Spring naar bijdragen

Van wie zijn deze twee stemmen?


Ben

Aanbevolen berichten

23 minuten geleden zei Ben:

Bedankt Douwe en Jarno. Dit tweetal presenteerde met Jamin programma op Veronica. Ik vermoed dat het inderdaad Tony Vos en Freda Keuker zijn.

Ben,

Dit zijn geen stemmen uit de Radio Veronica stal, het zijn stemmen uit de reclamebureau wereld des tijds.

Groet, Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeemig, wat een prachtige radio zeg!.

 

In 1963 luisterde ik helemaal niet naar Veronica.  Ik vond het eigenlijk niks. Al dat Nederlandse gedoe.

Later is dat wel veranderd. Niet voor niks dat Willem van Kooten wilde verjongen en Ad en mij aannam......................

 

Maar ik ben jaloers op je radio. (transistor? )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is een buizenradio, Juul. Nog zo één waar geen netspannings transformator inzit. De netspanning wordt middels een grote, zware (en erg warme) weerstand omlaag gebracht om de buizen te voeden. Zo lang je je hand maar niet in de kast stopt gaat alles goed en maak je geen contact met de toen 220, tegenwoordig bijna 240 Volt wisselspanning ;) 

 

De wijzer van de radio stond heel vaak in de buurt van Velthem op de schaal, want daar zat Veronica, waar m'n vader veel naar luisterde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of je die tijd bewust meegemaakt hebt, Theo. De definities van oubollig en vooruitstrevend lagen toen wat anders dan in de tegenwoordige tijd. Ik kan me nog goed herinneren wat een verschrikking sommige ouderen de Beatles vonden, ik kan me nog herinneren dat in hét popmuziekprogramma Top of Flop een Beatles nummer zelfs afgeserveerd werd :( .

 

De tijden zijn erg veranderd... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Ben:

Leuk, Juul. Bedankt voor de additionele informatie. De kans is groot dat ik toen als 7 jarige het programma heb beluisterd op zo'n radio ;)

 

Radio.thumb.jpg.1c5a1309ccce8663df7617a7f21beb27.jpg

Zo 1 heb ik ook nog gehad, Philips BIX 67 U 03. Ook nog een ander type maar ook met U buizen. Die dingen hadden enkelzijdige gelijkrichting uit het net dus als de nul gelijkgericht werd moest je niet aan het chassis komen. Bovendien moest je ook nog uitkijken met de knoppen. Weliswaar waren ze verzonken en zat er wat was op, maar in de loop van de tijd was de was weg en met een beetje pech maakte je weer kennis met de netspanning. Uiteraard was er een aansluiting voor aarde maar die lag uit voorzorg gescheiden met een C van 5n6, wat dan weer niet weg nam dat als er geen aarde aangesloten was het raadzaam was om niet met je vingers aan die bus te komen.

Nu is het wel zo dat er toen veel houten vloeren waren en als die nu maar droog genoeg waren ...........

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Ben:

Ik weet niet of je die tijd bewust meegemaakt hebt, Theo. De definities van oubollig en vooruitstrevend lagen toen wat anders dan in de tegenwoordige tijd. Ik kan me nog goed herinneren wat een verschrikking sommige ouderen de Beatles vonden, ik kan me nog herinneren dat in hét popmuziekprogramma Top of Flop een Beatles nummer zelfs afgeserveerd werd :( .

 

De tijden zijn erg veranderd... ;)

Dat is ook de insteek van mijn betoog, met de oren van nu.

Ik liep toen nog in zo een plastic broekje met katoenen luier rond, lurkend aan de Olvarit potjes 😃

Ik kan me bij het horen van zo een programma ook wel voorstellen dat er meer vaart in moest komen.

Maar ook het programma schema zelf, veel kwartiertjes gevuld met iets.

Top en flops was toen toch van de Vara?

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ontzettend leuk. Ik had vroeger ook zo iets en ontdekte met buurjongetje dat de local oscillator (mexicaanse hond) op een andere radio was te ontvangen. Wij prutsen zodat we met morse code berichten naar elkaar konden uitzenden (er zat maar een enkel steens muurtje tussen onze slaapkamers).  Alle codes op papier opgeschreven en seinsleuteltje gemaakt. Seinen maar. En als op een bepaald punt een stuk draad eraan knoopte werd het harder. Wel de stekker goed in stopcontact anders knalde de stop eruit en werd Pa boos. Dat ik nog leef is een wonder 😅 (wist ik veel 😑), Grts Eric

bewerkt door Eric
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Ben:

Het is een buizenradio, Juul. Nog zo één waar geen netspannings transformator inzit. De netspanning wordt middels een grote, zware (en erg warme) weerstand omlaag gebracht om de buizen te voeden. Zo lang je je hand maar niet in de kast stopt gaat alles goed en maak je geen contact met de toen 220, tegenwoordig bijna 240 Volt wisselspanning ;) 

 

De wijzer van de radio stond heel vaak in de buurt van Velthem op de schaal, want daar zat Veronica, waar m'n vader veel naar luisterde.

 

 

Ah ja, had mijn moeder ook met de z.g. "U" buizen.

Later heb ik ook nog zo'n ontvanger gehad om mee te experimenteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om nog even terug te komen op die Jamin programma's. In 1964 werden die dus opgenomen door Tevéra produkties en zaten de bandjes in een geel doosje  van Hacar. In 1962 werden diezelfde programma's (met dezelfde stemmen en in hetzelfde format) opgenomen door Benny Vreden Produkties en toen zaten ze in rode doosjes van Schneider. Dat zou kunnen betekenen dat er (minimaal) vier partijen betrokken waren bij dit programma, Jamin (de opdrachtgever), het reclamebureau (de stemmen, de teksten, het format), de opname studio (Benny Vreden / Tevéra) en Veronica (die het uitzond).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.