Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klassement

Populaire bijdragen

Inhoud met de hoogste waardering op 27-06-25 in alle secties tonen

  1. De naam alarmschijf werd door Henk van Dorp bedacht. En op onze website kun je Lex Harding horen die verteld over de eerste Alarmschijf: https://www.norderney192.nl/historie/h-1969.html
  2. '' De vraag is hoe lang Radio Veronica de naam Alarmschijf gaat gebruiken. De rechten voor dit merk zijn namelijk al meer dan 30 jaar in handen van de Stichting Nederlandse Top 40 en worden in licentie gegeven aan de partij die wekelijks de Top 40 uitzendt. Sinds 2019 is dit Qmusic. Voorzitter Erik de Zwart laat aan RadioWereld.NL weten dat er geen licentie is afgegeven aan Veronica en dat het station dus op zoek moet naar een andere naam voor haar schijf.'' https://radiowereld.nl/medianieuws/2025/06/alarmschijf-keert-na-32-jaar-terug-op-radio-veronica-maar-mag-dit-wel/ De 'nieuwe' naam wordt nu vast Treiterschijf. ;-)
  3. Eric de Zwart zegt dat Veronica niet de rechten heeft om die naam te gebruiken. Qmusic welke ook te Top 40 uitzendt heeft ook een Alarmschijf.
  4. Als we nu ook de klok nog eens wat jaartjes terug zouden kunnen zetten, was de muziek ook weer te pruimen.
  5. 2 punten
  6. Het Commissariaat voor de Media wijst de fusie van DPG Media met RTL Nederland af: https://www.cvdm.nl/nieuws/advies-commissariaat-aan-acm-over-overname-rtl-nederland-door-dpg-media/ Piet.
  7. 2 punten
  8. RTL Nederland gaat binnen vijf jaar over van een Luxemburgse licentie naar een Nederlandse licentie, met toezicht van het Commissariaat voor de Media. Piet.
  9. JOE sluit zich voor het seizoen 2025-2026 aan bij Feyenoord als Official Music Partner en mouwsponsor. Daarmee breidt JOE zijn aanwezigheid in het Nederlandse betaald voetbal uit, kort nadat eerder dit jaar een soortgelijke samenwerking met PSV werd bekendgemaakt. Het logo van JOE zal gedurende het gehele seizoen zichtbaar zijn op de mouw van de wedstrijdshirts van Feyenoord. De samenwerking is gericht op het versterken van de beleving voor supporters rondom wedstrijden. Door muziek op een centrale plek in te zetten, willen beide partijen momenten creëren die zowel binnen als buiten het stadion blijven hangen. JOE ziet muziek en voetbal als een natuurlijke combinatie, waarbij emoties en betrokkenheid centraal staan. Samen met Feyenoord zullen er diverse muzikale initiatieven worden opgezet om de sfeer op wedstrijddagen verder te verrijken. Dit kan variëren van muziekselecties in het stadion tot gezamenlijke fanacties of optredens. De overeenkomst met Feyenoord volgt kort op de aankondiging van de samenwerking met PSV. Voor JOE betekent dit een verdere profilering als speler binnen het voetbal, waarbij muziek wordt ingezet als middel om verbinding te leggen met de achterban van grote clubs. JOE is onderdeel van DPG Media en richt zich in Nederland op volwassen luisteraars met een muziekformat dat zich richt op de grootste hits uit de 70s, 80s en 90s. Door zich aan te sluiten bij twee van de grootste voetbalclubs van het land, vergroot het station zijn zichtbaarheid en betrokkenheid bij het Nederlandse publiek. Tijdens het seizoen 2025-2026 zullen de eerste gezamenlijke activiteiten tussen JOE en Feyenoord zichtbaar worden. Afbeelding: Ruud van der Knaap (Feyenoord), Mark de Deugd (JOE), Dennis van Keulen (Feyenoord) en Rik Reijnen (JOE) (foto JOE)
  10. Arctic Radio werkt verder aan de wederopbouw van de langegolfzender Arctic 252 in het noorden van Finland. Na de winterperiode verschuift de aandacht weer naar de technische kant van het project, in het bijzonder het realiseren van een geschikte antenne-installatie. Het ontwerpen van een werkbaar antennesysteem voor langegolf bleek in eerdere fasen van het project een uitdaging, zeker op kleinere schaal. Door uitgebreide berekeningen en overleg zijn er nu een aantal uitvoerbare ontwerpen beschikbaar. Voor de antenne is een geschikte mast nodig. Gebruikte exemplaren met een hoogte tussen de 30 en 70 meter worden aangeboden in een prijsklasse van 2000 tot 4000 euro. Deze investering wordt haalbaar geacht voor een kleinschalig initiatief als dit. Tegelijkertijd blijft Arctic Radio actief op zoek naar een krachtige zender, ongeacht de leeftijd of techniek. Zowel middengolf-, langegolf- als kortegolfzenders zijn welkom. Inmiddels is er goed nieuws vanuit het project: de organisatie heeft een zender geschonken gekregen. Het gaat om een Nautel ND2000 met een vermogen van 500 watt, die voorheen werd gebruikt als non-directional beacon (NDB). Deze zender zal dienstdoen als het eerste actieve zender op 252 kHz. De eerder gebruikte testzender bleek te onbetrouwbaar en wordt nu als reserve ingezet, voor het geval de hoofdzender van uitvalt. In een korte video van 2 minuten op YouTube geeft Arctic Radio een toelichting op deze ontwikkeling en wordt de zender getoond: Eerdere oproepen voor hulp hebben al geleid tot de schenking van verschillende materialen. Dankzij deze donaties is het mogelijk geworden om belangrijke onderdelen zoals zendapparatuur, bekabeling en ondersteunende techniek aan te schaffen. Een overzicht van het ontvangen materiaal, inclusief vermelding van donateurs, volgt op een later moment op de website van Arctic 252. De plannen voor Arctic 252 werden begin 2024 bekend gemaakt. Later dat jaar werd een eerste test uitgezonden op 252 kHz. Daarmee keerde de langegolf in Finland na jaren van afwezigheid weer even terug in de ether.
  11. Vele radiomakers hebben in de afgelopen zestig jaar hun eerste ervaringen opgedaan binnen de vele ziekenomroepen in Nederland. Ikzelf heb tussen 1969 en 1983 tal van activiteiten ontwikkeld in de regio Groningen. Wat de reden geweest is op die manier de wereld van radio binnen te stappen kan ik me eigenlijk niet meer herinneren. Wel dat ik opeens aanwezig was in de kelder van het oude RKZ aan de Verlengde Hereweg in Groningen, en daarna kon ik de volgende donderdag op proef een programma presenteren. Gevolg was dat ik gegrepen werd door het radiomonster. Op de radio had je een aantal programma’s dat geheel of deels bestemd was voor de zieke medemens. De Muzikale Fruitmand zal zeker niet van invloed zijn geweest voor mij om radio voor zieken te gaan maken want dit programma was pas in 1976 voor het eerst te horen. Mijn moeder was een fervente KRO-aanhangster, bezocht wel eens de KRO-studio met de dames vereniging van de Sint Franciscuskerk in Groningen om daar een: ‘Moeders Wil is Wet’ bij te wonen. Binnen die omroep had je ook een programma; ‘De Zonnebloem’, dat totale aandacht besteedde aan de zieke medemens. Tenslotte was er het programma ‘Palet’ bij de AVRO, waar ik deze keer historisch gezien wat meer aandacht aan wens te besteden. Op 18 mei 1965 werd namelijk de 500ste aflevering van dit programma via de AVRO uitgezonden in presentatie van Jan Koopman. Dat betekende, met een niet altijd wekelijkse rotatie, het destijds al bijna twaalf jaren was te horen. In een van de interviews die destijds verschenen stelde Koopman: “Ik beleef er altijd veel plezier aan, ook al omdat het een van de weinige programma's is die altijd ‘live’ gaan. Dat is toch zo’n fijne sensatie om daar in de studio te zitten, te beginnen en niet meer terug te kunnen, daar hebt u geen idee van". Dames vereniging op bezoek bij de KRO (foto archief familie Knot) Jan Koopman beweerde nooit echt over ziektes en ziek zijn in zijn programma’s te praten. Dit omdat hij zelf langdurig ziek was geweest en wist hoe de mentaliteit van zieken was en is. Daarbij doelde hij op het feit dat het geen nut had zieken nog ziéker te maken. Bijna was er trouwens over dit jubileum destijds een schaduw gevallen want het was bij de leiding van de AVRO de bedoeling dat het programma ‘Palet’ op een drastische wijze zou worden ingekort of een geheel andere opzet zou krijgen. Maar vlak voor het jubileum in mei 1965 werd bekend dat ‘Palet’ gewoon het ‘Palet’ zou blijven, zoals de luisteraars gewend waren. Jan Koopman was blij met het genomen besluit maar stelde tevens met nadruk dat hij vond dat Palet een programma was zonder enige pretentie: “Het stelt niets voor en ik geloof dat daaraan het succes van deze uitzendingen te danken is. Ik houd niet van gezwollen publiciteit, behalve dan een beetje deze keer". Jan Koopman heeft destijds heel wat buitenlandse gasten in Palet ontvangen. Om eens een paar namen te noemen: Vera Lynn, Peter Sellers, Larry Adler, Peter Nero, Los Indios Tabajaros, Mahalia Jackson, Sheila, Lena Horne, Peggy Lee en Eartha Kitt. In het lijstje met Nederlandse artiesten die hun eerste optredens op de radio via het programma Pallet maakten werd ondermeer gevuld door het Cocktail Trio, The Shepperds en Joop van de Marel. Heel opmerkelijk stelde Koopman in 1965 over sommige van de buitenlandse gasten: “Die buitenlandse artiesten zijn allemaal heel gezellige mensen, als ze hier komen, ook al zingen ze voor een andere zuil, dan bellen ze mij op en vragen te mogen komen zingen voor mijn zieken, gratis. Ik ken ze bijna allemaal en het klinkt wel eens duur als ik zeg: “we eten vanavond bij Vera Lynn”, maar het zijn allemaal hele gewone mensen. Uitzonderingen zijn er altijd en zo wist Joop Koopman te herinneren dat er ook gasten waren die totaal niet uit de verf kwamen, waarbij hij Marlene Dietrich als voorbeeld noemde: “Geen woord krijg je er uit, dat mens, toch eigenlijk allang passé, heeft zoveel vijven en zessen dat er werkelijk niet meer mee is om te gaan.” Eigenlijk had Jan Koopman helemaal geen radiomaker willen worden. Zijn vader was directeur van een verzekeringsmaatschappij en deze wilde dat ook Jan in de assurantie zou ging. In Schotland kreeg hij dan ook zijn opleiding op dat gebied. Zijn ambitie voor assuranties was echter nihil: “Altijd ging ik op sjouw met artiesten: mijn hart ging nu eenmaal uit naar muziek en omstreken. Toen werd ik ziek, vijf jaar lang. Eenmaal beter ben ik secretaris geworden van de stichting ‘onze lichte muziek’ en in 1954 ben ik bij de AVRO in dienst gekomen.” Vele stunts heeft Jan Koopman in de loop van de eerste 500 uitzendingen van het programma Palet bedacht. Zo werd er vanaf de Euromast in Rotterdam uitgezonden, vanuit de Trans Europe Expres en vanuit een DC-8 van de KLM. Via de KLM kwam hij ook in contact met stewardess Alice Oppenheim, die af en toe wat nieuwtjes in zijn programma vertelde. Zij viel bij de AVRO-leiding in de smaak die haar vervolgens een aanbod tot omroepster deden. Tosca Hoogduin Cars Toneman en Jan Koopman (foto Soundscapes archief) Iets meer over de inhoud van AVRO’s Palet, zoals ik eerder omschreef in het artikel ‘Radioprogramma's voor specifieke doelgroepen, 1955-1965’ (2004 Journal for Media and Music Culture Soundscapes). De AVRO liet op dinsdagmorgen het programma horen voor de zieken onder de noemer ‘AVRO's Palet.’ Dit programma stond onder leiding van Jan Koopman. Ook hier vinden we het streven om de zieken uit hun isolement te halen middels ontspanning en het brengen van actualiteiten en nieuws. Ook hier moest die doelstelling gerelateerd zijn aan het gegeven dat de berichtgeving de doelgroep, de zieken, moest opmonteren. Voor dit deel van het programma was in de jaren zestig Tosca Hoogduin — een prachtige radiostem — verantwoordelijk. Ondanks het feit, dat de AVRO geen christelijke achtergrond heeft, bracht men toch ook een dominee in het spel in de persoon van de zeemansdominee Bodaan, die ook wel de zingende dominee werd genoemd. De man stond bekend om zijn pittige, maar ook zilte toespraakjes. Daarnaast waren er altijd meer vaste gasten te horen om de zieke luisteraar op te frissen dan wel kennis bij te brengen. Cécile Dreesman was er bijvoorbeeld om de kunst van het borduren, ook toch een ontspannende bezigheid, tot in de kleinste draadjes duidelijk te maken. Muzikale onderdelen van AVRO's "Palet" werden opgediend door Mary Michon, Chris van Hoorn en Joop Stokkermans. Hierbij ging de aandacht niet alleen uit naar de Nederlandse muziek- en cabaret-scene, maar ook naar buitenlandse artiesten als Peter Nero en de formatie Los Indios Tabajaros. Bekende en minder bekende Nederlandse artiesten die met regelmaat optraden, waren Ilonka Biluska, The Sheperds, Louis van Dijk en zeer regelmatig ook het draaiorgel "De Arabier," dat van origine de Martinistad Groningen als basis had, voordat eigenaar Perlée het orgel weer naar Amsterdam terughaalde. Overigens is Joop van Zijl ook ooit bij Palet begonnen. Hij werkte toen nog purser bij de KLM en verzorgde reisverslagen in het programma.’ In 1965 kreeg Joop Koopman ook een verzoek van de AVRO-leiding om eens te gaan duiken in de oude amusementsmuziek, zoals de muziek van de Britse dansorkesten. Jan Koopman gaf gevolg aan dat verzoek en dit resulteerde in het radioprogramma, dat op 14 oktober van dat jaar van start ging en ‘Toppers van Toen’ heette. Al snel kon men met betrekking tot dit toen nieuwe programma spreken van een groot succes. De leeftijd van het luisterend publiek lag naar schatting tussen de 28 en 88 jaar. Nadat Jan Koopman in 1973 met pensioen was gegaan, werd hij in ‘Toppers van Toen’ verband opgevolgd door Wim Haarsma. Ondertussen waren er al weer tientallen jongeren die zich bereid hadden verklaard in de diverse ziekenhuizen in ons land zich toe te gaan leggen op de presentatie van speciale radioprogramma’s gericht op de zieke medemens, al dan niet onder invloed van Jan Koopman en zijn AVRO-programma. Hans Knot, 9 april 2016
  12. In 1967 was ik - Paul Knijff - lid van de lustrumcommissie van de Diergeneeskundige Studenten Kring. De studievereniging bestond 35 jaar en ik organiseerde mee aan ons ‘Beesjes-lustrum’. Ik kreeg als jongerejaars de organisatie toegewezen van de Faculteitsavond die wij aanboden aan het wetenschappelijk en niet-wetenschappelijk personeel. Dat leek niet de opdracht waar je het als student ‘mee kon maken’. De ouderejaars hadden daar geen zin in. Ik schreef een brief aan de AVRO met het voorstel om een uitzending van het ziekenprogramma Palet van de door mij bewonderde Jan Koopman voor de gelegenheid te wijden aan het zieke dier. Prompt werd ik uitgenodigd om in de studio aan de ‘s-Gravelandseweg in Hilversum een uitzending bij te wonen en om het plannetje uit te werken. Ik kan me Mary Michon herinneren van die keer. En ja hoor, Palet streek in onze lustrumweek in september neer in het Gebouw van K. en W. aan de Mariaplaats in Utrecht. De Shepperds en ook het Saxofoonkwintet van Bep Rowold traden op. De zaal zat vol met personeelsleden van de Faculteit. Er waren ondermeer interviews van Jan Koopman met professor Teunissen van Kleine Huisdieren en met een stalknecht van de Kliniek van Interne Ziekten. De dinsdag erna - tijdens de uitzending - was ik op het Faculteitsterrein aan de Biltstraat in Utrecht. Het viel op dat daar waar het mogelijk was het personeel de uitzending beluisterde. Een groot succes waar vooral ook de fiscus van de lustrumcommissie erg tevreden over was. De AVRO was onze sponsor…
  13. Helmut, Prachtig filmpje, zo'n ontvanger heb ik jarenlang gehad! Tussen 1602 - +/- 1700 khz zat niets?☹️ Misschien nog een paar keer luisteren, maar dan op andere tijden. En ik denk dat er in het weekend meer te horen is op de mg. Groet, HA
  14. Driemaster... dat was indertijd een van mijn favorieten! Waarbij ook bij mij de beginplaat eruit sprong. Niet alleen Johnny Nash, maar ook bijvoorbeeld Bless You van Martha Reeves and the Vendellas en Flamingo van Herb Alpert. Herinneringen! Piet.
  15. Radio Veronica haalt de Alarmschijf na meer dan drie decennia terug naar het eigen station. Het gaat om een herintroductie van een bekende titel uit de radiogeschiedenis: de ‘Radio Veronica Alarmschijf’. De eerste editie in deze nieuwe vorm is toegekend aan het nummer Morning Dawns Again van Danny Vera. De Alarmschijf werd oorspronkelijk in 1969 in het leven geroepen door de toenmalige zeezender Radio Veronica als aanduiding voor een uitgelichte nieuwe plaat. De allereerste Alarmschijf werd uitgeroepen op 1 november 1969 en betrof het nummer Oh Well van Fleetwood Mac. Tot 1993 bleef het onderdeel van de programmering van Radio Veronica, waarna het elders in verschillende varianten werd voortgezet. Met de herintroductie door het huidige Radio Veronica keert de term nu officieel terug naar de plek waar hij ooit ontstond. De toevoeging van de naam van het station — Radio Veronica Alarmschijf — onderstreept die herkomst. De keuze voor de wekelijkse titel wordt voortaan elke vrijdagmiddag bekendgemaakt tijdens het programma Stenders & Ekdom. De selectie gebeurt in overleg met alle dj’s van het station. De eerste plaat die deze titel mag dragen is een nieuwe versie van Morning Dawns Again van Danny Vera. De zanger besloot vorige week een aangepaste opname van het nummer uit te brengen nadat een luisteraar van Radio Veronica had opgemerkt dat er een fout in de oorspronkelijke versie zat. Als onderdeel van de erkenning wordt het nummer komende week extra vaak gedraaid op de zender. Bovendien brengt Danny Vera het nummer vrijdag live ten gehore tijdens het ochtendprogramma Ekdom in de Morgen. Volgens het station is de terugkeer van de Alarmschijf een manier om te bouwen op de eigen radiogeschiedenis en opnieuw aandacht te geven aan muziek die er op dat moment toe doet.
Dit klassement is ingesteld op Amsterdam/GMT+01:00

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.