Spring naar bijdragen

Gebruik van 747 kHz


Piet van der Vooren

Aanbevolen berichten

Gisteren heeft Quality RTV BV (Ruud Poeze) onderstaand persbericht doen uitgaan. Vanwege het onderwerp publiceer ik het hier.

Piet.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Minister houdt landelijke 50 + zender tegen op Middengolf (AM)

Rechtszaak over het gebruik van middengolf frequentie 747.

Op 11 oktober dient voor de rechtbank in Rotterdam een bodemprocedure
tegen minister Henk Kamp van Economische Zaken over het gebruik van de
middengolffrequentie 747kHz voor landelijk dekkende radio
uitzendingen. Wat is er aan de hand?

Een initiatief voor een nieuwe nostalgische middengolfzender
(ClassicRadio747) voor de 50+ groep, bij voorkeur op 747kHz, de
historische grote frequentie van Hilversum, wordt momenteel
gedwarsboomd door minister Kamp. Die wil de aanvraag niet in
behandeling nemen. Daarnaast wordt het initiatief gehinderd door de
onbegrijpelijke stap om alleen maar vergunningen af te geven voor
zendertjes met micro vermogen en een bereik van enkele kilometers.
Inmiddels zijn helaas al een aantal vergunningen afgegeven voor
747kHz.

De middengolf is juist meer geschikt voor het overbruggen van grote
afstanden, denk aan heel Nederland. Daar komt nog bij dat minister
Kamp de Tweede Kamer heeft toegezegd dat er ruimte is voor landelijke
zenders op de middengolf.

Het is ook onbegrijpelijk dat de minister het initiatief voor een
nieuwe nostalgische zender op de middengolf tegenwerkt, immers:

• Er is een grote en groeiende doelgroep (onze vergrijsde
medelanders)
• Deze doelgroep (50+) heeft geen moeite met het gebruiken van
middengolf radio
• Er is een geschikte zender met masten beschikbaar in de
Flevopolder
• Een landelijke AM zender is de Kamer toegezegd

De vergrijzing in Nederland betreft een grote groep mensen die vlak na
de oorlog geboren zijn en hun jeugd beleefden in de 60-er en 70-er
jaren. Vaak gaan de gesprekken over de problemen van de vergrijzing,
maar er zijn ook mensen die kansen zien.

Wat te denken van het aanbieden van de muziek uit die jaren op een
radiozender? Een stukje nostalgie uit de vervlogen maar wel toptijden
van de popmuziek. Toen muziekradio nog een “Way of Life” was met
Veronica en Noordzee. Dat mag gerust weer op de middengolf gebeuren,
zoals het succesvolle R5 Nostalgia van de NPO heeft bewezen.(die om
politieke en economische redenen werd verbannen naar DAB+)

Om de impasse te doorbreken hebben de initiatiefnemers van
ClassicRadio747 een rechtszaak aangespannen tegen de minister die
dient op dinsdag 11 oktober.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet het niet hoor ,maar,met alle respect voor ruud poeze,hij doet mij erg denken aan de man die tegen de windmolens vecht..Al jaren hoor ik wat deze meneer wil,alleen er gebeurd niets,of ik hoor dingen die echt niet realiseerbaar zijn.  nu wordt er eindelijk iets gedaan met de middengolf!.

Het gebruik van de antenne van het voormalig zendstation is mijns insziens niet erg realistisch.Neem alleen

het onderhoud,zet dat af naar het aantal luisteraars,wordt het kostenplaatje per luisteraar wel heel erg hoog!.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei martin61:

Tja ik weet het niet.

R 5 nostalgia heeft helemaal geen luisteraars verloren toen de middengolf zender uit ging.

Eigenlijk denk ik dat behalve enkele freaks er niemand meer naar de middengolf luistert.

Nou een luisteraar zijn ze echt kwijt geraakt ..ik zei de gek .... Had een oude AM Radio en daar stond hij elke dag op NPO5 .

 

gr Jaap 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk weet ik dat niet robin,maar stel dat er bijv:10.000 mensen zouden luisteren(erg veel) en zet dat af naar de kosten

om het station draaiende te houden wordt het wel een heel hoog kosten plaatje.De low power stations hebben deze

kosten niet,altans niet in verhouding! En dan wordt de middengolf wel gebruikt!.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei almenaar:

Natuurlijk weet ik dat niet robin,maar stel dat er bijv:10.000 mensen zouden luisteren(erg veel) en zet dat af naar de kosten

om het station draaiende te houden wordt het wel een heel hoog kosten plaatje.De low power stations hebben deze

kosten niet,altans niet in verhouding! En dan wordt de middengolf wel gebruikt!.

 

 

Wie luistert er tegenwoordig nou nog naar de middengolf? Gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei almenaar:

maar stel dat er bijv:10.000 mensen zouden luisteren(erg veel) 

 

 

Lijkt mij wel erg weinig.

11 minuten geleden zei thijs5326:

Wie luistert er tegenwoordig nou nog naar de middengolf? Gr.thijs

 

Ik niet, maar overweeg het wel te doen, bij een radiostation wat goed binnenkomt met een mooi geluid en een aansprekend format.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Middengolf is kip ei verhaal

Zolang er geen fatsoenlijke en goed te ontvangen zender op zit is het niks, maar gebeurt er iets wordt het hopelijk anders.

Uiteraard moeten we in onze promotie campagne's meenemen hoe je naar de AM gaat.

 

Ik ben bang dat de kleine  zendertjes niet in de behoefte gaan voorzien, voor ver weg de meeste mensen niet te ontvangen(hier in Utrecht, midden Ned, komt er geen 1 ook maar enigszins fatsoenlijk door,  in Houten hoor je (Q-AM?) Waardenburg zwak en dat is het) 

Daarnaast vrees ik ook voor de programmering, van een kleintje is niet een volwaardig programma te verwachten (weet ik alles van), een grote landelijke zender zal meer moeten brengen. In ieder geval gaan wij dat doen/

De 50 + groep is nu de grootste en snelst groeiende.

De 50+ partij staat in peilingen op 9 zetels en zou de grootste stijger zijn. (Artikel Volkskrant vandaag).

 

Natuurlijk had ik liever landelijk FM gehad, maar dat is volstrekt onhaalbaar. Er is niets vrij, en de huidige eigenaren zullen niet snel verkopen tegen normale bedragen. 

Ook regionale FM is moeilijk, als je al iets kan kopen zit je met de regionaliseringseis.

Dan blijft de MG over, en dat mag dan weer niet, dus kan niemand meer wat beginnen in dit land. 

 

DAB: volgens CBS rapport slechts 6 % ontvangers in huishoudens, naamsbekendheid slechts 24%. Verbaast me niets, in mijn omgeving, familie en zo, weet echt niemand wat DAB is, laat staan dat men er op zit te wachten.

DAB is dus onbruikbaar voor een nieuw initiatief (we willen overigens wel simulcasten met DAB, landelijk met AM) en dat gaat helaas ook nog een hele tijd duren, if ever.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei ruudam:

Middengolf is kip ei verhaal

Zolang er geen fatsoenlijke en goed te ontvangen zender op zit is het niks, maar gebeurt er iets wordt het hopelijk anders.

Uiteraard moeten we in onze promotie campagne's meenemen hoe je naar de AM gaat.

 

 

Daar komt nog iets anders bij kijken. De zender zou misschien best goed te ontvangen zijn maar waar vind je nog een goede MG ontvanger?? Uiteindelijk: "It takes two to tango". Wat er heden ten dage nog aan tuners wordt verkocht, daarbij is de MG toegift en kun je een redelijke ontvangst wel vergeten. Ook bij autoradio's is de kwaliteit van het MG gedeelte niet meer wat het was (tenzij het een Amerikaan is) maar altijd nog een stuk beter als de tuner thuis. Ongetwijfeld komt de vraag dan naar boven, welke ontvanger heeft een goede MG?? Een vraag overigens die ook al op een ander forum is gesteld. Men kwam daar op Sony wereldontvangers uit. Ik meende mij te herinneren dat Juul een Sony had ............. ????

 

Rob V.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

LPAM in het grootstedelijke zoals oa Utrecht heeft geen zin, buitengebieden Zeeland, Friesland,Twenthe  en Groningen daar zitten de liefhebbers, immers daar is de middengolf nu voor bedoeld. Het is politiek besloten dat DAB the only way forward is en middengolf min of meer hobbymatig gebruikt moet gaan worden. Op den duur zullen een aantal plaatjesdraaiers die nu op middengolf werken het speeltje aan de kant zetten. Zendamateurs PAetcetc zullen er mogelijk mee aan de haal gaan. PAetcetcamateurs hebben nu bijvoorbeeld geen mogelijkheden muziek uit te zenden. Overigens zou diezelfde politiek ook nog kunnen besluiten dat de PAetctra's beperkt op bijv 160 meter muziek ten gehore mogen brengen. Platen draaien is een brug te ver, het valt te verwachten dat luidkeels zingen toe zal worden gestaan op 160 meter alsmede een deuntje op de neusfluit fluiten zowel AM als USB gemoduleerd.. Tis een voorzichtig begin.

CQ CQ   Pa Flierefluiter calling.

Alle gekheid op een stokje, het zijn politieke beslissingen, ik vermoed dat de rechter die lijn gaat volgen. We zullen nimmer meer 50 of 500 kw op 747 horen.

 

PAul

 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Rob Veld:

 

Ongetwijfeld komt de vraag dan naar boven, welke ontvanger heeft een goede MG?? Een vraag overigens die ook al op een ander forum is gesteld. Men kwam daar op Sony wereldontvangers uit. Ik meende mij te herinneren dat Juul een Sony had ............. ????

 

 

 

Sangean en Tescun maken nog goede ontvangers voor LW, MW, SW en FM. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Rob Veld:

Speciaal voor PAul: Voor de tweede wereldoorlog mochten PA'rs muziek draaien. Ooh en dat LPAM in het grootstedelijke geen zin zou hebben .......... daar zet ik vraagtekens bij, dat mag toch wel Paul ook al ben ik van origine een Drenth.

 

Rob V.

PAers met muziek op de amateurbanden wist ik niet, een opname hiervan zou natuurlijk prachtig zijn.

Grootstedelijke problematiek voor AM bedoel ik de onmogelijkheden om daar nog fatsoenlijk AM te ontvangen, teveel omringende storing. Op het platteland valt dat mee alhoewel ik hier alleen bij het keukenraam goede ontvangst heb op een transistorradio, midden in huis louter storing. Herkomst? De storing bleef zelfs toen mijn vrouw een weiland verder op in het gras ging staan, tja je probeert vertwijfeld alles om de bron te vinden.

We moeten er mee leren leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Rob Veld:

Speciaal voor PAul: Voor de tweede wereldoorlog mochten PA'rs muziek draaien. Ooh en dat LPAM in het grootstedelijke geen zin zou hebben .......... daar zet ik vraagtekens bij, dat mag toch wel Paul ook al ben ik van origine een Drenth.

 

Rob V.

 

 

Ja, "mochten", ik weet nog goed toen ik een kleine jongens, ik ontdekte het zendamateurisme op m'n 10e was er bij ons in het Gooi en zendamateur die maakte iedere ochtend op 80mtr. de "Lo-fi club".

Het was een soort Suske en Wiske, maar dan over zendamateurs. Vergezeld met veel muziek van Klaus Wunderlich. Het werd gemaakt door PA0MW-Jan. Maar Jan was ook programmatechnicus bij de NRU.

een ook Wim-PA0JEB draaide muziek en hij was beeldtechnicus bij de NTS.

Van problemen met de toenmalige RCD heb ik nooit gehoord.

 

Ik heb een ICOM communicatie ontvanger R70 en een Sony 7600 en nog een Sony Hifi set, alle met MG en in de auto een van Grundig WKC-4804 VD met LG-MG en KG………...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei ruudam:

Ik ben bang dat de kleine  zendertjes niet in de behoefte gaan voorzien, voor ver weg de meeste mensen niet te ontvangen(hier in Utrecht, midden Ned, komt er geen 1 ook maar enigszins fatsoenlijk door, 

Daarnaast vrees ik ook voor de programmering, van een kleintje is niet een volwaardig programma te verwachten (weet ik alles van), ele tijd duren, if ever.

Ik ben denk dat vele niet inzien dat buurt radio iets anders is dan een radio programma maken van wat er tot nu toe is.

Een programma maken, moeten we toch eerst gaan defineren wat een programma is.

En dan kijken of je ook wilt dat je er aan gaat voldoen.

 

Bij radio TPOT gebeuren mooie dingen, denk aan dj Fred en dj Patrick. verstandelijk gehandicapten die zo goed en kwaad als het kan, zelfstandig radio maken.

Zij vinden het mooi, en daarmee is ruim voldaan aan de eis, radio is mooi.

Mooi om te maken en mooi om naar te luisteren.

Maar zeg mij, waar in Nederland gebeurt dit ook? Waar kan ik zo iets ook horen, waar de meisjes en jongens alles zelf doen, muziek schuiven, presenteren en zonder dat begeleiding ingrijpt.

En dat met spullen wat nog geen 100 euro heeft gekost.

Dat is naar mijn idee de kracht van het LPAM gebeuren, radio laagdrempelig maken.

Radio laten maken door de luisteraar, das een andere kijk op radio.

Dat is radio versie 3.0 ;)

 

Theo


ps, ik denk dat je met LPAM iets moet doen, wat er niet is of niet gebruikelijk is.

bewerkt door radio tpot
aanvulling op de tekst gedaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

34 minuten geleden zei radio tpot:

Ik ben denk dat vele niet inzien dat buurt radio iets anders is dan een radio programma maken van wat er tot nu toe is.

Een programma maken, moeten we toch eerst gaan defineren wat een programma is.

En dan kijken of je ook wilt dat je er aan gaat voldoen.

 

Bij radio TPOT gebeuren mooie dingen, denk aan dj Fred en dj Patrick. verstandelijk gehandicapten die zo goed en kwaad als het kan, zelfstandig radio maken.

Zij vinden het mooi, en daarmee is ruim voldaan aan de eis, radio is mooi.

Mooi om te maken en mooi om naar te luisteren.

Maar zeg mij, waar in Nederland gebeurt dit ook? Waar kan ik zo iets ook horen, waar de meisjes en jongens alles zelf doen, muziek schuiven, presenteren en zonder dat begeleiding ingrijpt.

En dat met spullen wat nog geen 100 euro heeft gekost.

Dat is naar mijn idee de kracht van het LPAM gebeuren, radio laagdrempelig maken.

Radio laten maken door de luisteraar, das een andere kijk op radio.

Dat is radio versie 3.0 ;)

 

Theo


ps, ik denk dat je met LPAM iets moet doen, wat er niet is of niet gebruikelijk is.

Ja, dat is de spreekwoordelijke spijker op de kop, laagdrempelig en out of the box denken en handelen. Na een paar jaar blijven diegenen over waar het doel juist op dat nivo lag en niet een herhaling van wat grootschalig met radio wordt gedaan.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Paul de Haan:

PAers met muziek op de amateurbanden wist ik niet, een opname hiervan zou natuurlijk prachtig zijn.

Grootstedelijke problematiek voor AM bedoel ik de onmogelijkheden om daar nog fatsoenlijk AM te ontvangen, teveel omringende storing. Op het platteland valt dat mee alhoewel ik hier alleen bij het keukenraam goede ontvangst heb op een transistorradio, midden in huis louter storing. Herkomst? De storing bleef zelfs toen mijn vrouw een weiland verder op in het gras ging staan, tja je probeert vertwijfeld alles om de bron te vinden.

We moeten er mee leren leven.

 

Ik heb een ander huis geregeld voor mijn vrouw (inmiddels ex-vrouw) en nu luister ik ongestoord naar VAHON op de 192 meter. Gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent met LPAM van een hoop regels af. Niet meer zoveel procent van dit moeten draaien of van dat, het regio gericht zijn regelt zichzelf wel. En wat let je met behulp van het WWW je eigen weerbericht in elkaar te draaien. Uiteraard is dan weer niemand die het wil lezen dus ............. text to speach software kan je behulpzaam zijn. En uiteraard dat weerbericht op het half uur en niet op het uur. Opeens is er ook weer de mogelijkheid om zelfs het aloude hoorspel uit de kast te halen. Zoveel mogelijkheden, gewoon creatief en innovatief bezig zijn. Maar dat kan ook met hoog vermogen. Het barst van de commerciële omroepen waar concurrentie en winst maken misschien wel belangrijker zijn dan de behoefte van het luisterend publiek. Kwa muziek kun je ook alle kanten op. Persoonlijk ben ik mij aan het verdiepen wat er in de 60'r jaren allemaal op vinyl is uitgegeven. Dat is zo gigantisch veel! En daar zitten pareltjes tussen waarvan ik destijds het bestaan niet wist en waarschijnlijk velen niet, gewoon omdat die import/export markt nog in opbouw was. Ik bedoel maar.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei thijs5326:

 

Ik heb een ander huis geregeld voor mijn vrouw (inmiddels ex-vrouw) en nu luister ik ongestoord naar VAHON op de 192 meter. Gr.thijs

 

Thijs, jij durft waar anderen alleen maar van durven dromen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6417
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Albertb
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.