Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Ik wist het maar kwam net het stukje weer tegen in ons archief. De KLM schoot ons in juni 1960 te hulp.

 

 

screen 74.jpg

Geplaatst

Mooi verhaal, zo kan het dus ook.

Hands on mentaliteit zal bij de KLM wel hoog in het vaandel gestaan hebben.

Geplaatst
  • Populair bericht

In dit bericht wordt het e.e.a. wat uitgebreider beschreven: Veronica 1960-06-16 KLM helpt zender ontstoren (Nijmeegsch dagblad)

Veronica 1960-06-16 KLM helpt zender ontstoren (Nijmeegsch dagblad) .jpg

Geplaatst
23 uur geleden zei Juul:

Ik wist het maar kwam net het stukje weer tegen in ons archief. De KLM schoot ons in juni 1960 te hulp.

 

 

screen 74.jpg

Opvallend is dat er gesproken wordt over 1563  k,Hz en de harmonische op 4689, precies 3 x de grond frequentie.

Die 1563, ipv 1562  komen we al tegen in jouw geschiedenis, het begin.

Zou er dan toch op 1563 zijn gezonden, en later on channel gebracht met 1562?

Geplaatst

Een spectrum analyzer was natuurlijk in die tijd een zeer zeldzaam meet instrument.

Als de TD van de KLM wel zo een ding hadden, dan is het filter afregelen vele malen gemakkelijker natuurlijk.

 

Theo

Geplaatst
  • Auteur
2 uur geleden zei ruudam:

Opvallend is dat er gesproken wordt over 1563  k,Hz en de harmonische op 4689, precies 3 x de grond frequentie.

Die 1563, ipv 1562  komen we al tegen in jouw geschiedenis, het begin.

Zou er dan toch op 1563 zijn gezonden, en later on channel gebracht met 1562?

Ik zou er weer in moeten duiken we kunnen het niet echt meer vragen aan iemand. Er is zoveel van frq gewisseld.

En ik heb jaren terug al eens kontakt gehad met mensen van de KLM die een reunie wilden naar de naam van de KLM mensen. Maar die waren bij de  KLM niet meer terug te vinden.

bewerkt door Juul

Geplaatst

Even een ander aspect. Ik weet niet waar ik het ooit tegen ben gekomen maar men beschreef aldaar dat Veronica als (niet officieel) zicht baken voor de luchtvaart gebruikt werd. Of mede daarom de KLM bereidwillig was het pi-filter af te regelen  ..................

 

Rob V.

Geplaatst
1 uur geleden zei Rob Veld:

Even een ander aspect. Ik weet niet waar ik het ooit tegen ben gekomen maar men beschreef aldaar dat Veronica als (niet officieel) zicht baken voor de luchtvaart gebruikt werd. Of mede daarom de KLM bereidwillig was het pi-filter af te regelen  ..................

 

Rob V.

 

IMG_6514.jpeg

Geplaatst

Sorry Thijs en overige lezers, ik ben er dus even met mijn hoofd niet bij gezien omstandigheden alhier.

Geplaatst

183 meter is wel erg ver buiten de middengolf omroep  band. 

De vraag is dus of gewone radioos dit konden ontvangen. Wel ontvangers met Visserij band. 

 

Overigens begon RNI ook net buiten de MG op 186 meter, maar werd daar snel weggestuurd. 

Het voordeel van buiten de MG is minder last van andere sterke omroep zenders. 

Geplaatst

Op veel radio's uit die tijd liep het afstembereik van de middengolf vaak tot zo'n 1650 kHz, dus inclusief visserijband. Veronica zat eerst op 1620 kHz, en ging daarna naar 1562 kHz.

Piet.

Geplaatst

Of naar 1563 kHz(?) en 183 meter is 1640 kHz. Radio's van voor 1948 stopten bij 200 meter of 1500 kHz.

Geplaatst

Ik heb ooit een buizenradio geerfd van een Scheveninger en daarop zat een KG band inclusief de visserij band. Ik weet helaas niet war hij gebleven is, waarschijnlijk met een verhuizing weg gedaan. Merk was volgens mij een Grundig.

 

Rob V.

Geplaatst

Toevallig bij de hand een zenderlijst uit 1973 van Wireless World (waarin Veronica op 557kHz/539m staat vermeld en RNI op 1367kHz/219m).
Deze zenderlijst is (met vele andere) terug te vinden op internet.

https://www.worldradiohistory.com/Guide_to_Broadcasting_Key.htm

 

De hoogst gebruikte legale middengolffrequentie in deze 1973 zenderlijst is 1602kHz/187 m en daarop staat alleen München-Ismaning - Bayerischer Rundfunk, 185/370 kW.

Als laatste staat nog een zender in Griekenland op 1612kHz/186m in Amfissa, zonder vermogen en zonder omroepnaam. Dit was uiteraard een illegale zender.

Ik meen me te herinneren dat Radio Vaticaan ook op 1611 kHz heeft uitgezonden (dus ook illegaal, net als die Griekse zender), maar dat was denk ik op latere datum.

 

PS.

De WW zenderlijst uit 1966 is voor zeezender liefhebbers interessant, want hierin staan veel zenders "at sea off UK". Radio Veronica staat er ook in, maar in de landenlijst foutief onder "Norway". Ook de VoA staat er in op 1259 kHz "at sea off Greece" vanaf de S.S. "Courier".

Geplaatst

Vaticano heeft op 1611 gemeten,  zelfs met DRM. 

Was eind jaren 90 dacht ik. 

Geplaatst
  • Auteur
20 uur geleden zei Rink Hof:

Toevallig bij de hand een zenderlijst uit 1973 van Wireless World (waarin Veronica op 557kHz/539m staat vermeld en RNI op 1367kHz/219m).
Deze zenderlijst is (met vele andere) terug te vinden op internet.

https://www.worldradiohistory.com/Guide_to_Broadcasting_Key.htm

 

De hoogst gebruikte legale middengolffrequentie in deze 1973 zenderlijst is 1602kHz/187 m en daarop staat alleen München-Ismaning - Bayerischer Rundfunk, 185/370 kW.

Als laatste staat nog een zender in Griekenland op 1612kHz/186m in Amfissa, zonder vermogen en zonder omroepnaam. Dit was uiteraard een illegale zender.

Ik meen me te herinneren dat Radio Vaticaan ook op 1611 kHz heeft uitgezonden (dus ook illegaal, net als die Griekse zender), maar dat was denk ik op latere datum.

 

PS.

De WW zenderlijst uit 1966 is voor zeezender liefhebbers interessant, want hierin staan veel zenders "at sea off UK". Radio Veronica staat er ook in, maar in de landenlijst foutief onder "Norway". Ook de VoA staat er in op 1259 kHz "at sea off Greece" vanaf de S.S. "Courier".

 

 

Dag Rink,

Maar welke dan ? Er staan er een aantal. Geef even het nummer dat er bij staat.

 

UPDATE   ik heb het al gevonden.

 

 

Alles in het rode was niet toegewezen , dd mei 1971

 

 

 

 

screen 87.jpg

bewerkt door Juul

Geplaatst
18 uur geleden zei Juul:

 

 

Dag Rink,

Maar welke dan ? Er staan er een aantal. Geef even het nummer dat er bij staat.

 

UPDATE   ik heb het al gevonden.

 

 

Alles in het rode was niet toegewezen , dd mei 1971

 

 

 

 

screen 87.jpg

Ik kan me die overzichten nog goed herinneren. Die stonden volgens mij regelmatig in het tijdschrift van de ITU of de EBU, waarop ik toentertijd was geabonneerd.

Piet.

Geplaatst
  • Auteur

Wij kregen ze van onze Belgische BRT adviseur. Later bij de TROS kreeg ik ze via de NOS. Maar toen was het niet zo spannend meer.

Geplaatst
Op 23-11-2024 om 22:20 zei Rob Veld:

Even een ander aspect. Ik weet niet waar ik het ooit tegen ben gekomen maar men beschreef aldaar dat Veronica als (niet officieel) zicht baken voor de luchtvaart gebruikt werd. Of mede daarom de KLM bereidwillig was het pi-filter af te regelen  ..................

 

Rob V.

Het schip van Veronica lag precies in het verlengde van de baan van MVKV (Marine Vliegkamp Valkenburg). Toeval? Ik weet het niet. De Grumman S-2 Trackers en de Lockheed P-2V7 Neptunes van de MLD (Marine Luchtvaartdienst) gebruikten het signaal van Veronica als NDB (non directional beacon) om recht voor de baan (05-23) te komen als MVKV vanuit het zuidwesten (heading 050) werd aangevlogen.  

Geplaatst
4 uur geleden zei Eric:

Het schip van Veronica lag precies in het verlengde van de baan van MVKV (Marine Vliegkamp Valkenburg). Toeval? Ik weet het niet. De Grumman S-2 Trackers en de Lockheed P-2V7 Neptunes van de MLD (Marine Luchtvaartdienst) gebruikten het signaal van Veronica als NDB (non directional beacon) om recht voor de baan (05-23) te komen als MVKV vanuit het zuidwesten (heading 050) werd aangevlogen.  

Van medewerkers van vliegkamp Valkenburg heb ik indertijd vernomen dat de mast van het REM-eiland tot de verwijdering in (ik meen) 1974 ook een mooi visueel oriëntatiepunt was voor de vliegeniers.

Piet. 

Geplaatst
2 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Van medewerkers van vliegkamp Valkenburg heb ik indertijd vernomen dat de mast van het REM-eiland tot de verwijdering in (ik meen) 1974 ook een mooi visueel oriëntatiepunt was voor de vliegeniers.

Piet. 


Ook zonder de mast zal het REM-eiland een visueel oriëntatiepunt geweest zijn. Vanaf het strand heb ik er vaak naar staan kijken, vooral vlak voor zonsondergang was hij goed te zien. Gr.thijs

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.