Spring naar bijdragen

Meer Avondspits in Beeld & Geluid


BertKranenbarg

Aanbevolen berichten

Helaas is er weinig bewaard, dit soort Hilversum 3 programma's werd door de omroepen simpelweg niet opgenomen... (Tenzij het een speciale aflevering was)...

 

Goed initiatief!, al heb ik liever de originele cassettes/banden die we dan zelf digitaliseren dan een digitalisatie met onbekende specificaties door een consument.....

 

Maarten (werkt bij B&G)

bewerkt door maartenfransen
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de mooie uitzending rondom Frits Spits en de podcast, Bert. Éen en al herkenning als één van de vrienden de Avondspits (zo mag ik mezelf eigenlijk ook wel noemen....en veelvuldig kippevel gekregen bij het horen van verschillende oude geluidsfragmenten. God, wat was dit toch een fantastisch radioprogramma, gedragen door een (Rit)meester in het vak. En hoewel ik besef dat je het programma in zijn tijd moet plaatsen (en ja, ik verkeerde in m'n puberjaren waarin muziek en de radio indruk maakte en voor mij een fijne 'vriend' was) heeft het de tijd des tijds in mijn oren goed doorstaan (zoals ook één van de podcast-geïnterviewde opmerkt). Ik zou willen dat er ook nu nog een dergelijk radio(muziek)programma gemaakt zou worden met het enthousiasme dat Frits Spits voor zowel de taal als de muziek tentoon spreidde....wellicht zijn ze er maar ik hoor ze niet meer....maar goed, er is tegenwoordig ook ontzettend veel aanbod....en ja, ook de tijden zijn veranderd..... Gelukkig is Frits nog altijd te horen waarbij zijn enthousiasme voor zijn andere liefde, de taal, nog altijd (herkenbaar) te horen is.  

 

Wat betreft je vraag, je zou een contact kunnen opnemen met Eugene van de Schuur (ik heb helaas geen contactgegevens van hem) (Please login or register to see this link. . Fascinerend (én jaloersmakend) wat hij verzameld heeft over de Avondspits. Hij moet volgens mij ook nog over talrijke oude Avondspitsen beschikken. Erg jammer als dit ooit verloren zou gaan....

Zelf heb ik volgens mij ook nog een aantal afleveren op casette staan (één waarbij ik zelf donateur was van het Steunfonds) maar ik heb helaas niet de apparatuur om dit te digitaliseren op een eenvoudige manier. 

 

Overigens vraag ik me af of er iemand ooit een overzicht bij gehouden heeft wat er allemaal in het Steunfonds heeft gestaan. Mogelijk dat Eugene dit ook bijgehouden en gearchiveerd heeft. 

 

Hopelijk gaat je oproep het nodige aan materiaal opleveren, Bert. Want op de afdeling "Geluid" van B&G heeft Frits wel een plekje verdiend. Een straatnaam heef hij al nu dat museumpje nog..... Hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen!

 

Groetjes, 

Arno

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Will Stevens:

Volgens mij geeft Maarten gewoon aan dat hij zo'n opname het liefst zelf zou digitaliseren, met de apparatuur van B+G, zodat voor het nageslacht duidelijk is op welke wijze en volgens welke (technische) normen dat gedaan is. Daar is niets badinerends aan. 


Het geeft wel aan dat hij de geschiedenis van dit forum en zijn voorgangers (inmiddels al ruim 20 jaar dus) slecht lijkt te kennen. Veel opnames, ook van de Avondspits, circuleren hier al jaren en de analoge originelen (cassettes of tapes) zijn er waarschijnlijk niet eens meer. Een enkele keer komt er ook voor ons oudgedienden iets echt 'nieuw ouds' bij. 

Edwin
 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat het voor vele "digitalisatoren" (zelf ben ik er één van) geldt dat ze 't liefste zelf digitaliseren van de originele opname. Dat heeft te maken met azimuth, kwaliteit van de weergave en analoog-naar-digitaal omzet apparatuur, mogelijk band moeten "bakken", etc, etc. Maar niet iedereen is bereid om z'n/haar originele opname zomaar aan een ander te geven.  En, ik heb dat al vaker aangegeven, om nou 19.95 Euro te moeten gaan betalen (ik weet dat dat de kosten zijn en er geen winst op gemaakt wordt) voor zo'n opname.....

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

58 minuten geleden zei radio tpot:

Mijn vermoeden is dat hij niet de zoveelste copy wil hebben van analoge copy's.

En welke vervolgens gedigitaliseerd zijn.

Of nog erger opgepoetst zijn, waardoor het niet meer origineel is.

 

Theo

'Kopie van kopie' leidt niet meer tot kwaliteitsverlies sinds we digitaal werken, volgens mij. Tenzij iemand een origineel gaat bewerken. Maar dan nog blijft het origineel bewaard. 

Of zie ik dat verkeerd? 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei rauhfaser:


Sorry Maarten, geen idee of het je bedoeling is, maar je 'digitalisatie met onbekende specificaties door een consument' klinkt een beetje badinerend.

Ik weet niet hoe goed en hoe lang je dit forum (en zijn voorgangers) kent, maar ik sla het (met name wat Nederlandse popradio betreft) eigenlijk hoger aan dan de B+G-collectie, waar toch vooral speciale uitzendingen zijn bewaard. Hier op dit forum gaat het vooral om de gewone, doorsnee uitzendingen en worden al sinds de brede opkomst van het internet, ruim 20 jaar dus, bestanden uitgewisseld door liefhebbers die tot op detailniveau met elkaar discussieren over de herkomst van opnames. Mijn eigen collectie behelst inmiddels 10-duizenden uren historische radio. 
Ook hier is het inmiddels 2023 en wordt gewerkt aan het upgraden van materiaal. Sommige leden hebben professionele ervaring met audio/radio.
De collectie van zeezender-opnames (wat Nederland betreft met name Veronica, Noordzee en Mi Amigo) is hier ook immens, de bij B+G in bewaring gegeven Veronica-studiotapes van Juul Geleick en Adje Bouman zijn zeer waardevol en welkom maar vormen daar inmiddels nog maar een heel klein gedeelte van. 

Wellicht ken je de series over 50 Jaar Hilversum III (2015/16) en 100 Jaar Radio (2019/20) die werd gepresenteerd door Arjan Snijders op respectievelijk KX Radio en NH Radio. Die zitten ook in jullie archief denk ik. Ik was degene die de (gemonteerde) audio aanleverde voor beide series, met dankzegging in de uitzendingen voor de medeverzamelaars op dit forum. Het was een sport voor me om zo min mogelijk materiaal uit B+G te gebruiken. Al was het maar omdat (in 2019) er ook een serie van de NPO was die dat wel deed. 

Edwin 

PS:
De podcast van Bert was mooi, maar wat de oproep van bert@radio5.nl betreft: ik heb Bert in het verleden al te vaak (via dit adres) aangeboden te helpen bij uitzendingen. Hij reageert daar niet op, dus vergeefse moeite kennelijk.
Ook nu gaat het primair om een gratuit overkomend 'stuur maar op!'. Alsof wij een stelletje nitwits zijn die nog ergens een los cassettebandje hebben liggen. Om nou je zorgvuldig opgebouwde collectie zomaar in een zwart gat te storten? 

Laat het me weten als ik het verkeerd zie, Bert. 

 

 

 

Dag Edwin,

Met een aantal zaken ben ik het wel met je eens. Je beschrijft een paar zaken zeer secuur.

 

 

Juul

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag mensen, dank voor jullie (vaak) enthousiaste reacties. Ik heb helaas geen tijd om mensen op te gaan sporen of analoge opnames te gaan ophalen. Daarom mijn verzoek om te mailen met bert@radio5.nl. En Maarten leuk dat je meeleest. Stel dat we met heel veel gedigitaliseerde opnamen van de Avondspits komen, is Beeld & Geluid daar dan in geïnteresseerd? Want ik vind de collectie op dit moment echt karig als het gaat om de Avondspits.

 

Groet! Bert Kranenbarg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Bert5:

Dag mensen, dank voor jullie (vaak) enthousiaste reacties. Ik heb helaas geen tijd om mensen op te gaan sporen of analoge opnames te gaan ophalen. Daarom mijn verzoek om te mailen met bert@radio5.nl. En Maarten leuk dat je meeleest. Stel dat we met heel veel gedigitaliseerde opnamen van de Avondspits komen, is Beeld & Geluid daar dan in geïnteresseerd? Want ik vind de collectie op dit moment echt karig als het gaat om de Avondspits.

 

Groet! Bert Kranenbarg

 

 

Dag Bert,

Je laatste zin :"Stel dat we met heel veel gedigitaliseerde opnamen van de Avondspits komen, is Beeld & Geluid daar dan in geïnteresseerd? Want ik vind de collectie op dit moment echt karig als het gaat om de Avondspits."

 

Wat denk je ? Vraag het ze, maar als je de post van Maarten (B&G) leest weet je dat toch?

Je kunt Maarten gewoon een mail sturen. Of  heb je daar "geen tijd voor" zoals je zelf schrijft.  hi

 

"Plaatje maar weer" zou oud collega en vriend Lex Harding zeggen........................

 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei rauhfaser:

'Kopie van kopie' leidt niet meer tot kwaliteitsverlies sinds we digitaal werken, volgens mij. Tenzij iemand een origineel gaat bewerken. Maar dan nog blijft het origineel bewaard. 

Of zie ik dat verkeerd? 

 

Ja dat werkt niet zo Edwin.

Er zit een grens aan wat kan en wat niet kan, zeker als het (analoog) origineel niet al niet goed was.
En de meesten digitaliseren niet in FLAC24 of andere een op een norm.

Maar als je met een 128 kbs aan komt, dan ga ik ook bedenkelijk kijken, ook al komt de inhoud van middengolf af.

En soms dan heb je niets te willen, dan moet je blij zijn en bewaren met datgene wat van wel er wel is overgebleven.

Eisen stellen is mooi, maar dat had dan in de jaren 70 gemoeten bij de voorlopers van Beeld en Geluid.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Bert5:

Dag mensen, dank voor jullie (vaak) enthousiaste reacties. Ik heb helaas geen tijd om mensen op te gaan sporen of analoge opnames te gaan ophalen. Daarom mijn verzoek om te mailen met bert@radio5.nl. En Maarten leuk dat je meeleest. Stel dat we met heel veel gedigitaliseerde opnamen van de Avondspits komen, is Beeld & Geluid daar dan in geïnteresseerd? Want ik vind de collectie op dit moment echt karig als het gaat om de Avondspits.

 

Groet! Bert Kranenbarg

 

dank voor jullie (vaak) enthousiaste reacties.


Dag Bert, 

 

zou je ook willen reageren op die ene wat minder enthousiaste reactie?
'Geen tijd' om je uitzending beter te maken?
Je bent zonder meer een begenadigd radiomaker, Bert , maar stelt je hier toch wat  gemakzuchtig op richting de mensen die je uitzendingen (met name het Radioreuzen-item) naar een hoger plannen zouden kunnen tillen. Als je ze met iets meer respect zou behandelen en niet slechts zou vragen je mailbox vol te plempen.

Ik heb helaas geen tijd om mensen op te gaan sporen of analoge opnames te gaan ophalen. Daarom mijn verzoek om te mailen met bert@radio5.nl.

Dus doen jullie mijn werk maar. Tja.
Ook buiten de radiowereld zijn er mensen met drukke banen, Bert. 

Hoor graag je reactie.

Edwin

bewerkt door rauhfaser
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je nadere uitleg.  Ik vond 'em ook wat  "neerkijkend" Maar je hebt het nu uitgelegd.

Want als al die radiofreaks niet veel bewaard hadden dan was er inderdaad veel verloren gegaan.

Ik kreeg een flits uit het verleden, toen ik bij Veronica vandaan kwam hadden we het HA en toen was het "van de piratenzenders bewaren we niks". Het was toen wel weer Hilversum ten top.

Daarna is het wel beter geworden.

Het was trouwens bij de BBC ook zo. Ik was op bezoek bij het Radio One archief ( Phil Lawton ) en"de rock 'n roll archivaris" zei, vroeger zeiden ze over Elvis, "ach dat gaat wel over...." En was zo boos, hij deed alles in `'n eentje de banden lagen opgestapeld in z'n kantoor, o.a. Paul McCartney eyc. Terwijl er voor de Engelse Queen wel 10 archivarissen bezig waren.

 

Het hele interview kun je terug luisteren in mijn Poster serie over archiveren. ( zie afbeelding)

Ik weet niet of de banden er nog zijn......hi. Anders heb ik ze wel. Wel mp3 dat weer wel.

 

 

 

 

 

screen 17.jpg

 

 

Poster banden wissen Ali vd Kolk 2009 kopie.jpg

 

 

En vaak waren het de omroepen die de opdracht kregen om "band ruimte" te maken zoals je in bovenstaande kunt lezen.  Ze waren niet geslecteerd door HA danwel B&G en dan moesten omroepen "bewaar ruimte" betalen. Vandaar de mail van m'n TROS collega toen ik al 4 jaar met pensioen was of ik nog Posters wilde hebben. En ja, die heb ik opgehaald en gedigitaliseerd. De banden heb ik in het ronde archief gedaan.............. Zo gaat dat dus. En het video centrum waar we audio bewaarden is ook al niet meer in functie volgens mij. Zie de foto van de banden bij mijn thuis.

 

 

 

banden POSTER weg.jpg

 

 

 

En wat vindt Frits er allemaal van ?

 

Zie SB vandaag.

 

Please login or register to see this link.

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei maartenfransen:

Excuses voor mijn woordkeus, ik was wat kort door de bocht denk ik, en het is absoluut niet bedoeld als (persoonlijke) aanval of "eisen stellen"... Sorry als dat zo is opgevat. 

 

We zijn blij met alle audio die we kunnen archiveren en elke programmaserie die we completer kunnen maken op welke manier dan ook. Met name bij popmuziek (Hilversum 3 dus) werd in het verleden niet echt gelet op archivering... Livemuziek werd vaak nog wel redelijk bewaard (Live Aid, rocktempel of bijvoorbeeld heel veel Los Vast uitzendingen) maar vooral "plaatje praatje" programma's (in de ruimste zin van het woord) werden door de omroepen nooit opgenomen en kwamen dus niet in het archief terecht. (Tot begin jaren 90 was "het archief" eigenlijk vooral de selectie van wat de omroep zelf belangrijk vond om te bewaren)

 

Qua kwaliteit moet je het inderdaad vaak doen met wat je aangeleverd krijgt. Ook wij hebben materiaal dat in de loop der jaren vaak meerdere keren analoog gekopieerd is (omdat de originele band uit elkaar viel of de omroep de band wilde hergebruiken) en daardoor de kwaliteit sterk achteruit gegaan is maar we heel blij mogen zijn dat de opname er überhaupt nog is.

 

De reden dat het soms fijner is om de analoge band te hebben omdat het soms sneller is om een analoge band te digitaliseren volgens onze standaarden (96khz/24 bit voor magneetband en 48khz/16 bit voor DAT) en dat in sommige gevallen wat kwaliteitsverbetering geeft tov bijvoorbeeld een 64kbps mp3 wat fijn kan zijn als bijvoorbeeld een professionele klant het wil gebruiken/nabewerken. 

 

We krijgen ook vaak bestanden van mensen die hun bandje hebben laten digitaliseren bij bepaalde bedrijven (vaak voor relatief weinig geld) die niet optimaal klinken. Men vraagt vervolgens of we die kunnen restaureren omdat ze het willen uitzenden/cd uitgeven/gebruiken in presentatie etc.  We zijn vervolgens uren bezig om dat materiaal wat op te poetsen/restaureren. Bij navraag blijkt dan dat er toch een analoge band bij de schenker is, die vele malen beter klinkt en ons veel werk had bespaard.

 

Maar ik realiseer me heel goed dat dat in heel veel gevallen niet kan/handig is/ geen meerwaarde biedt tov een bestaande file die al zo goed mogelijk gedigitaliseerd is (en waar tijd en moeite ingestopt is) en (zeker ik persoonlijk) ben altijd blij met elke snipper radio geschiedenis die we kunnen archiveren in welke kwaliteit dan ook... Ik weet dat iedereen hier zijn best doet om eruit te halen wat er in zit.

 

Ik vind de oproep nog steeds prachtig en ik hoop dat we een mooi aantal avondspitsen kunnen verzamelen en archiveren. Voor de eeuwigheid :) 

Ik loop ook al 15 jaar mee op dit forum en bij "de buren" en vind het altijd geweldig om te zien hoeveel er toch nog door de jaren heen door mensen het en der is opgenomen en verzameld.. materiaal dat anders voor de eeuwigheid verloren zou zijn.

 

Bij vragen/opmerkingen mag je natuurlijk ook altijd een mail/DM sturen, ik help graag!

 


Dag Maarten,

 

Goed te lezen dat er óók bij B+G bevlogen mensen werken. En ik denk dat jullie met Eppo een baas hebben met het radiohart op de goede plaats. 

Dat Arjan Snijders en ik indertijd  besloten een (uiteindelijk bijna) 60-delige 3FM-geschiedenis 'te schrijven' buiten B+G om, was niet omdat het allemaal prut is wat daar ligt, maar vooral omdat er nog zoveel mooi ánder materiaal voorhanden was. En bij 100 Jaar Radio (ook weer ruim 50 delen) was de pragmatische afweging dat de NPO geen trek had in onze serie en anderen een 'in house' reeks liet maken. Omdat die gestoeld was op B+G, móesten wij toen zelf ons plan trekken, buiten de officiele kanalen om. Vroeg wat meer creativiteit (dat ging immers ook om andere radiovormen dan muziekradio) maar juist daarom wel zo leuk om te doen. 

 

Groet, Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei rauhfaser:


Dag Maarten,

 

Goed te lezen dat er óók bij B+G bevlogen mensen werken. En ik denk dat jullie met Eppo een baas hebben met het radiohart op de goede plaats. 

Dat Arjan Snijders en ik indertijd  besloten een (uiteindelijk bijna) 60-delige 3FM-geschiedenis 'te schrijven' buiten B+G om, was niet omdat het allemaal prut is wat daar ligt, maar vooral omdat er nog zoveel mooi ánder materiaal voorhanden was. En bij 100 Jaar Radio (ook weer ruim 50 delen) was de pragmatische afweging dat de NPO geen trek had in onze serie en anderen een 'in house' reeks liet maken. Omdat die gestoeld was op B+G, móesten wij toen zelf ons plan trekken, buiten de officiele kanalen om. Vroeg wat meer creativiteit (dat ging immers ook om andere radiovormen dan muziekradio) maar juist daarom wel zo leuk om te doen. 

 

Groet, Edwin

 

Ik heb van beide series genoten, dus heel veel dank daarvoor :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei maartenfransen:

Livemuziek werd vaak nog wel redelijk bewaard (Live Aid, rocktempel of bijvoorbeeld heel veel Los Vast uitzendingen)

 


Volgens mij zijn de concerten wel bewaard, maar de uitzendingen van programma's als Rocktempel, VPRO's Backline, Amigos de Musica, VARA's Lijn 3, Moondogs of Op Slag van Maandag niet op grote schaal. Of ik moet me vergissen. 
Los Vast, Sesjun, Countdown Café of Leidsekade Live, waar in de rechtstreekse uitzending werd gespeeld, is een ander verhaal. 

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sesjun is heel veel van.  Ik heb in mijn TROS dBase over de periode 1973 - 1997  zo'n ruim 500 records. (Sesjun begon dus pas in 1973. De oudste die ik hier heb is van 23aug1973 ). Optreden van The Sesjun Four.

 

Hopelijk is dit er ook nog. ( ik heb het hier nog wel .)

DATUM 9/6/1987    BON:38194

 

BOUDEWIJN DE GROOT  LIVE      TIME-CODE      SONY PCM 1630@@

 

DIGITALE CASSETTE  D 2321pp

 

 

Wat geweest is geweest                                                1' 43'' - 5' 40''

 

Terug van weggeweest                                                  5' 50'' - 11' 30''

 

Onderweg                                                                  11' 50'' - 15' 15''

 

Telkens weer                                                             16' 50'' - 22' 01''

 

Wie ik ben                                                                 22' 50'' - 26' 46''

 

Waar ik woon                                                             26' 58'' - 36' 40''

 

Nooit meer terug                                                        37' 30'' - 41' 50''

 

De laatste vrouw                                                        42' 10'' - 48' 50''

 

 

DIGITALE CASSETTE  D 2552

 

 

Vreemde geluiden                                                         1' 20'' - 6' 30''

 

Draden                                                                       7' 00'' - 12' 10''

 

Een slag zo zwaar                                                       12' 39'' - 15' 25''

 

Nachtschade                                                               15' 58'' - 19' 24''

 

Als het bericht slecht is                                              20' 00'' - 24' 57''

 

Zolang ik niet beweeg                                                  25' 20'' - 27' 50''

 

De zwemmer                                                              28' 35'' - 32' 20''

 

Het Spaarne                                                               32' 50'' - 38' 22''

 

Vertrek                                                                     38' 50'' - 43' 30''

 

Annabel                                                                     44' 05'' - 47' 30''

 

Jimmy (+  voorstellen van de Band )                              47' 46'' - 54' 05''

 

===========================================

DIGITALE CASSETTE  D 2153

 

Malle Babbe                                                              57'' - 6' 42''

 

Verdronken vlinder                                                8' 25'' - 11' 18''

 

Testament                                                          11' 30'' - 14' 50''

 

Tante Julia                                                         16' 00'' - 18' 35''

 

Land van maas en waal (+ uitloop moog HANS )     18' 47'' - 25' 20''

 

De reiziger                                                         26' 14'' - 30' 40''

 

Tip van de sluier                                                 31' 09'' - 37' 36''

 

===========================================

analoog: bon 31564 dd  5/6/7/25 aug. 1985

 

NA 139070

NA 139071

NA 139072

NA 140984

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een mooie discussie in dit topic. Ik had er al wat woorden aan besteed maar ik wil er later even op terugkomen. Wel een groot respect aan de oud-gedienden hier, de actie van Kranenbarg én de passie die naar voren komt in vele reacties hierboven. Vind ik mooi.

bewerkt door Samba-boy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Juul:

Sesjun is heel veel van.  Ik heb in mijn TROS dBase over de periode 1973 - 1997  zo'n ruim 500 records. (Sesjun begon dus pas in 1973. De oudste die ik hier heb is van 23aug1973 ). Optreden van The Sesjun Four.

 

Hopelijk is dit er ook nog. ( ik heb het hier nog wel .)

 

Ik heb zelf een aantal Sesjuns gekregen van een bevriend radioliefhebber die net tien jaar ouder is dan ik en dus al opnam toen ik nog in de zandbak zat: in 1975 dus. Hij zit hier niet op het forum, maar ik mag  ze delen en zal dat binnenkort graag doen. 
 Leuk ook om Ferry Maat - zelf ook groot jazzliefhebber volgens mij - anno 1975 de uitzendingen te horen aankondigen.

 

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.