Spring naar bijdragen

LPAM - Wat mag het gaan worden ?


Aanbevolen berichten

16 uur geleden zei radio tpot:
17 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Nee wacht even Robin, jij wilde een vergunning aanvragen als je meer vermogen mocht gebruiken.

 

Nee, ik schreef: '' Ik zou alleen (maar) zelf een zender beginnen als behoorlijk meer vermogen mogelijk zou zijn.'' 

 

En dat is dus onmogelijk.

 

16 uur geleden zei radio tpot:

Ik vermoed namelijk dat je geen idee hebt wat je moet gebruiken om 50 km rond en volgens norm, dekkend te zijn.

 

Dat is van zoveel factoren afhankelijk,  hoge of lage frequentie, grondsoort, waar wonen de luisteraars, kwaliteit radio ontvangers, 'achtergrond 'storing, modulatie , bandbreedte, rondstralend/gericht, dag/avond ect...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Rob Veld:

Hetzelfde gebeurde in Lopik waar destijds uitgebreid over is geschreven. Daarbij komt dat we steeds meer "verwend" zijn met apparatuur die gevoelig is 

 

Rob V.

 

Ja daar bouwden ze een woonwijk naast met de naam Zenderpark....

 

En maar klagen, vooral na 2003 toen de commercielen de MG in handen kregen, ik dus. Allemaal voor bij de rechter geweest maar die geeft steeds overheid en omwonenden gelijk.

 

Nu mag Hoger vermogen MG helemaal niet meer waardoor zenders die Uitwijk mogelijkheid niet meer hebben en de druk op FM groter wordt, met belachelijke veilingprijzen

 

In LA staat een AM zender op nr 3 in de lijst, KFI 640. ,LA is groot ste radiomarkt US.

Cincinnati WLW 700 op 1.

 

In de oorlog luisterde men naar Radio Oranje op LMK Golf.

Als Poetin hier komt horen we alleen maar Radio Moskou . Maar wel in Hifi kwaliteit op FM en DAB, dat weer wel ja.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

26 minuten geleden zei ruudam:

Ja daar bouwden ze een woonwijk naast met de naam Zenderpark....

 

En maar klagen, vooral na 2003 toen de commercielen de MG in handen kregen, ik dus. Allemaal voor bij de rechter geweest maar die geeft steeds overheid en omwonenden gelijk.

 

Nu mag Hoger vermogen MG helemaal niet meer waardoor zenders die Uitwijk mogelijkheid niet meer hebben en de druk op FM groter wordt, met belachelijke veilingprijzen

 

In LA staat een AM zender op nr 3 in de lijst, KFI 640. ,LA is groot ste radiomarkt US.

Cincinnati WLW 700 op 1.

 

In de oorlog luisterde men naar Radio Oranje op LMK Golf.

Als Poetin hier komt horen we alleen maar Radio Moskou . Maar wel in Hifi kwaliteit op FM en DAB, dat weer wel ja.

 

Jij mocht ook niet te populair worden op de mg, want dan viel er te weinig te verdienen met de fm kavel veiling, en de Npo zendertje zouden luisteraars naar de mg zien verdwijnen 🙂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 26-3-2024 om 09:45 zei Piet van der Vooren:

Ah, nog meer nuttige informatie. Dank, Henk.

Ik had in 1972 veel contact met Lion toen hij betrokken was bij het weer op zee brengen van de Mi Amigo, samen met Gerard van Dam. Lion en ik hadden toen contact via de 27 MC, en ook kwam ik bij hem thuis in Leiden. Hij had een studiootje op de zolder van de woning van zijn ouders. Wellicht dat ik daar het bewuste nummer al heb opgepikt. Later was Lion zonder dat ik dat wist in Cuxhaven betrokken bij de inrichting van het zendschip Jeanine van Radio Atlantis, waar ik enkele maanden later zoals je weet als 'Peter de Vries' deejay mocht spelen. En weer later kwam ik hem weer tegen bij Nederland 3, een tv-piraat die inbrak op het kabelnet in de Leidse regio en de Duin- en Bollenstreek.

Maar we zijn dit LPAM-topic aan het vervuilen, Henk... 😉

Piet.

 

Ik vervuil nog even door, Piet....
Celebration is volgens Wikipedia opgenomen in november 1971. Kan dus best zijn dat het in 1972 werd uitgebracht.
De LP verscheen in 1974.
Please login or register to see this link.

Rink

PS.

Ik vind die andere Celebration van PFM steengoed, en daar wist ik niet eens de titel van....
Bedankt, Helmut !

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik herinner me dat ik deze plaat gehoord heb op BRT 2. Ik meen het was gebruikt als herkenningstune voor een programma, later hebben we een kort stukje daarvan gebruikt als jingle bij de Duitstalige zender Radio Benelux die uitzond van Oostbelgië naar Duitsland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 1-4-2024 om 20:05 zei ruudam:

Ja daar bouwden ze een woonwijk naast met de naam Zenderpark....

 

En maar klagen, vooral na 2003 toen de commercielen de MG in handen kregen, ik dus. Allemaal voor bij de rechter geweest maar die geeft steeds overheid en omwonenden gelijk.

 

Nu mag Hoger vermogen MG helemaal niet meer waardoor zenders die Uitwijk mogelijkheid niet meer hebben en de druk op FM groter wordt, met belachelijke veilingprijzen

 

In LA staat een AM zender op nr 3 in de lijst, KFI 640. ,LA is groot ste radiomarkt US.

Cincinnati WLW 700 op 1.

 

In de oorlog luisterde men naar Radio Oranje op LMK Golf.

Als Poetin hier komt horen we alleen maar Radio Moskou . Maar wel in Hifi kwaliteit op FM en DAB, dat weer wel ja.

Ja Ruud zo snel als mensen horen dat je maar iets met zenden doet, komen de klachten van zelf 😉 je krijgt meteen de schuld van alles .....zelfs als de Wifi gaat down gaat of de Ring deurbel vanzelf open doet altijd leuk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 20-3-2024 om 12:38 zei Robert Staal:

 

 

Ik wilde een discussies starten over de muziek die gedraai wordt op AM (LPAM).

Zoals wij allemaal weten is de AM radio band gebonden aan een bepaald soort publiek.

 

Je bent ouder of een (zend) radiofreak zo is het.

 

En er is het bijna niet te concurrenten tegen de populaire FM band.

 

Ook de onderstaande luistercijfer zeggen dat de groep ouderen die na de lineaire radio luistert het hoogste is.

 

1)De vraag is welke muziek keuze past daar (nu nog) het beste bij  ons als kleinschalige groep AM stations? 

Gezien alles op FM of DAB+ (online) te vinden is.

 

2)Hoe onderscheiden (wij) LPAM -ers ons nu nog tegenover zoveel overvoedt van muziek geweld ?    

 

3) Is er nog een goede gouden format ? BijvoorbeeldZelf vond ik bijvoorbeeld Radio 10 Gold zeer passen op AM , ook Radio 192 en dan Hit radio Veronica 1224 weer niet.

Holland FM ( op AM ) vond ik ook wel redelijk. 

 

(Deze vraag temeer) Dit te meer omdat, onderstaande gemeld wordt: 

 

"Wel is bij radio luisteren een flinke daling.

Bij de doelgroep 20-34 jaar ligt dit percentage rond de 60%, terwijl bij 35 jaar en ouder de waarden boven de 70% liggen".

 

 

 

BRON: 

 

Please login or register to see this link.

 

"LPAM, wat mag het gaan worden?". Eigenlijk had deze vraag gesteld moeten worden toen ik deze rubriek startte in 2016. Anno nu is het antwoord wel gegeven, het is geworden wat het nu in 2024 is. 

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 24-3-2024 om 11:24 zei Piet van der Vooren:

Dank voor de tip, Ruud. Helaas zit 'mijn' Celebration daar niet bij.

Piet.

Piet is het deze plaat, staat in de ofshore playlist Premiata Forneria Marconi - Celebration
Als deze het is dan even zeggen ik heb die wel op de HD staan.

 

bewerkt door Wilco Verkerk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik ben natuurlijk ook blij dat de overheid eindelijk een stukje band vrij heeft gegeven om als hobby radiostation wat te kunnen uitzenden en daar zal ik niet over klagen.

Waar ik wel over klaag is dat diezelfde overheid ons LPAM stations gelijk schakelt aan de regionale FM commerciële stations.

Betalen SENA en RDI (agentschap telecom) oké, maar dat Commissariaat voor de Media heeft totaal geen zin. Toezicht waarop dan ? 

De schakel zou er makkelijk uit kunnen worden geknipt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die verhouding is inderdaad zoek.  Het begint al met de definitie "commerciele omroep". Bij commercieel gaat het om winst te maken. Menigeen schiet nu in de lach, winst maken op de MG??

Nog erger met die 250 mW tik ik met de vinger tegen mijn voorhoofd.

 

Als we eens naar de veldsterkte gaan kijken wordt het helemaal leuk. Zo links en rechts zijn er "spikes" op mijn huis tuin en keuken ontvanger die kunnen concurreren met een 250 mW zender. Je zou verwachten dat je met je vergunning betaald om dit soort ellende aan te pakken.

 

Het maximale bereik van een 1 W PEP vergunning is bepaald op 500 meter, Hoeveel luisteraars zouden er zijn binnen een straal van 500 meter?

Het maximale bereik van een 100 W PEP vergunning is bepaald op 50 km. Hoeveel luisteraars zouden er zijn binnen een straal van 50 km?

Klaarblijkelijk zet men ook daar de tijd terug naar de 70'r jaren en leven de beleidslieden nog in de tijd van Radio Veronica, Radio Noordzee en al die anderen.

Waarbij in acht genomen dat de "man made noise" een stuk lager was.

 

Ik vraag me af wat het C v/d M nu eigenlijk doet. Als je ergens voor betaald wil je er ook wat voor terug krijgen, maar de vraag is wat?

 

Buma/Stemra en Sena gaan er nog steeds vanuit dat zelfs een 1 Watt PEP station talrijke luisteraar hebben. Ik ben bang dat het beluisteren van muziek in huiselijke kring meer luisteraars heeft als een LPAM zender. We laten het functioneren van Buma/Stemra even buiten beschouwing. Ik heb daar zo mijn mening over uit ervaring met een muzikaal familielid.

 

Mijn conclusie, en die was er ook al toen de LPAM vergunningen voor het eerst werden uitgegeven, je  een zak geld op tafel moet leggen maar wat zie ik er voor terug? Uiteraard kost een vergunning geld, niets mis mee, maar aan die vergunning op zich en wat dat verder met zich mee brengt, zitten zoveel kosten en daar heb ik zo mijn bedenkingen bij. Dat is dan ook mijn reden waarom ik er niet aan begonnen ben.

 

Rob V.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kleinschalige Radio Commercieel Omroep

Ze richten zich op de FM en de kleine kavels maar toen deze beschikbaar kwamen waren ze te duur.

Dachten dat met een LPAM vergunning groot geld te verdienen was, dat ze dan binnen zouden lopen.

Gelukkig trapte daar niemand in om lid van te worden 🙃

 

Theo

bewerkt door radio tpot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja wat mag je verwachten van een "belangen behartiger" die commercieel in zijn naam heeft staan. Dat commercieel lukt misschien wel op UKG maar niet op de MG. Ook niet met 1 kW.

Ze hebben klaarblijkelijk nog wel wat clientele want er is nog steeds een site van ze in de lucht.

 

En voor de rest laat ik me, in navolging van Wilco,  niet over de KCRO uit.

 

Er was echter ook nog een andere organisatie wel gericht op de MG. Maar je moet dan wel aan merchandising doen wil je een achterban hebben.

 

Rob V.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6415
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Gerard Groeneveld
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.