer. Treiterschijf????

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

In de Goldenradio club van Martin wordt vandaag een Top 30 aangeboden met Joost den Draaijer.

H3 - Top30 - Joost den Draaier VPRO, 29-1-1971

Deze Top 30 met Joost den Draaijer is 22 januari 1971 uitgezonden ts 16.00-18.00 uur op H3, dus niet op 29 januari.

Op een gegeven moment (35'30'') heeft hij het over een treiterschijf van de Duitse groep Rotation met Ratata. Hij vindt het samen met de Twee Pinten de beste carnavalsplaat van dat jaar. Ik ken het nummer wel. Het heeft geloof ik niet in de Top 40 of Tipparade gestaan.

Het opmerkelijke is dat hij de term TREITERSCHIJF gebruikt terwijl die pas een maand later werd ingevoerd op Radio Noordzee op 21 februari 1971.

20 februari herstartte Noordzee de uitzendingen en vanaf 6 maart ook Nederlandstalig. Joost presenteerde toen voor de eerste keer de Top 50.

Ik vraag me af of hij misschien de term TREITERSCHIJF heeft bedacht en per ongeluk het woord gebruikte op Hilversum 3 ???

Kan ook zijn dat hij met zijn gedachten al bij Noordzee zat waar hij dus een maand later "aan boord klom"....😉

Discussie welkom!

Groeten,

Gerrit

Geplaatst
  • Populair bericht

Heette de Treiterschijf in het begin niet de Smashplay? werd pas veel later de Treiterschijf volgens mij.

Mooie opname en in stereo.

Geplaatst
  • Populair bericht
56 minuten geleden zei PowerMusic:

Heette de Treiterschijf in het begin niet de Smashplay? werd pas veel later de Treiterschijf volgens mij.

Mooie opname en in stereo.

IMG_1905.jpeg

Geplaatst

Toch kan. ik mij herrinneren dat in het openings programma op  6 maart Joost het had over de smashplay bij Waldo de Los Rios. en dit Lees ik. op de site van de nonstop top 50 van mede forum lid Ben.

Although Joost de Draaier presents the new Top 50 show, last week's Top 50 is still used in the International service. However, both services use the new hitpicks, Smash Plays and LP of the week.

Geplaatst
  • Populair bericht

Het lijkt dus in elk geval duidelijk dat de term 'treiterschijf' uit de koker van Joost komt, zoals waarschijnlijk ook al gold voor 'troetelschijf'.

Geplaatst

Het exemplaar van 3 april was ook het eerste gedrukte. Van nr.1 is geen gedrukt exemplaar.

Geplaatst
13 minuten geleden zei thijs5326:

Het exemplaar van 3 april was ook het eerste gedrukte. Van nr.1 is geen gedrukt exemplaar.

Nee, het exemplaar van 27 maart was het eerste gedrukte exemplaar (zonder woord Treiterschijf)

Geplaatst
11 minuten geleden zei Albatrosstudio:

Nee, het exemplaar van 27 maart was het eerste gedrukte exemplaar (zonder woord Treiterschijf)

Nr.1 hing wel in de winkel maar voor het publiek was er geen, werd mij verteld.

IMG_1906.jpeg

Geplaatst
  • Populair bericht
21 minuten geleden zei thijs5326:

Nr.1 hing wel in de winkel maar voor het publiek was er geen, werd mij verteld.

IMG_1906.jpeg

Ze waren sowieso nooit voor het publiek. Ik haalde elke week bij mijn platen handelaar zijn enige exemplaar dat hij voor het raam had hangen de afgelopen week.

Geplaatst
  • Populair bericht

Een voor de hand liggende opmerking is nog niet gemaakt: smashplay, zo heette de weekplaat van de Engelse uitzendingen, en voor de weekplaat van de Nederlandse uitzendingen kwam een Nederlandse naam, treiterschijf, in gebruik. De Nederlandse afdeling aan de wal worstelde in het begin ook met "RNI", wat in het Engels wel lekker klonk: arrenaai. Jan van Veen probeerde het nog met "Er & Ei, wees erbij", maar dat beklijfde niet. Evenmin als "arrenaai". Sommige Nederlandse luisteraars, bekend met C&A en V&D*, dachten "R and I" te horen en schreven naar postbus 117** met de vraag: "Waar staat dat R & I voor?"

Treiterschijf: ik heb nooit begrepen waarom daar zo'n negatieve term voor is gekozen; treiteren doe je om iemand te pesten. Niet handig jegens je luisteraars, uit PR-oogpunt. "Alarm" is overigens ook niet vrolijk, maar in ieder geval sla je geen alarm met slechte bedoelingen. Joost - als hij de bedenker was - had bij Noordzee evengoed voor Kietelschijf kunnen kiezen, bijvoorbeeld, als hij een prikkelende verwijzing naar 'troetelschijf' had willen maken.

* C&A en V&D waren geen gecensureerde politieke partijen, maar grootwinkelbedrijven

** Postbus 117 in Hilversum. Het adres van Noordzee. Eigenlijk hadden ze postbus 113 willen hebben, maar dat kon blijkbaar niet.

Het adres van Mebo was postbus 113 in Zürich. En het idiote van onze liefhebberij is dat ik 54 jaar na dato de postcode er meteen bij hoor met de stem van Carl Mitchell: eight oh four seven, Zjoerik, Switserlaend.

bewerkt door RobKi

Geplaatst

Om nog effe terug te komen op RaTaTa, de versie van De Specials - (Heya Ard Schenk) (Ard die heeft de Wereld Cup) is voor mij onlosmakelijk verbonden met begin 1971. Nooit geweten dat het een 'cover' was, dus bedankt, Gerrit, voor bovenstaand.

Omni ;) 

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht
6 uur geleden zei PowerMusic:

Toch kan ik mij herrinneren dat in het openingsprogramma op 6 maart Joost het had over de smashplay bij Waldo de Los Rios.

6 uur geleden zei Albatrosstudio:

Het gedrukte exemplaar van 3 april hierboven is ook de eerste waar Treiterschijf op staat. Waarschijnlijk dus de eerste weken inderdaad alleen Smashplay. 

In de eerste Top 50 die Joost presenteert, 6 maart dus, kondigt hij Sandra & Andres met Those Words aan als Smashplay en bij de afkondiging gebruikt hij de term Treiterschijf.

Als je op https://radiopedia.nl/wiki/Lijst_van_Treiterschijven_in_1971 kijkt, zou je denken dat de treiterschijf vanaf 21 februari bestaat maar dat vind ik nogal twijfelachtig. Ik heb zojuist wat fragmenten van 21 en 28 februari beluisterd maar hoor hier niets over een treiterschijf. De meest voor de hand liggende optie is wat mij betreft dus de datum 6 maart.

Als je snel wat meer programma's doorwalst hoor je echt nog wekenlang geen Treiterschijf-jingle maar wel de Smashplay-jingle. In de presentatie heeft men het wèl over de Treiterschijf.

Maar goed, misschien heb ik het helemaal mis.

Groeten,

Gerrit

Geplaatst
6 uur geleden zei Albatrosstudio:

Ze waren sowieso nooit voor het publiek. Ik haalde elke week bij mijn platen handelaar zijn enige exemplaar dat hij voor het raam had hangen de afgelopen week.

ik haalde iedere week “Poptelescoop". Daar stond-ie in afgedrukt.

Geplaatst
  • Populair bericht
9 uur geleden zei thijs5326:

ik haalde iedere week “Poptelescoop". Daar stond-ie in afgedrukt.

En dankzij Poptelescoop kon Hans Blaauwbroek indertijd van elke Top 50 een gedrukt exemplaar opnemen in zijn Top 50 boek.

Geplaatst
17 uur geleden zei Will Stevens:

Het lijkt dus in elk geval duidelijk dat de term 'treiterschijf' uit de koker van Joost komt, zoals waarschijnlijk ook al gold voor 'troetelschijf'.

Precies Gerrit - dat typte ik vanmorgen al naar je via de handel van Golden Radio NL. We hebben een aantal mp3's gehad, die van een partij banden kwamen die door ene Jan (laat z'n achternaam weg) zijn opgenomen en die waren nog nergens terecht gekomen. Hij was zeer dankbaar als er iets mee gedaan zou worden en die heeft gisteren ook meegelezen. Dank je wel Gerrit. Leuk dat ie hier terecht kwam

Groetje,

Martin

• 1 month later...
Geplaatst
Op 3-8-2023 om 15:44 zei Albatrosstudio:

Ik heb lange tijd zowel de Veronica top 40 als de RNI top 50 opgehaald bij de platenzaken in Bussum. Pro Disco was midden in de Nassaulaan en King Peter om de hoek in de Nassaustraat. Ze hadden van allebei meerdere exemplaren voor het publiek. Na verloop van tijd ben ik daarmee gestopt (stom, stom, stom), maar de laatste van eind augustus heb ik wel opgehaald. De Noordzee top 50 vermeldde in de laatste top 50 niet de top 50 platen, maar er stond een afscheidstekst in het frame.

Geplaatst
  • Populair bericht

Inderdaad, Rink.

image010.jpg

Geplaatst
5 uur geleden zei Ben:

Inderdaad, Rink.

Dat is 'm Ben. Dank je wel.
Die van mij liggen ergens in een doos op zolder, maar ik bewaar teveel en kan 'm niet snel vinden.
Met de top 40 ben ik in 1970 of 1971 begonnen, met de top 50 zou ik zo maar eens in 1971 begonnen kunnen zijn. 

bewerkt door Rink Hof

Geplaatst
3 uur geleden zei Rink Hof:

Dat is 'm Ben. Dank je wel.
Die van mij liggen ergens in een doos op zolder, maar ik bewaar teveel en kan 'm niet snel vinden.
Met de top 40 ben ik in 1970 of 1971 begonnen, met de top 50 zou ik zo maar eens in 1971 begonnen kunnen zijn. 

Welnu Rink,

"op naar de zolder" want waar bewaar je het anders voor?   "now is the time you're waiting for" riep Robbie Dale altijd in onze Majorca programma's.

Geplaatst
10 minuten geleden zei ruudam:

Majorca, waar ligt dat,? 

Mallorca (of Majorca in het Nederlands) is het grootste eiland van de Gymnesen en de Balearen, een eilandengroep in de Middellandse Zee behorende tot Spanje

Bron : https://nl.wikipedia.org/wiki/Mallorca

Geplaatst
Op 3-8-2023 om 13:35 zei Gerrit:

In de Goldenradio club van Martin wordt vandaag een Top 30 aangeboden met Joost den Draaijer.

H3 - Top30 - Joost den Draaier VPRO, 29-1-1971

Deze Top 30 met Joost den Draaijer is 22 januari 1971 uitgezonden ts 16.00-18.00 uur op H3,

Discussie welkom!

Groeten,

Gerrit

Ik was 3-8 nog op vakantie en kom deze nu tegen: mag de opname nog een keertje?

PS: de Troetelschijf was er in januari 1971 nog niet, dus kon Joost daar niet op varieren volgens mij. Tenzij intern al over die H3-schijf (begonnen op 6 maart, tegelijk met RNI) in januari al werd gesproken. 

Edwin

bewerkt door rauhfaser

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.