Spring naar bijdragen

Jan van Veen overleden


Juul

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Juul:

Na een kort ziekbed is Jan van Veen vandaag op 79 jarige leeftijd overleden.
Jan was één van de eerste “echte” discjockeys bij Veronica. Hij hield zich veel bezig met  de  toen net opkomende popmuziek. Dat kon ook bijna niet anders komende vanuit Voorburg aan de rand van Den Haag. En Jan kende veel van die bandjes daar. Hij kwam in september 1964 in dienst  en werd  aangenomen door Willem van Kooten, die net programmaleider was. Jan zat samen met Willem in militaire dienst.  
Z’n eerste programma werd “Gouden discotheek”.
Als snel presenteerde Jan meerdere programma's zoals;
Muziek bij de Lunch, Hits uit Zee, en vele anderen.
Maar de bekendste is toch wel het legendarische programma “Alle Remmen Los” als afsluiter van de dagelijkse uitzendingen. Daar kon hij zich uitleven, met de allernieuwste platen. Jan was in die tijd een exponent van de DJ, die vond dat elke intro van de plaat tot op de seconde moest worden ingesproken. Ja, dat was mode, en Jan beheerste dat als geen ander!
We zeiden wel eens getuige z’n “Haagse” roots , “Jan was de ultieme vertegenwoordiger van Beatstad Nummer 1... Den Haag”.
In 1967 startte Jan het programma “Candlelight”. Geen popmuziek maar op de late avond gedichten voordragen van de luisteraars. Het werd een enorm succes en nog steeds is er zijn eigen internet station Candlelight Radio.

Jan verliet Veronica in 1970 maar onderhield nog altijd warme banden met de oud collega’s van Radio Veronica, het station waar z'n roots lagen.

We gaan hem erg missen.

 

 

 

 

 

foto 1b.jpg

foto 2b.jpg

 

 

Gecondoleerd Juul.

 

 

 

Edwin

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei rauhfaser:


Dit uur, althans een samenvatting, hoorde ik in De Geschiedenis van de Nederlandse Popmuziek, de aflevering over Nederlandse popradio in Poster. Ik kende toen, als 15-jarige, Jan van Veen alleen die wat suffe presentator van de maandagochtend bij de AVRO, die het in het verzoekjesprogramma 'Bingo' altijd over Earzz & Fire had, tot hilariteit van mij als puber.
Die Poster-aflevering waarin ALR uit 1966 zat, werd voor het eerst uitgezonden op 20-11-75, maar ik hoorde de tweede (en laatste) herhaling op 8 maart 1984. 
Het was voor mij de allereerste keer dat ik de jaren 60-Jan  van Veen hoorde, snel, flitsend en met lekkere beat en soulplaatjes. In de jaren die volgden, leerde ik over de rol van Jan op 192 en bij RNI en hoe hij na zijn komst bij de AVRO in 1975 aanvankelijk naast Candlelight ook een ouderwets energiek 'ramprogramma' maakte, Let's Twist Again, op maandag tussen 7 en 8. Daar stopte hij al na een paar maanden mee en Jan Steeman ging het rustiger en degelijker Steenen Tijdperk op dat uur maken. 

Hier nog even hoe de 'jaren 60-Jan' begin 1976 bij de AVRO klonk: 

Please login or register to see this link.
Edwin
 

Ja deze heb ik effe gauw neer gezet. We hebben in totaal 34 afleveringen ARL. Maar ik ga ze hier niet neerzetten ivm afspraken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Juul:

Bijna iedereen heeft het over Candlelight maar voor mij was Jan een “held’ als ie ARL deed.
Een onvervalste “Alle remmen los”. Bijna altijd was ARL het sluitstuk van de Veronica programmering.
Jan draaide altijd prachtige platen en ook nu weer;
Een ARL (AlleRemmenLos) van 10september1966 ©Stichting Norderney. Gelukkig liggen al Jan z’n programma’s uit de zeezender tijd nu bij Beeld&Geluid.

Hier kan iedereen luisteren
Please login or register to see this link.

Juul bij de download staat 10 nov..

gr jan V 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Juul:

Bijna iedereen heeft het over Candlelight

 

Persoonlijk nooit wat aan het programma Candlelight gevonden.

 

Geef mij maar zijn presentatie van de "Radio Veronica top 40" op de zaterdagmiddag of het lunchprogramma "Voor Jan en Alleman".

 

Helaas vanwege het late tijdstip in de jaren 60 niet veel kunnen luisteren naar  ''Alle Remmen Los''.

 

Fijn dat er de afgelopen jaren (behoorlijk) veel van dat (fijne) programma beschikbaar is gekomen.

 

Jammer trouwens dat zijn ochtendprogramma op RNI van (zo) korte duur was vanwege de 'bomaanslag' op de Mebo II.

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Persoonlijk nooit wat aan het programma Candlelight gevonden.

 

Geef mij maar zijn presentatie van de "Radio Veronica top 40" op de zaterdagmiddag of het lunchprogramma "Voor Jan en Alleman".

 

Helaas vanwege het late tijdstip in de jaren 60 niet veel kunnen luisteren naar  ''Alle Remmen Los''.

 

Fijn dat er de afgelopen jaren (behoorlijk) veel van dat (fijne) programma beschikbaar is gekomen.

 

Jammer trouwens dat zijn ochtendprogramma op RNI van (zo) korte duur was vanwege de 'bomaanslag' op de Mebo II.

 

 

Wat mij betreft slaat ARL alle records. Als ik in de jaren 60 had geleefd zou ik het programma geen enkele keer hebben overgeslagen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-2-2024 om 16:36 zei Jaap De Vries:

Juul bedankt heb vele uurtjes ArL hier staan dus we blijven genieten van de stem van Jan 

Dag Jaap, ik heb net nog een paar H3-uren van Jan van Veen op de pagina 'Landelijk' geplaatst. Misschien wil jijzelf misschien nog wat uurtjes ALR hier delen? Kennelijk is er toch wel behoefte aan. Ik heb er zelf een aantal, maar mis er vele. 

 

Groet, Edwin

bewerkt door rauhfaser
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 minuten geleden zei rauhfaser:

Dag Jaap, ik heb net nog een paar H3-uren van Jan van Veen op de pagina 'Landelijk' geplaatst. Misschien wil jijzelf misschien nog wat uurtjes ALR hier delen? Kennelijk is er toch wel behoefte aan. Ik heb er zelf een aantal, maar mis er vele. 

 

Groet, Edwin

Dag Edwin,

 

Misschien een domme vraag, maar waar vind ik de pagina landelijk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Bart Van Peer:

Misschien een domme vraag, maar waar vind ik de pagina landelijk?

 

Please login or register to see this link.

32 minuten geleden zei rauhfaser:

Misschien wil jijzelf misschien nog wat uurtjes ALR hier delen?

 

 Heeft hij al bij de buren gedeeld.

 

Please login or register to see this link.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

51 minuten geleden zei rauhfaser:

Daar zit ik niet op, dus als iemand ze hier wil delen, graag. 

 

Het is een koud kunstje voor mij, om ook hier die Pixeldrain links te plaatsen ( met tientallen programma's van Jan van Veen) maar ik laat het aan Jaap over, of hij ze hier (ook) wil doorplaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6412
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Panthera leo
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.