Geplaatst 6 uur geleden6 u. Tja, het is weer zover... 31 Augustus, dus weer (voor de tigste keer) luisteren naar oude bandjes van RNI, Atlantis en Veronica. Het begint nu, na 52 jaar, langzaam een "oude mannen belevenis" te worden daar de jongere generaties het niet zoveel interesseert, voor zover ze het fenomeen radio nog interesseert... ze hebben hun streams, appjes, flipjes en flopjes en weet ik veel wat niet meer om naar muziek te luisteren. Nou ja... "muziek???" Vroeger moest je talent hebben om een popster te worden, nu plukt een producer een modepopje van de straat en die mag naar zijn pijpen dansen, letterlijk en figuurlijk.Maar, ik wil jullie even deelnemer maken aan mijn belevenis van 31 Augustus 1974.... veel leesplezier.GroetHenk Kruize Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken. Aanmelden of Registreren Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken. Aanmelden of Registreren 6 uur geleden6 u. bewerkt door Henk-Anna Loog tiepvaut
Geplaatst 5 uur geleden5 u. . Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken. Aanmelden of Registreren
Geplaatst 4 uur geleden4 u. Bij geen aanslag op RNI, zou de geschiedenis er anders uit hebben gezien.Jammer dat er geen woord zelfreflectie in zat en puur naar de overheid werd gewezen.Theo
Geplaatst 3 uur geleden3 u. 1 uur geleden zei Theo PE1OPQ:Bij geen aanslag op RNI, zou de geschiedenis er anders uit hebben gezien.Jammer dat er geen woord zelfreflectie in zat en puur naar de overheid werd gewezen.TheoToch heeft die 'aanslag' slechts een ondergeschikte rol gespeeld bij het aannemen van het wetsontwerp waarmee de zeezenders het werken onmogelijk werd gemaakt, Theo. Zie de betreffende Kamerstukken.
Geplaatst 2 uur geleden2 u. Dat wanneer, de bomaanslag op RNI niet had plaatsgevonden, de geschiedenis er anders had uit gezien is logisch, maar ik heb niet de indruk dat dan de ratificatie niet had plaats gevonden, dan wel op een later tijdstip zou zijn geratificeerd. Zoals bekend was Harry van Doorn een fanatiek tegenstander van de zeezenders, of anders verwoord concurrentie voor de publieke omroepen. Er zijn meerdere zaken die er toe hebben bijgedragen dat er geratificeerd werd. Dat de bomaanslag mede een mooie kapstok was om een meerderheid over de streep te trekken om te ratificeren geloof ik graag. Bedenk bijvoorbeeld eens dat er in 1974 ook een WRC plaats vond. De vraag naar MG frequenties was behoorlijk, uiteraard niet t.b.v. Veronica, Noordzee of iets dergelijks. Niet leuk natuurlijk als de IARU je dan onder de aandacht brengt dat je Radio Veronica, Radio Noordzee en Radio Atlantis actief zijn en die frequenties gebruiken die niet aan Nederland zijn toegewezen. Het ontbreken van zelfreflectie in de toespraak van Rob, tja je kunt het negatieve punt belichten maar, en dat wordt dan vergeten, dan zou je ook de positieve dingen kunnen noemen en die zijn er geweest, lees de geschiedenis die ons aller Juul geschreven heeft op de stichting Norderney. Er is volgens mij in de toespraak een context naar de hoorzitting van 18 April 1973.Denk nu niet dat Meister en Bollier brave jongens waren want dat was niet het geval, en ze zijn beslist niet de enigen. Neem de moord op Reg Calvert ........ bijvoorbeeld. Echter dat is allemaal op een ander nivo en je kunt dat het personeel van de zeezenders niet kwalijk nemen. Rob Veld
Geplaatst 2 uur geleden2 u. 26 minuten geleden zei Piet van der Vooren:Toch heeft die 'aanslag' slechts een ondergeschikte rol gespeeld bij het aannemen van het wetsontwerp waarmee de zeezenders het werken onmogelijk werd gemaakt, Theo. Zie de betreffende Kamerstukken.Tja, kamerstukken geven niet persé weer wat er in de hoofden van de mensen, die op zo'n wet stemmen, omgaat. De juiste argumenten kiezen en uitspreken is, zeker voor politici, niet onbelangrijk.2 uur geleden zei Theo PE1OPQ:Jammer dat er geen woord zelfreflectie in zat en puur naar de overheid werd gewezen.Naar de overheid wijzen is zeer populair in dit land, toen en ook nu nog steeds. Da's één van de redenen dat ik ben opgehouden met het kijken naar talkshows en sociale media voor het overgrote deel negeer.
Geplaatst 36 minuten geleden36 min. Voor een deel zijn je ervaringen wel herkenbaar, ik was ook blij dat Mi Amigo doorging maar het was niet helemaal de vervanging voor alles dat weg was. Ik ben nog naar zeezenders blijven luisteren tot eind jaren zeventig. Toen de Mi Amigo was gezonken, had het van mij ook mogen stoppen. Alles wat later vanaf de Ross Revenge e.d. kwam kon me niet echt meer boeien en ik woonde inmiddels in een deel van het land waar de ontvangst slecht was, dat werkte ook niet mee.1974 was natuurlijk ook een totaal verkeerd jaar om de stekker uit de zeezenders te trekken want ze waren toen op hun hoogtepunt. Maar hoe lang zou het zenden vanaf schepen het hebben volgehouden als er geen wetgeving was geweest? Ik denk tot eind jaren tachtig, daarna is het radiolandschap erg veranderd en werden ook hogere eisen gesteld aan de geluidskwaliteit waarbij middengolfzenders het moeten afleggen. Dus dan waren de zeezenders waarschijnlijk toch aan land gekropen.Aan de andere kant is het verbazingwekkend hoeveel radiostations nu nog voortborduren op het geluid van de zeezenders. Er zijn geloof ik al zo'n vijf Radio Mi Amigo's, Radio 192, Extra Gold, Seabreeze enz. Ik vraag me wel eens af wie daar allemaal naar luisteren. Ja, ik zei de gek, maar vrijwel alle gepresenteerde programma's zijn in het weekend en dan kun je maar naar één zender tegelijk luisteren, als je al tijd hebt. Toch moet er altijd nog een aardig groot publiek voor zijn, dat geeft nogmaals weer wat een impact de zeezenders op ons hebben gehad. 29 minuten geleden29 min. bewerkt door SternRadio
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.