Spring naar bijdragen

De cassette is weer terug, leuk


Juul

Aanbevolen berichten

Ik heb begin 1975 nog 3 maanden stage gelopen in de Cassettefabriek van Polygram op industrieterrein de Isselt in Amersfoort, ik dacht op de Fluorweg, maar dat weet ik niet zeker meer. Wat vond ik cassettes toen een slechte geluidskwaliteit hebben. Veel ruis. En toen was er de Philips DNR, maakte de kwaliteit niet veel beter. Maar met CRO2 en later Metal bandjes werd de kwaliteit wel beter en met Dolby C was het ruisprobleem ook verholpen. Het probleem met Dolby-C was echter dat als je de cassette op een andere recorder afspeelde, dan waarop deze opgenomen was, de Dolby niet goed werkte :(.

 

Ook ik heb nog een flink aantal cassetterecorders staan, de Nakamichi Dragon geeft bij mij de beste afspeel kwaliteit. Al met al klinkt zelfs een Ferro cassette zonder Dolby altijd nog beter dan mp3-tjes op lage bitrate ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap die hype niet zo. De kwaliteit gaat achteruit, vastlopers, dropouts, ruis e.d. Ik ben blij dat ik alles digitaal heb. Neemt bijna geen fysieke ruimte in en is veel makkelijker terug te vinden. Het is net als bij vinyl. Ook zo'n hype. Ik ben momenteel library LP's aan het digitaliseren en moet daar best wel wat handelingen voor uitvoeren om het spul zonder, tikken, kraken en rumble te kunnen bewaren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 jaar terug begonnen alternatieve bandjes weer tapes uit te brengen vanwege de hype vd elpee en de wachtlijsten bij de perserijen en bovenal de prijs. Echter verkopen die dingen voor geen meter en zo'n artikel als hierboven lijkt dan ook meer op een soort reclame stunt. De waarheid is dat niemand die dingen koopt.

 

grt. June

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de USA.

 

De RIAA ( The Recording Industry Association of America is a trade group that tracks music sales and certifies gold and platinum records.)

 

Over de verkoop van cassettes:

 

 "We regularly check with our music label members to see if they are reporting any change in the sales of cassettes, but there hasn’t been for quite some time. It’s such a small number it doesn’t meet the threshold of sales requirements for us to report it (we report sales by category on a scale of millions of dollars and cassettes just haven’t broken that threshold). So there has been no increase in sales of cassettes or a proactive effort to look into tracking this further."

 

"So while there may indeed be an increased interest in the format, it's not happening on the large scale that might register with an organization like the RIAA."                                  

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

Robin
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch geloof ik er niet in. Het is gewoon een manier voor artiesten en platenmaatschappijen om extra geld te verdienen en daar is op zich niets mis mee, maar ik geloof niet dat behoefte bij de gebruiker vandaan komt. De alternatieven zijn gewoon beter gemakkelijker.

 

Het is net als bij de zogenaamde revival van vinyl. Artiesten en platenmaatschappijen weten dat de echte fans alles van de artiest willen hebben. Het is eigenlijk een 'stukje' merchandise geworden. Willem van Kooten vertelde een paar jaar geleden op een Hitparadedag dat zijn maatschappij vinyl uitbracht van bestaande grote bands omdat de fans die dan ook in hun verzameling willen hebben. Bestaande tracks met een extra opname die nog niet eerder is uitgebracht en hup je verkoopt weer duizenden platen.

 

Misschien een idee om het materiaal ook weer op 8track uit te brengen?

 


En zoals de uitvinder van de compact cassette Lou Ottens al aangaf; '....Totaal overbodig'.

 

bewerkt door pvanklei
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 29-1-2017 om 18:19 zei Juul:

Je hebt het over "alternatieve bandjes" en daar zit 'em nou net de kneep.

Die verkochten hoe dan ook al geen grote getallen op welke drager dan ook.

 

Dus je mening deel ik niet………..

Heb je het item in 1-Vandaag gezien?

Nee?, effe kijken dan.

Dat jij mijn mening niet deelt doet mij alleen vreugde want dat zou mij een beangstigend gevoel geven. Voor de rest zegt het verhaal wat Robin citeerde genoeg. Cassettes zijn aan de straatstenen niet kwijt te raken, zelf niet met de kop van Justin Bieber erop.

Wat betreft de alternatieve bandjes : Je hebt werkelijk geen idee hoeveel poen er om gaat in dat circuit, de elpees zijn in no-time weg, de cassettes van diezelfde bands blijven echter achter in het magazijn.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Junebug:

Wat betreft de alternatieve bandjes : Je hebt werkelijk geen idee hoeveel poen er om gaat in dat circuit, de elpees zijn in no-time weg, de cassettes van diezelfde bands blijven echter achter in het magazijn.

 

Dit klopt inderdaad: 'alternative' heeft als woord de connotatie 'in de marge', in werkelijkheid zijn de grote alternatieve acts (Foo Fighters, Red Hot Chili Peppers, Green Day, Metallica), juist de acts die fanatieke fans hebben. 

Edwin

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het woord 'alternative' is inderdaad ietwat verwarrend, omdat de platenindustrie het zich heeft toegeëigend en van heel wat zogenaamde 'alternatieve bands' een onvoorstelbaar groot commercieel succes heeft gemaakt. Zie de namen die Rauhfaser noemt.

 

Maar in de reportage van 1-vandaag zie je ook een gesprek met iemand die op kleine schaal cassettes maakt, voor beginnende, (nog) onbekende bandjes. Als je een jonge muzikant bent die op zoek is naar een eigen publiek en je geeft concerten, is het natuurlijk best leuk om in zo'n concertzaal ook cassettebandjes te verkopen, bij wijze van gimmick. Dan krijgt het publiek de kans een fysieke herinnering aan zo'n concert in huis te halen, wat leuker is dan een mp3 en misschien ook wel dan een zoveelste cd-schijfje.

bewerkt door Paul
correctie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Edgar:

Er is niets leuker om als bandje te worden uitgebracht op een bandje ;)

 

Nu komt die reclamespot van That's weer naar boven. Philip Bloemendal sprak deze in: That's audiocassettes door Bose op de markt gebracht. Ik heb nog dozen vol cassettes. Zonde om weg te gooien.

Nou daar wordt ik niet warm of koud van .Werkte voor Boze nedeland in edam en alles kwam retour door uitval en dropouts op de tapes .....Nee TDK in mijn cassettedeck en nog steeds een mooie sound.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Edgar:

Nu komt die reclamespot van That's weer naar boven. Philip Bloemendal sprak deze in: That's audiocassettes door Bose op de markt gebracht. Ik heb nog dozen vol cassettes. Zonde om weg te gooien.

"Tets" audiocassettes. Dozen vol, leeg of ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je had ook nog de TETS 44 op Power FM destijds met Eddy (inmiddels Edwin) Diergaarde.

Inmiddels is het geen originele reactie meer van me, maar mocht je nog cassettes hebben met radio-opnames, ik digitaliseer ze graag met liefde, toewijding en geduld. Mijn motto daarbij is dat de eigenaar van de opnames bepaalt wat er wel en wat er niet hier op het forum geplaatst mag worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.