Radiotechniek
Voor discussies over zendtechniek, antennes, soundprocessing, Radio automatisering etc.
347 discussies in dit forum
-
"C-QUAM is the method of AM stereo broadcasting used in Canada, the United States and most other countries." In Europe zijn er drie stations die in AM-stereo uitzenden. Momigno, Italy op 1584 kHz, Waterford, Ireland op 1593 kHz en France Bleu op 864 kHz. Dit is een opname van vanavond: France Bleu: FranceBleu-20141026-1926-2000-AMstereo-864kHz.mp3 Ontvangst is niet geweldig, maar je krijgt zo wel een aardige indruk van hoe het klinkt. Opname is gemaak met een Perseus SDR en gebruikte software is SoDiRa (ontvangst+decode).
-
- 3 antwoorden
- 3k weergaven
-
-
Ik ben voor een speciaal project een documentaire aan het maken. Maar helaas is de docu 80 minuten. Nu weet ik dat de "RedBook" van Philips en Sony max 74 minuten voorschrijft maar heeft iemand ervaring met een 80 minuten audio CD ? Juul
-
- 12 antwoorden
- 3k weergaven
-
-
Ach ja, d'r wordt wat af gerommeld. Ik werd nieuwsgierig toen ik de naam zag ;"Afregelen Veronica zender".
-
- 3 antwoorden
- 3k weergaven
-
-
Ik kijk regelmatig op Ali Express naar kleine portable radio's. Er zit veel bagger tussen maar zo nu en dat zie ik er eentje waar ik nieuwsgierig naar ben. Zo zag ik begin van dit jaar de Tescun ICR-110. Middengolf en FM, op zich niet bijzonder. Maar ook een slot voor een micro sd kaart. Daarmee kan je niet alleen mp3 muziek afspelen maar ook kan je van de radio opnemen. En als hij dan in de aanbieding gaat kan ik het niet laten. Voor minder dan 3 tientjes inclusief verzendkosten bestel ik dan een nieuwe portable voor mijn verzameling. Ik zit op dit moment op Texel en hebt hem maar eens meegenomen. Vandaag de 1602 kHz aangezet en op de opnameknop gedrukt. Het …
-
- 12 antwoorden
- 2,9k weergaven
-
-
Via e-Bay en Marktplaats lukt het niet, dus is dit het laatste wat ik kan bedenken: kan iemand op het forum mij helpen aan een faderstart-'ding' voor die draaitafel? Er was een unitje in de handel van Albepro maar dat leveren ze blijkbaar niet meer. Heeft iemand er misschien één die niet meer gebruikt wordt?
-
Bron: SpreekBuis https://www.spreekbuis.nl/meer-dan-1-miljoen-dab-radios-in-nederland/ Leuk dat commentaar van oud NOS-NOB programmatechnicus Willem Davids.
-
- 9 antwoorden
- 2,9k weergaven
- 1 follower
-
-
Ik ben wat aan het experimenteren met AM soundprocessing. Waar nodig stereo omgezet naar mono wat overigens niet altijd een bevredigend resultaat geeft. Dan een low-pass filter 40 Hz - 4,5 kHz om de bandbreedte van 9 kHz niet te overschrijden. Alle audio levels op -3 DB gezet en vervolgens door een multiband compressor/limiter gehaald tot 0 DB. Hoe vinden jullie de bijlage klinken? Voor de gelegenheid Hues Corporation met de gezongen Veronica versie van Rock the boat>
-
- 9 antwoorden
- 2,9k weergaven
- 1 follower
-
-
Jongelui, Ik probeer 2 verschillende shoutcast streams uit 1 computer te laten komen. Hert probleem is dat je in Shoutcast niet kan kiezen tussen geluidskaarten, hij pakt de eerste, meestal de interne. Dus een 2e gestarte SC pakt dezelfde audio bron. Je kan Shoutcast echter ook voor WinAmp laten kiezen. Nu ben ik zover dat je WinAmp voor line in kan laten kiezen (in locatie linein:// typen), maar ook hier kan ik geen keuze voor welke geluidskaart -line in. Weet iemand raad, of is er een plugin (in input) voor WinAmp waarbij je wel kan kiezen. Voor de duidelijkheid, gaat om de invoer van WinAmp, de uitvoer kan je bij output plugin's wel kiezen (device)
-
- 7 antwoorden
- 2,9k weergaven
-
-
Tijdens onze laatste besloten reunie in 2009 was er natuurlijk ook een studio Lapershoek, maar wel één die veeeeeeeeel kleiner was. Hier zien we Niels die aan het monteren was. Dat hadden we in 1974 ook niet kunnen dromen. Maar voor de muziek om in de stemming te blijven hadden we de enige echte Telefunken M24 maar neer gezet. Ad en Niels controleren de zaak. "Effe de kop rechtzetten, want het klinkt anders zo dof" (Maar ja dat heb je met zo'n oude band uit 1963 hé? ) Foto's: © Stichting Norderney
-
- 3 antwoorden
- 2,9k weergaven
-
-
"Enable Artist seperation" werk niet in Mixtime Direttore 4.0.0 Broadcast Zo zitten de tracks in de database; artist[space]-[space]title Het vinkje staat aan. Soms 2 of 3, zelfs 4X dezelfde artiest/groep in 1 uur Database bevat 1000 titels in een testopstelling, alles zit in 1 map, met een paar submappen. "Minimum distance" heeft gestaan op 500 maar is nu op 800 gezet. Wie weet hier meer over?
-
- 8 antwoorden
- 2,9k weergaven
-
-
Vorige week dinsdag is een begin gemaakt met de sloop van de antennes op het zenderpark Wertachtal in Zuid-Duitsland. Afgelopen dinsdag 11-11-2014 rond het middaguur waren de laatste masten aan de beurt. Hier alvast een aantal videos van de verschillende fasen van de sloop. Komende dagen meer video's en een grote collectie foto's.
-
- 10 antwoorden
- 2,8k weergaven
-
-
Continental Electonics - Tour of Dallas based manufacturing plant Radio Caroline North 23 The Ove Sjostrom Tape ( technicus Radio Nord). The former technical manager at Radio Nord, Ove Sjöström, was hired by Ronan O'Rahilly on recommendations from the American owners of the 'Mi Amigo', to carry out the installations of studio and transmitter equipment on board 'MV Caroline'. When Ove arrived in Greenore, he realized the amount of work that would be necessary, and he asked one of his colleagues from Radio Nord, technician Jan Gunnarsson, to be his assistant. It was urgent to Ronan's team to launch their station before their rival Rad…
-
- 1 antwoord
- 2,8k weergaven
-
-
Op onze zendamateur site had iemand een mooi You Tube filmpje gevonden. Iemand had bedacht om z'n signaal sterkte van z'n draadloze modem te versterken. voor slechts $0,25 !!! Ik ga het eens proberen met m'n in huis video verbinding hier. Hardstikke leuk en erg simpel! Juul
-
- 7 antwoorden
- 2,8k weergaven
-
-
Sinds vorige zomer heb ik een Yamaha R-N602 in huis staan. Prachtig stuk om naar te luisteren met de vele mogelijkheden. Duizenden radiostations van over de hele wereld liggen in mijn bereik. Alhoewel, ik weet nog geen tiende deel van het hele apparaat. Radio Caroline (in de vele vormen) Radio Veronica (verschillende) enz. Via de pc kan ik ook Radio Mi Amigo internationaal krijgen. daar zit juist het probleem. Waar ik ook zoek, Nederland, België, Duitsland.... Spanje... Nergens vind ik dat station op mijn Yamaha. Ik heb al de vraag gesteld op de site van het station, maar helaas. Weten jullie raad? Vele groeten uit Kortrijk R…
-
- 7 antwoorden
- 2,8k weergaven
-
-
Tijdens onze reünie kreeg ik van oud collega technicus Nol een plastic tasje met banden. "dank je wel Nol, wat staat erop ?" Antwoord Nol, " Geen idee....." Enfin ik wilde ze direct in de auto leggen en liep door de gang van Lapershoek. En ineens, ging het tasje stuk en hup alle bandjes over de grond. Eén rolde helemaal naar voren naar de receptie. PANIEK ! ( het zijn trouwens niet de eerste banden die daar zo in de gang lagen......maar dat was meer dan 40 jaar terug ) Gelukkig was "forum chef" Vincent in de buurt en maakte de volgende foto. Om nog een band te digitaliseren heb ik hier in een niet gebruikte kamer een klein "audio hoekje'.…
-
- 7 antwoorden
- 2,8k weergaven
-
-
Dit is wel erg leuk voor zendertechneuten! https://en.wikipedia.org/wiki/KFI Nico.
-
- 9 antwoorden
- 2,8k weergaven
-
-
Een leuke breedbandige antenne voor 30 hz tot 30 khz: http://www.vlf.it/torsten/_B3CKS-ANTENNA.htm
-
- 2 antwoorden
- 2,8k weergaven
-
-
Vrienden, A.s. 17 mei 2012 (Hemelvaartdag) zal een select gezelschap van het forum een reisje gaan maken naar Ettringen om de Rundfunksendestelle Wertachtal te gaan bezichtigen. De bedoeling is dat we met 4 personen in een auto gaan. Er heeft zich iemand afgemeld, zodat er een plekje vrij is gekomen voor deze 2 daagse trip. Het reisschema voor deze 2 dagen 17+18 mei ziet er alsvolgt uit : 17-05-2012 10.00 uur Vertrek vanaf de parkeerplaats van het AC-Hotel Restaurant in Zevenaar. Het AC is te bereiken via afslag 29 van de A12. Direct onderaan rechtsaf (Doesburgseweg) Borden AC volgen. 19.00 Aankomst Ettringen Hotel Rauch. Inchecken kam…
-
- 5 antwoorden
- 2,8k weergaven
-
-
Er wordt op dit moment met DRM getest op 177 kHz, de oude zender van Deutschlandradio Kultur, Zehlendorf in Oranienburg. Audio is alleen in de buurt van de zender te decoderen omdat Europe 1 op 183 Khz het signaal stoort. Schermprint met de Perseus: Schermprint Sodira met signaal gegevens:
-
- 3 antwoorden
- 2,7k weergaven
-
-
Voor de mensen die er interesse in hebben: het kortegolf zendstation in Flevoland zal weer in gebruik worden genomen door defensie. Meer hierover: http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/95545/defensie-neemt-zendstation-over http://www.blikopzeewolde.nl/nieuws/item/1593-defensie-koopt-kortegolf-zendstation
-
- 4 antwoorden
- 2,7k weergaven
-
-
Hoi, Ik maak al jaren gebruik van het programma Musicbrainz Picard om mijn muziekcollectie van juiste titel, artiest, album etc informatie te voorzien en dacht dat er misschien wel meer mensen in zoiets geïnteresseerd zijn. Wat doet het programma? Musicbrainz is een grote database met muziek op internet en is te vinden op http://www.musicbrainz.org. In deze database kunnen gebruikers cd's invoeren en een soort audiowatermerk. Met het programma Picard kun je je eigen muziekcollectie semi-automatisch vergelijken met de musicbrainz database. Het programma kijkt aan de hand van audiokenmerken naar welk nummer het is en vergelijkt dit met de database. Een tweede…
-
- 5 antwoorden
- 2,7k weergaven
-
-
Ik zet nog al veel mp3 muziek op usb sticks voor in de vrachtwagen. Nu heb ik vaak het probleem dat er erg veel volume verschil zit in de diverse mp3 bestanden. Weet iemand een programma voor apple macbook pro waar mee je dit verschil recht kan trekken?
-
- 3 antwoorden
- 2,7k weergaven
-
-
Een flink aantal pagina's met heel veel foto's tijdens de werkzaamheden aan de zendmast: http://fmtvdx.eu/zendmast/smilde/herstel/hoogersmilde_toren_01.html
-
- 6 antwoorden
- 2,7k weergaven
-
-
Let op Theo, hier zie je een grote AM stereo zender. Midden in de woestijn (bij een grote stad)
-
-
- 15 antwoorden
- 2,7k weergaven
-
-
Beste Forumleden, Vorige wek dan eindelijk via Conrad een Seangean DPR-36 Dab+ radio aangeschaft. De instructie zegdt dat de radio eerst 4 uur moet opladen via de adapter en dan zou die het moeten doen. Maar hoevaak ik het rode knopje ook indruk, er gebeurt gewoon niets na die 4 uur. OOk niet na 8 uur. Ik weet dat onder jullie ook gebruikers zijn van dit type dab+ radio. Weten jullie hier misschien raad mee? Alvast hartelijk dank! Groet, Melle
-
- 7 antwoorden
- 2,7k weergaven
-