Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.
Een groepsblog door de redactie in Nieuws
  • artikelen

    7.826
  • opmerkingen

    2.012
  • weergaven

    333.084

Auteurs van dit blog

Over dit blog

Het laatste radionieuws uit Nederland en Vlaanderen

Berichten in deze blog

Na een succesvolle actie vorig jaar hebben alle 13 regionale omroepen de handen weer ineen geslagen om de inzamelactie Samen voor de Voedselbank ook dit najaar te organiseren. Deze landelijke inzamelactie werd vorig jaar afgesloten met een eindstand van 2,5 miljoen euro!  Voor een actie die maar twee weken liep is dat een fenomenale opbrengst, die niemand had durven dromen. De regionale omroepen zijn ontzettend blij met alle aandacht en hulp die vanuit de samenleving werd getoond.   Actieperio
Alle regionale omroepen van Nederland slaan in december de handen ineen om samen met hun luisteraars, kijkers en webbezoekers zoveel mogelijk levensmiddelen in te zamelen voor mensen die afhankelijk zijn van de Voedselbank. In de weken voor Kerst, van maandag 8 december tot en met vrijdag 19 december, staan de uitzendingen van alle regionale omroepen in het teken van de actie ‘Samen voor de Voedselbank’.   Unieke samenwerking De initiatiefnemers Omroep West en RTV Noord trekken samen op met R
De regionale omroepen houden ook dit jaar in december weer een grote inzamelactie voor de voedselbanken. Na de successen van de twee afgelopen jaren hopen de regionale omroepen de opbrengst van de actie in 2015 -met een eindstand van 2,8 miljoen euro – te overtreffen. De gezamenlijke actie wordt door elke deelnemende regionale omroep gehouden van 7 tot en met 16 december 2016.   Actieperiode Van 7 tot en met 16 december staan zeven regionale omroepen in Nederland in het teken van de actie Sam
Het digitale archief van de dertien regionale publieke omroepen wordt ondergebracht bij Beeld & Geluid. In samenwerking met de Stichting Regionale Publieke Omroep (RPO) wordt het audiovisuele materiaal van deze omroepen voortaan duurzaam beheerd en onderdeel van de nationale collectie. De centrale archivering zorgt ervoor dat opnamen over regionale cultuur, dialecten en tradities bewaard blijven en toegankelijk worden voor media, onderwijs, onderzoekers, culturele instellingen en het algemen
M&I Broadcast Services heeft in opdracht van de Limburgse publieke omroep L1 een geïntegreerde Nimbus newsroom-omgeving geleverd die is toegesneden op alle wensen binnen de redactie. Met Nimbus kunnen redacteuren content produceren voor de traditionele lineaire kanalen (radio, tv) en tegelijkertijd met een eenvoudige intuïtieve gebruikersinterface de content publiceren op website en social media platforms.   Nimbus hanteert een story-based workflow, waarbij journalisten zich volledig
In Nordrhein-Westfalen krijgt de digitale radio-ontvangst een nieuwe impuls. Rond de jaarwisseling 2025/26 worden de eerste regionale DAB+ netwerken voor commerciële radiozenders in gebruik genomen. Uit recente gegevens van de Bundesnetzagentur blijkt dat de geplande zendlocaties en hun uitzendvermogens inmiddels grotendeels vaststaan. Daarmee wordt duidelijk hoe de verdeling van de regio-muxen vorm krijgt. Regio Köln/Bonn/Aachen – Kanaal 8B Aachen (Karlshöhe) – 3,2 kW ERP Bonn (Venusberg) – 1
Niet-landelijke commerciële oproepen kunnen hun huidige vergunning laten intrekken. De ingetrokken vergunningen worden door middel van een veiling opnieuw uitgegeven. De regiogerichtheidseis voor deze nieuwe vergunningen wordt teruggebracht naar 10%. Alleen bij een veiling kan de regiogerichtheidseis worden gemoderniseerd. Intrekken huidige vergunning Vergunninghouders die niet langer kunnen of willen voldoen aan het huidige percentage regiogerichtheid kunnen hun vergunning laten intrekk
Na een spetterende muziekshow vanuit Blankenberge werd zonet de winnaar van Radio 2 Zomerhit 2020 bekendgemaakt. Niemand minder dan Regi feat. Jake Reese & OT mogen de Zomerhit mee naar huis nemen. De luisteraars van Radio 2 en de kijkers van Eén brachten massaal hun stem uit, waarna Regi uiteindelijk de gegeerde prijs in ontvangst mocht nemen voor het nummer 'Kom wat dichterbij'. 'Kom wat dichterbij' is ontegensprekelijk een enorme hit in Vlaanderen. Het nummer staat al 21 weken op
Regels voor betalingen voor medewerking aan programma’s bij de publieke omroep treden op 1 januari 2018 in werking. De regels zijn bedoeld om de onafhankelijkheid van de publieke omroep verder te verankeren en te borgen. De nieuwe regels zijn een onderdeel van de nieuwe Governancecode Publieke Omroep 2018 die op 1 januari 2018 in werking treedt. Journalistiek Mensen die in een journalistiek radio- of tv-(onderzoeks-)programma figureren, bijvoorbeeld in een documentaire, mogen niet voor h
3FM Serious Request heeft een recordbedrag van 12.380.438,- euro ingezameld voor de slachtoffers van seksueel geweld in conflictgebieden. NPO 3FM dj’s Gerard Ekdom, Coen Swijnenberg en Domien Verschuuren verlieten zojuist na zes dagen het Glazen Huis op de Grote Markt in Haarlem. Op het podium aan het bomvolle Houtplein is het totaal ingezamelde bedrag bekend is gemaakt: 12.380.438,- euro. Een recordopbrengst. Van 18 tot en met 24 december maakten de 3 dj’s zonder eten 24 uur per dag radio en TV
De Warmste Week van Music For Life 2017 zit erop. De solidariteits- en sensibiliseringscampagne die Vlaanderen een week lang in de ban hield, haalt een recordbedrag op. In totaal organiseerden de Vlamingen maar liefst 10 576 hartverwarmende acties voor 1642 verschillende goede doelen. Dat is bijna het dubbele aantal van vorig jaar. De duizenden actievoerders die geld inzamelden voor een zelfgekozen goed doel brachten op dit moment al 10.846.566 euro samen. Jan Van Biesen (nethoofd Studio
In totaal werden bij Omroep West ruim 134.000 lang houdbare levensmiddelen ingezameld. Om 18:15 uur maakte presentator Tjeerd Spoor, samen met alle presentatoren van Omroep West en Lee Towers, LIVE op Radio West én TV West de recordopbrengst bekend van de inzamelactie Samen voor de Voedselbank. De actie had als doel om 4.500 kerstpakketten te vullen, om alle gezinnen die in het noordelijk deel van Zuid-Holland afhankelijk zijn van de Voedselbank voor Kerst een extra pakket te kunnen geven. Dat d
De actie ‘Samen voor de Voedselbank’ van RTV Oost heeft dit jaar een record aan goederen ter waarde van maar liefst € 306.275,83 euro opgebracht. Dat is meer dan een verdubbeling van de 135.000 euro die in 2015 werd ingezameld. De ingezamelde producten worden door de Voedselbanken in de eerste maanden van 2017 onder hun cliënten verspreid.   Bij Coöp Leon Haanstra in Nijverdal werd op 9 december het startschot gegeven met 1 minuut gratis winkelen door oud-voetballer Ramon Zomer en producer Edw
DPG Media heeft in november een bijzonder sterke maand achter de rug. De radiogroep noteert binnen de doelgroep 20-49 jaar een gezamenlijk marktaandeel van 33,7%, waarmee een nieuw record wordt bereikt. Het resultaat betekent een groei van 15% vergeleken met een jaar eerder. De stijging komt vooral door de goede prestaties van Qmusic en JOE, aangevuld met de themakanalen die gezamenlijk goed zijn voor 3,7%. Qmusic Qmusic blijft de grootste commerciële speler van Nederland en laat in november ee
Vandaag publiceert Audify het Audiojaarrapport 2023. De audioreclamebestedingen over 2023 bedragen netto 242 miljoen euro. Dit is wederom een record en ruim 16 miljoen euro meer dan in 2022, een stijging van 7,2%. Audify publiceert vandaag de audiojaarcijfers waaronder de netto radioreclame-omzet van 2023. Elk kwartaal van 2023 vertoont groei met de grootste sprongen in het derde en vierde kwartaal. Vooruitkijkend naar 2024 wordt verwacht dat deze stijgende lijn zal aanhouden, wat verder
Adverteerders blijven hun investeringen in audioreclame opvoeren, zoals blijkt uit de nieuwste cijfers. In het eerste kwartaal van dit jaar stijgen de bestedingen met maar liefst 10,2% tot 48,8 miljoen euro. Dit markeert opnieuw een record en vertegenwoordigt een groei van 4,5 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Vandaag publiceert Audify de audioreclamebestedingen van het eerste kwartaal van 2024. De radiospotomzet blijft de grootste bijdrage leveren, goed voor 89% va
NPO Radio 1 heeft met RadiOlympia tijdens de Olympische Spelen recordcijfers behaald. Het luistertijdaandeel bedroeg afgelopen week 11.6% (bron: NMO) en dat is het hoogste sinds oktober 1993. Ook een week eerder was RadiOlympia al goed voor een uitstekend cijfer met een luistertijdaandeel van 10.4%. In oktober 1993 was het luistertijdaandeel 12%; toen werden er alleen nog maandcijfers gepubliceerd. Gijs van Beuzekom, waarnemend zendermanager van NPO Radio 1: “Geweldig dat we met
De ‘3 Noten XL’-actie in de Coen & Sander Show is succesvol afgerond met een bijzonder moment van winst voor luisteraar Femke uit Munstergeleen. Vanmorgen raadde zij de laatste JOE-hit ‘In the Air Tonight’ van Phil Collins goed en ging ervandoor met een recordbedrag van € 4.800. Femke, die al twee jaar verloofd is, zal het geld gebruiken voor haar geplande bruiloft in 2026. Tijdens de actie zijn in totaal drie JOE-hits uit de jaren 70s, 80s en 90s correct geraden, waardoor € 12.400 aan prij
Met een recordaantal van ruim 250.000 stemmen, is de stemweek van de Foute 1500 zojuist gesloten. De jubileumlijst van 15 jaar het Foute Uur start straks om 18.00 uur, direct na de Top 40 op Qmusic. Om te vieren dat het Foute Uur op Qmusic dit jaar 15 jaar bestaat, zendt de zender eenmalig de Foute 1500 uit, in plaats van de Top 500 van het Foute Uur. De lijst bevat 1500 guilty pleasures die allemaal luidkeels meegezongen kunnen worden. De hitlijst wordt normaliter traditiegetrouw afgesl
De luisteraars van NPO FunX hebben gesproken en dit jaar met een recordaantal stemmen de urban lijst der lijsten bepaald: de FunX DiXte 1000! Van zaterdag 9 t/m zondag 15 november staat FunX volledig in het teken van de allerbeste urban tracks. En daar stopt het niet bij: vanavond wordt de DiXte in de Escape in Amsterdam afgetrapt met optredens van o.a. Broederliefde, Numidia en Ashafar. Ook is de DiXte 1000 Speakertour met pop-up feestjes en de DiXte Karaoke nog te vinden in Den Haag en Almere.
Om 18:00 uur start bij Qmusic de Foute 1500: de grootste hitlijst vol met foute muziek. De Qmusic-luisteraars hebben massaal gestemd op hun favorieten: in totaal zijn er maar liefst 340.000 stemmen uitgebracht. Hiermee is het record van vorig jaar verbroken, toen werd er een kwart miljoen keer gestemd. Meeste noteringen De koning van de foute hits is Marco Borsato, met maar liefst 20 noteringen. Borsato wordt op de hielen gezeten door ABBA met 19 nummers en André Hazes Senior met 18 no
Steeds meer mensen weten Radio 10 te vinden en ook de Top 4000 heeft dit jaar een recordaantal luisteraars getrokken. In december zendt Radio 10 jaarlijks de Top 4000 uit, de grootste en meest complete hitlijst van Nederland, samengesteld door de luisteraar. De Top 4000 werd tussen 3 en 23 december 2018 door bijna 3,3 miljoen mensen beluisterd. Dat betekent een stijging van 16% ten opzichte van vorig jaar in de doelgroep 10+. In de kerndoelgroep 30-59 jaar steeg het aantal luisteraars zelfs met
Circa 3 miljoen mensen tussen de 10 en 34 jaar hebben naar de zeventiende editie van de NPO Radio 2 Top 2000 geluisterd. Niet eerder was het aantal jonge luisteraars zo groot. Jurre Bosman, zendermanager NPO Radio 2: “Het is geweldig om te zien dat de Top 2000 generaties verbindt: zowel jong als oud luistert en kijkt massaal naar de Top 2000 op NPO Radio 2. Het bewijst dat muziek van alle leeftijden en de lijst van iedereen is. Ik ben blij dat we als publieke zender zo’n saamhorigheidsgevoel kun
7.300 liefhebbers van klassieke muziek zakken af naar Concertgebouw in Brugge   Onder de noemer Iedereen Klassiek sloegen radiozender Klara, Concertgebouw Brugge, Brugge Plus en Stad Brugge op zaterdag 10 oktober al voor het derde jaar op rij de handen in mekaar om jong en oud, kenners en niet-kenners samen te brengen rond klassieke muziek. Met succes: maar liefst 7.300 liefhebbers van klassieke muziek zakten vandaag af naar het Concertgebouw in Brugge voor Iedereen Klassiek, een recordaantal.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.