Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

LPAM (kleinvermogen AM)

Sinds mei 2016 geeft het Agentschap Telecom middengolfvergunningen af voor hobbyradio en kleine omroep. Inmiddels zijn er een flink aantal LPAM zenders in de lucht gekomen. Discussieer hier mee over deze AM-zenders.

1. Started by Hotel Amigo,

Geachte lezers, Hier weer een lijstje van LP AM stations die ik hier (Noord Nederland) kán ontvangen. Ja met een nadruk op kán, want ook ik heb veel storing hier op de mg (en kg). Als antenne gebruik ik o.a. 2x +/- 33 meter, bijna horizontaal gespannen (N - Z), KBC mini loop of een zelfbouw loopantenne. Helaas lukt het me niet om elke dag storingsvrij naar de mg te luisteren, 'de heren van AT' doen er helaas niets aan... Hier mijn lijstje, enkel LP AM stations uit Nederland: 1602 Flandria 1584 - (1566 -) 1485 Radio Zwarte Hond (Drachten) 1467 Eldorado; 's morgens vroeg wanneer hij nog Off Air is: Radio Paradijs en soms Vliegende Hol…

• Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 5 antwoorden
    • 6,7k weergaven
  2. Started by Peter Gemmeke,

Jinx 1179 kHz heeft al enige tijd een veel sterker signaal. Met de autoradio nog te vangen in Goes ( dikke 100 km)! Paradijs daarentegen heeft een veel zwakker signaal, nog maar 40 km. Wie weet wat hier aan de hand is ? Ruud ?

• Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 50 antwoorden
    • 6,1k weergaven
  3. Started by Vincent,

Ik ontvang nu op de 1332 hier in Rotterdam zuid Extra AM op de 1332. Check via de stream en hoor nu een station ID. S8 met een Perseus SDR en een Wellbrook ALA 1530. De antenne richting hier is oost-west dus pak hem 'op de zijkant'. 10 minuten opname: ExtraAM-20201121-0906-0916-Nonstop-1332kHz

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 30 antwoorden
    • 6k weergaven
  4. Started by Robin Westhof,

Uitstekend te ontvangen op deze (nieuwe) frequentie. Veel vermogen of een heel goede antenne/locatie?

• Bedankt
      • Vind ik leuk
      • Haha
    • 45 antwoorden
    • 5,9k weergaven
  5. Kan men vergunningsvrij draaien op de 1503,1512,1539?

6. Started by Eric,

AL lange tijd is het wel een beetje hobby de ontwikkelingen op de AM te volgen. Met name als ik 's morgens vroeg in de auto zit probeer ik Amerikanen of Canadezen te ontvangen. Soms lukt dat, maar vaak is de fluittoon (10 kHz vs. 9 kHz raster overheersend). En soms een Engels station (BBC x) met een Amerikaans Gospel programma. En dan bij de ID, helaas.... Blijf het ook opmerkelijk vinden hoe sterk de ' drive' is vanuit de providers en politiek om de sites van de hoogvermogen middengoldzenders uitgeschakeld en ook ontmanteld te krijgen. Tot rechtszaken aan toe. Al verbaast het me dat de mast langs de Trinteldijk er nog steeds staat. Er staat niets meer naast,…

• 9 antwoorden
    • 5,7k weergaven
  7. Gast
    Started by Gast,

Radio 0511 , Frieslands only original oldiesstation, is vanaf 11 mei 2019 te beluisteren via de hoofdfrequentie 1602 khz, Top Of The Dail. Ongetwijfeld ook te beluisteren via 747 en 1485 KHZ. http://radio0511.com/ Paul de Haan.

• 4 antwoorden
    • 5,6k weergaven
  8. Started by Piet van der Vooren,

Vandaag (23 november 2023) is het precies 45 jaar geleden dat het Plan van Genève van kracht werd. Daarin werden de frequenties in de middengolf opnieuw verdeeld. De meeste frequenties die nu voor LPAM worden gebruikt werden toen aan Nederland toegewezen, zij het voor andere doeleinden. Piet.

9. Started by Harm,

Hoewel ik persoonlijk een hekel aan bedelen heb was het opzetten van een "Crowdfund" de enigste oplossing om volgend jaar op AM verder te kunnen gaan. Ik zeg het maar eerlijk, ik ben de schaamte voorbij want ik ben zeker niet de enige die getroffen wordt door de economische gevolgen van de Covid-19 pandemie. Omdat ik nagenoeg geen inkomsten meer heb is het een kwestie van keuzes maken, maar tegelijkertijd is het uit de lucht halen van mijn hobbyzender pure kapitaalvernietiging. Ik moet er dus niet aan denken om in januari alles uit de grond te moeten trekken waar héél veel tijd, energie en geld in is gaan zitten. Maar, er gloort licht aan het eind van …

• Bedankt
      • Haha
      • Treurig
      • Vind ik leuk
    • 28 antwoorden
    • 5,2k weergaven
  10. "bron Facebook" Extra AM stopt definitief op de middengolf! De Amsterdamse 'Oldies' zender op 1332 kHz staakt op 31 december haar uitzendingen. Niet alleen het financiële aspect speelt een rol, wat overigens tot merkwaardige speculaties heeft geleid, maar ook persoonlijke afwegingen. De complete zend- antenne installatie zal binnenkort te koop worden aangeboden. Verhuur van de zender locatie aan uitsluitend vergunninghouders behoort ook tot de mogelijkheden.

• Haha
      • Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 23 antwoorden
    • 5,2k weergaven
  11. Started by Vincent,

Door omstandigheden heeft de directie van ‘Radio Els’ moeten besluiten de uitzendingen van dit station op korte termijn te beëindigen. Op vrijdag 21 juli om 18.00 uur wordt het stil op de stream(s) en op 1485 kHz. http://radioels.nl

• 23 antwoorden
    • 5,1k weergaven
  12. De zender is eindelijk in de lucht, na wat opstart problemen met de nieuwe zender staat die nu eeindelijk aan. Tijdelijk waren we in de lucht met een oude Norton van Memories 1251, aleen die wilde niet echt max 30 watt pep. Wij hopen dat het alemaal zo blijft werken als nu, misschien nog een limiter vervangen maar dat is het dan ook wel. Golden Oldies Radio 1224

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 46 antwoorden
    • 4,9k weergaven
  13. Gast Niko
    Started by Gast Niko,

Hallo Ik ben benieuwd naar ontvangstrapporten . Momenteel lager vermogen door defecte zender . Bvd

• 23 antwoorden
    • 4,7k weergaven
  14. Started by Andree,

http://radio.nl/819257/verdeelprocedure-nieuwe-laagvermogen-am-frequenties-gestart leuk ideetje,

15. Gast
    Started by Gast,

Wat je met een goede ontvanger en goede ontvangstantenne al niet kunt horen daar in Espoo < nabij Helsinki> Finland. Radio 0511 op 1485 khz vanuit Rhederbrug NO Groningen. Met dank aan Jim Solatie. Radio 0511 zendt sinds 2004 een oldies format uit vanuit Friesland, ook op de twee andere AM frequenties 1602 en 747 khz te ontvangen. Hier het fragment https://jumpshare.com/v/tAw8G6GYUwShMk6dTDQS

• 21 antwoorden
    • 4,7k weergaven
  16. Started by Theo PE1OPQ,

Stereo op de middengolf, kan dat? Ja dat kan heel goed en ook in Nederland is er een station wat uitzend in stereo. Zijn er dan ontvangers voor? Ja die zijn er en ook zijn er mensen die een printje in hun bestaande ontvanger maken zodat ze stereo kunnen decoderen. Zie filmpje van Bertwin uit Ter Apel. En de link van een opname van hem. De ratel die je hoort, is externe storing wat je zou moeten negeren. Het is met de standaard ferriet antenne ontvangen. https://we.tl/Ob5z7pqV0l Link blijft een week geldig. Wel geeft dit een idee wat mogelijk is met AM, C-QUAM is de naam van deze techniek. Theo

• 6 antwoorden
    • 4,7k weergaven
  17. Started by Vincent,

Gisteren is de zender in de Hoekse Waard aangegaan op de 1287 kHz. In Rotterdam zuid prima te ontvangen. Ik heb vanaf 20:00 uur tot dat zender uitgaat de 1287 opgenomen. Tijdens het nieuws van 20:00 hoor je dat ik nog even aan het 'spelen' ben met het filter omdat je de 1296 hoort (zijband dichtgezet). Na het nieuws staat het filter open op 12 kHz, iets breder dan waarmee Kilrock uitzend. Als tussen 05:00-06:00 de zender uitgaat hoor je een Spaanse zender die op dezelfde frequentie zit. Mocht Kilrock vandaag weer te horen zijn, dan zal ik nog wat opnemen. Kilrock-20191012-2000-2100-1287kHz Kilrock-20191012-2100-2200-1287kHz Kilrock-20191012-2200-23…

• 20 antwoorden
    • 4,7k weergaven
  18. KilRock test sinds zaterdagavond op de nieuwe antenne. Ontvangstrapportjes worden gewaardeerd! Fijne Paasdagen. Marcel

19. http://77.167.8.137:8073/ Op deze websdr is een ''zeer goed,, signaal te horen. Deze websdr zit in Groningen (de zender gebruikt denk ik meer dan 1 watt.)

• 9 antwoorden
    • 4,4k weergaven
  20. Started by Theo PE1OPQ,

https://pixeldra.in/u/H8chqN have fun Theo

• 19 antwoorden
    • 4,4k weergaven
  21. Gast Niko
    Started by Gast Niko,

Hallo . Ik meende begrepen te hebben dat seagull op 747 on air zou komen . Tevens is er nog een 747 vergunning voor 0511 afgegeven in noordfriesland. Bvd

• 18 antwoorden
    • 4,3k weergaven
  22. Started by Eric,

Sinds ?? in de lucht op 819 kHz "Keukenduin" vanuit Wassenaar. Waar de zender staat is mij onbekend, wellicht dezelfde lokatie als 675 kHz (nu met Hofstad, Den Haag) en Impact AM 1008 kHz. Klinkt goed. Wat mij opvalt is dat de signaalsterkte van 675 kHz zo enorm achterblijft en ook dun gemoduleerd. Dat is wel jammer. Ref: http://kiwi-sdr1-leiden.impactam.nl:8073/ Grt Eric

• 7 antwoorden
    • 4,3k weergaven
  23. Started by Theo PE1OPQ,

Zo staat de antenne van radio TPOT er nu bij. Hoogste punt is 26 meter, en de frequentie is 747 KHz. Theo

• 5 antwoorden
    • 4,1k weergaven
  24. Started by Theo PE1OPQ,

Vorig jaar hebben The Boys op voor avond van kerst, een top 100 gepresenteerd. Oeps, The Boys zeg je? Dat zijn drie mannen (Patrick, Fred en Danny) met een verstandelijke beperking, en ze maken wekelijks een uur radio op radio TPOT. Wat ze bind met ons is, het vuur om radio te willen maken. Het plezier om dat te doen. Ze doen dat op hun (eigen)wijze, en met respect, ik vind het hoogstaand radio wat ze maken. Het is zeker origineel, en lijkt op radio wat je al eens gehoord hebt, maar dan met passie en vuur voor het gebeuren radio maken. Maar ook dit jaar willen ze een top 50 maken, ze kwamen tot de ontdekking dat 100 platen wel erg veel…

• 10 antwoorden
    • 4k weergaven
  25. Gast
    Started by Gast,

De uitzendingen van Radio 0511, FrYslans Original oldiesstation , voortaan op 1332 khz. Paul de Haan.

• 12 antwoorden
    • 4k weergaven

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.