Spring naar bijdragen

Toch veiling Radiofrequenties


ruudam

Aanbevolen berichten

(Sorry voor de vele fouten in eerste versie, had super weinig tijd dus er maar op gesmeten)

Het kabinet, minister Kamp heeft dan toch besloten de FM frequenties te veilen.

Wel met minder voorwaarden zoals verplichte programma soorten of regionale invulling. Maar iedereen raakt z'n FM frequentie kwijt.

Voor AM wordt niet geveild maar verdeeld op Volgorde binnenkomst Aanvraag. Ingezet wordt op evenementen en LPAM vergunningen Of de huidige AM vergunninghouders hun frequentie per 1-9-2017 kwijt zijn is onduidelijk. Maandag is er een info bijeenkomst voor alle vergunninghouders.

Inzetten op LPAM is mooi, maar het lijkt erop dat wat hoger vermogen niet meer kan, belachelijk als een 747 of 1008 (675, 828)  niet met wat stevig vermogen laten we zegen 50 - 100 kW mag gebruiken, Ondoelmatig, houdt het ook niet voor de rechter

bewerkt door ruudam
heel veel fouten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar zijn de commerciële jongens (538,Sky,BNR,etc,etc.) vast niet gelukkig mee.

Aan de AM vermogens wordt dus getornd, en wel dusdanig dat een redelijke landelijk dekking (toename storingen consumptie middelen, afname kwaliteit MG ontvangers) niet meer mogelijk is. Het zou toch wel slim zijn om die mogelijkheid wel open te houden. 50 - 100 kW lijkt me een goed uitgangspunt, zeker voor 747 kHz voor het geval er weer een TV toren troubles geeft. 

De vraag is echter nog steeds wat men onder Low Power verstaat. Voor AT-EZ zijn dat momenteel de kW zenders, in mijn ogen is Low Power AM 0 - 100 Watt. De Amateur wereld gaat nog wat verder, daar QRP genaamd, houdt dit zenders in tot 10 Watt (voor CW 5 Watt). Let wel dat zijn de zender vermogens, dus niet ERP of PEP vermogens. Enfin we zien wel hoe het loopt. 

Rob Veld

 

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede zaak had al veel eerder moeten gebeuren op de FM.

Nu moeten ze de kavels nog even behoorlijk indelen zodat dat er op 10km afstand van een hoofdzender geen steunzender meer nodig is.

Laatst in de omgeving van Zwolle ontving ik 6 maal radio NL en 5 maal 100% nl en dat onder de 100 mhz daarboven heb ik niet gekeken.

Wel erg zonde van de schaarse etherruimte.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De afspraak tussen de commerciëlen en de overheid was toch dat de commerciëlen zouden investeren in DAB+ en dat de overheid dan de huidige concessies zou verlengen? Heb ik dat nou verkeerd begrepen of is ook met dossier de minister weer eigenwijs bezig?

De duur van de verlenging (6 jaar) van de concessies was geldig tot 2017.

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allemaal leuk en aardig hoor die veiling, maar het aanbod van formats zal echt niet veel veranderen. Als was het maar omdat adverteerders nog steeds hun salesbudgetten bij de stations die zich op de doelgroep 20-40 richten, parkeren. Dus een goede muziekzender waar wij hier allemaal al heel lang van dromen zie ik ook na de veiling er niet van komen helaas.

bewerkt door Lumpie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat vrees ik ook, Lumpie. Ik lees: 'Stations mogen zelf de inhoud van hun programma's bepalen.' Het gevolg is dat commerciele stations nog meer op elkaar gaan lijken dan ze nu al doen, want het meeste geld is te halen (denken ze) bij diezelfde doelgroep.

Zenders hoeven zich niet meer op een specifiek genre te richten, zoals Sublime FM dat doet op soul en jazz. Het mogelijke gevolg: weg Sublime FM.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de Volkskrant van vandaag:

Veiling radiofrequenties jaagt commerciële zenders op kosten

Please login or register to see this link.

Belangrijkste zin in dat Volkskrant verhaal is de opmerking van PvdA Kamerlid Oosenbrug, de woordvoerder op dit dossier, dat ze tegen een veiling blijft.

Dat betekent dat er dus geen Kamermeerderheid is voor veilen, de minister houdt wel van wat ramkoers, met de radiopartijen en de Kamer.

Eerlijk gezegd vind ik de onderbouwing van het veilingverhaal zwak, met dezelfde argumenten kan je voor verlenging kiezen.

bewerkt door ruudam
storende fout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat vrees ik ook, Lumpie. Ik lees: 'Stations mogen zelf de inhoud van hun programma's bepalen.' Het gevolg is dat commerciele stations nog meer op elkaar gaan lijken dan ze nu al doen, want het meeste geld is te halen (denken ze) bij diezelfde doelgroep.

Zenders hoeven zich niet meer op een specifiek genre te richten, zoals Sublime FM dat doet op soul en jazz. Het mogelijke gevolg: weg Sublime FM.

Er is een aspect uit de veiling die dit vrezen ongedaan kan maken. Het wordt voor deelnemers aan de veiling mogelijk om alle frequentiepakketten in handen te krijgen ipv de nu maximaal toegestane 2. Wanneer dat plaats gaat vinden (of nadien overnames) zou er meer diversiteit kunnen komen. Ik neem tenminste niet aan dat ze kannibalisme op zichzelf gaan plegen. In hoeverre dat aspect daadwerkelijk grote verscheidenheid oplevert durf ik ook niet te voorspellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Belangrijkste zin in dat Volkskrant verhaal is de opmerking van PvdA Kamerlid Oosenbrug, de woordvoerder op dit dossier, dat ze tegen een veiling blijft.

Dat betekent dat er dus geen Kamermeerderheid is voor veilen, de minister houdt wel van wat ramkoers, met de radiopartijen en de Kamer.

Eerlijk gezegd vind ik de onderbouwing van het veilingverhaal zwak, met dezelfde argumenten kan je voor verlenging kiezen.

Wat ik opmerkelijk vind is dat de vergunningen vanaf 2017 voor 10 jaar geldig zijn maar dat men uiterlijk 2023 de FM band afgeschakeld wordt. Nou zal wel bedoeld worden dat de NPO uiterlijk in 2023 aan de DAB tap hangt, maar toch krijg ik daar een beetje rare bijsmaak van. Het lijkt op een bewust sturen om meer belangstelling voor de DAB frequenties te krijgen. Maar gezien de DAB ontvangers absoluut niet als broodjes over de tafel vliegen ..........................  .

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 Het wordt voor deelnemers aan de veiling mogelijk om alle frequentiepakketten in handen te krijgen ipv de nu maximaal toegestane 2. Wanneer dat plaats gaat vinden (of nadien overnames) zou er meer diversiteit kunnen komen

Maar ik denk niet dat één deelnemer die (vrijwel) alle frequentiepakketten in handen krijgt, dan een Soul/Jazz zender gaat beginnen, ze kijken dan naar het verleden en zien alleen maar mislukte radiostations (Jazz Radio, JFK, Arrow Jazz FM ect...) die dat format (vaak op een verkeerde manier) hanteerden.

 

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit de Telegraaf volgens VVD-Kamerlid Bart de Liefde : "Veilen is een goed idee als er meer vraag naar radiofrequenties is dan het aanbod. En dat lijkt nu niet het geval te zijn."

Terwijl Minister Kamp (VVD) juist voor een veiling gekozen heeft omdat er MEER vraag is naar frequenties!?

"Het is hoog tijd om van ouderwetse eisen af te komen zoals de eigendomsbeperkingen en de oubollige clausuleringen, bijvoorbeeld over de hoeveelheid jazznummers per uur.”

Het aantal Jazznummers op Sublime FM per uur?  Die gaan toch geruime tijd al hun eigen gang met de hoeveelheid 'jazznummers'.

 

 

 

Robin

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Please login or register to see this link.

Waarom geven ze de frequenties niet gelijk levenslang.  

Verder worden alles iilegale praktijken van de afgelopen jaren beloont zoals het met te grote vermogens uitzenden en  zich niet aan de kavelvoorwaarden houden en ga maar door.

Zolang we in de Telegraaf maar commentaren mogen schrijven over Griekenland letten we verder niet op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit de Telegraaf volgens VVD-Kamerlid Bart de Liefde : "Veilen is een goed idee als er meer vraag naar radiofrequenties is dan het aanbod. En dat lijkt nu niet het geval te zijn."

Terwijl Minister Kamp (VVD) juist voor een veiling gekozen heeft omdat er MEER vraag is naar frequenties!?

"Het is hoog tijd om van ouderwetse eisen af te komen zoals de eigendomsbeperkingen en de oubollige clausuleringen, bijvoorbeeld over de hoeveelheid jazznummers per uur.”

Het aantal Jazznummers op Sublime FM per uur?  Die gaan toch geruime tijd al hun eigen gang met de hoeveelheid 'jazznummers'.

 

 

 

Robin

 

Sublime luisterde ik in de auto wel naar, inmiddels afgehaakt. te veel muziek uit het genre waar figuren met petjes achterstevoren naar luisteren die met twee vingers naar beneden wijzen en dan "Jooo" roepen. liever niet dus, te weinig jazz .

 

Paul  de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sublime luisterde ik in de auto wel naar, inmiddels afgehaakt. te veel muziek uit het genre waar figuren met petjes achterstevoren naar luisteren die met twee vingers naar beneden wijzen en dan "Jooo" roepen. liever niet dus, te weinig jazz .

 

Paul  de Haan.

Sublime heeft ook voor mij veel te weinig JAZZ. Jammer dat er geen jazzzender in NL het kan bolwerken... Doelgroepradio kennen ze in den Haag niet, enig gevoel wat er leeft onder 95 % van de bevolking ook niet, lijkt het.

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 inmiddels afgehaakt. te veel muziek uit het genre waar figuren met petjes achterstevoren naar luisteren die met twee vingers naar beneden wijzen en dan "Jooo" roepen. liever niet dus, te weinig jazz .

 

 

De hoogopgeleiden en muziekliefhebbers (geldverdieners) horen het liefst goede Soul/Funk/Latin/Jazz muziek, maar dat wordt ingeruild voor hedendaagse R&B en zelfs popmuziek die helemaal buiten het format valt, dus die luisteraars, met meestal veel geld om uit te geven, vallen af voor Sublime FM en je krijgt er luisteraars voor terug die inderdaad met twee vingers naar beneden wijzen en dan "Jooo" roepen, maar ik weet niet, of de bedrijven die adverteren op het radiostation, daar nou zo blij mee moeten zijn.

 

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vrees dat de markt voor liefhebbers van goede soul/old school R&B/funk/jazz niet groot genoeg is voor een commercieel station om zich te kunnen bedruipen.

Ik luister weleens naar jazz en r&b-stations in Amerika (zoals het legendarische station WWOZ uit New Orleans, dat ook een rol speelt in de prachtige tv-serie Treme, van HBO), en dat zijn vrijwel zonder uitzondering publieke stations, deels betaald met gemeenschapsgeld, en deels met geld van sponsors, universiteiten en individuele liefhebbers.

Een jaar of tien geleden, toen ik een schotel had, kon ik nog wel een commercieel jazzstation uit Frankrijk ontvangen. Maar om een of andere reden is jazz daar dan ook altijd behoorlijk populair geweest, sinds de jaren veertig al. Het was niet voor niets dat nogal wat jazzartiesten naar Parijs verhuisden.

De echte liefhebbers in Nederland zijn zeer enthousiast (denk aan het succes van het North Sea Jazz Festival) maar op het totale luisterpubliek is het kennelijk toch een relatief kleine groep.

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Vergelijkbare bijdragen

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6408
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    jac76
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.