Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.
Een groepsblog door de redactie in Nieuws
  • artikelen

    7.826
  • opmerkingen

    2.012
  • weergaven

    331.437

Auteurs van dit blog

Over dit blog

Het laatste radionieuws uit Nederland en Vlaanderen

Berichten in deze blog

Audioreclame blijft een belangrijke pijler voor adverteerders en toont ook in het derde kwartaal van 2025 een duidelijke groei. In de periode juli tot en met september werd er gezamenlijk 55,3 miljoen euro geïnvesteerd in audioreclame, een stijging van 8,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Over de eerste negen maanden van 2025 komt de totale audioreclamebesteding uit op 172 miljoen euro, wat een lichte toename van 2,2% betekent ten opzichte van vorig jaar. Deze cijfers zijn afkomstig u
De audioreclamemarkt in Nederland blijft in de lift. In het eerste kwartaal van 2025 is de totale besteding aan audioreclame gestegen naar ruim 51 miljoen euro, een toename van 3,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Dat blijkt uit cijfers van Audify, de brancheorganisatie voor audiomarketing. De groei komt vooral voort uit digitale audioreclame. Digitale radioreclame liet een stijging zien van 35%, wat neerkomt op een investering van 3,1 miljoen euro. Ook podcastreclame laat verdere on
Het luisteren naar radio en naar (eigen) muziek is in de afgelopen twee jaar verder toegenomen. In 2017 werd 190 minuten per dag geluisterd, inmiddels luisteren we gemiddeld 202 minuten naar audio. Hierin is live radio luisteren stabiel gebleken en heeft het een meerderheidsaandeel van 72%. Dit blijkt uit de AudioMonitor, het tweejaarlijks onderzoek van de Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), waarin het luisteren naar type audio, apparaten en distributiewijze nauwkeurig wordt vastgelegd.
Op 1 februari 2023 is de eerste publicatie van het volledig vernieuwde luisteronderzoek openbaar gemaakt. De nieuwe luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos. Daarmee gaat een lang gekoesterde wens van alle betrokkenen ‑adverteerders, mediabureaus en publishers- in vervulling om de luistercijfers te baseren op een elektronische, passieve meting.   De eerste publicatie die is vrijgegeven, bevat de luistercijfers vanaf week 1 tot en met week 3 van 2023.
BBC Studios, producent en distributeur van audiocontent afkomstig van de BBC, is een samenwerking gestart met het Nederlandse audiobedrijf Audiohuis. Deze samenwerking is gericht op de vertegenwoordiging van BBC-podcasts op de Nederlandse reclamemarkt. Audiohuis maakt deel uit van Mediahuis, een uitgever met een breed scala aan nieuwsmerken in Nederland, België, Duitsland en Luxemburg. Het audiobedrijf is gespecialiseerd in zowel de verkoop van advertenties voor onafhankelijke podcastuitgevers
De tijd die Millennials aan audio besteden, ligt met 202 minuten per dag 7% boven het niveau van totaal Nederland (gemiddeld 190 minuten per dag). Bijna tweederde van de audiotijd van Millennials bestaat uit live radio. Deze resultaten komen uit de meest recente versie van het Audio Distributie Onderzoek (ADO) van de Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek). Dit onderzoek is uitgevoerd door GfK onder ruim 5.300 respondenten van 13 jaar en ouder.   De muziekdiensten (inclusief niet recl
Het luistervolume vertoont over de dag heen een specifiek patroon. Uit de meest recente versie van het Audio Distributie Onderzoek (ADO) van Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek), blijkt evenwel dat live radio de dominante audiovorm is, zowel overdag als in de avond- en nachtelijke uren. Live radio heeft overdag een aandeel van meer dan 80%. ADO is uitgevoerd door GfK onder ruim 5.300 respondenten van 13 jaar en ouder.   De helft van het dagelijkse luistervolume bevindt zich in h
Ondanks de ontwikkeling van online radioluisteren, is FM nog steeds de belangrijkste distributeur van live radioluisteren. Het luisteraandeel van FM bedraagt 52% en houdt daarmee de digitale ‘bronnen’ op afstand. Het gebruik van DAB+ is sinds 2015 verdrievoudigd naar inmiddels 13%. Dit betekent dat er nu ruim 2 miljoen mensen weleens radioluisteren via DAB+. Dat blijkt uit de meest recente versie van het Audio Distributie Onderzoek (ADO) van de Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek).  
De audioreclamebestedingen in 2022 bedragen 225,8 miljoen euro. Dit is een record en ruim 16 miljoen euro meer dan in 2021, een stijging van 7,8%. Audify maakt vandaag de netto radioreclame-omzet van 2022 bekend.  Het eerste kwartaal gaf de grootste stijging ten opzichte van 2021, er werd 15,7% meer geïnvesteerd. Het vierde kwartaal liet -met meer dan 81 miljoen euro- de hoogste audio-investeringen ooit zien (+4,1% t.o.v. 2021). De radiospotomzet is 203,3 miljoen euro en is met 9
Vanaf 15 april worden radiocommercials in Nederland aangeleverd via een nieuw online platform: Audify Hub. Dit platform is ontwikkeld door Audify in samenwerking met de Nederlandse radiozenders en Mediatechnologiebedrijf MediaLab. Met de introductie van dit centrale systeem wil de audiomarkt verdere stappen zetten in professionalisering en kwaliteitsbewaking van radiocommercials. De overgang naar Audify Hub verloopt zonder overgangsperiode. Tot en met 14 april wordt nog gebruikgemaakt van het b
De nominaties voor de Audify Awards 2025 zijn bekendgemaakt. Deze prijzen erkennen de meest onderscheidende prestaties in audioreclame en audio-innovatie. De winnaars worden op vrijdag 3 oktober bekendgemaakt tijdens de Dag van de Audio. Twee vakjury’s beoordeelden eind september de ingezonden cases en aangedragen kandidaten op creativiteit, effectiviteit en originaliteit in audio. Voor de categorie Beste Audiocommercial 2025 zijn vijf campagnes genomineerd. Albert Heijn is vertegenwoordigd met
Na twee jaar gedwongen afwezigheid verwelkomen de dj's van Qmusic op 24 en 25 juni weer 40.000 bezoekers bij de Foute Party. De feestvierders worden daar in ieder geval toegezongen door de eerste acts die de radiozender aankondigt: Atomic Kitten, Mart Hoogkamer en de Gebroeders Ko. Het belooft een editie te worden waar de schade van twee gemiste Foute Party's flink ingehaald wordt. In ieder geval schallen de hits van popsensatie Atomic Kitten door de Brabanthallen. Met hits als 'Whole Ag
De Atletiekunie en Sky Radio bieden vanaf vandaag de nieuwe trainingsapp ‘Hardlopen.nl‘. Met speciaal afgestemde trainingsschema’s voor een 3, 5 of 10 km run begeleiden vlogster Annemerel de Jongh en Sky Radio station-voices Marlayne Sahupala en Kas van Iersel hardlopers met hun stem. De coaches motiveren en geven tips over snelheid, houding en uithoudingsvermogen om het gewenste doel te bereiken. Hardlopers maken hun run nog leuker met de beste hardloopmuziek in vier verschillende Sky Radio Run
De Olympische Spelen zijn nog maar net achter de rug en we mogen binnenkort alweer supporteren voor verschillende Belgische atleten. Van woensdag 7 tot zondag 18 september treden 24 Belgische atleten aan tijdens de Paralympische Spelen in Rio. Deze week verwelkomt Karolien Debecker vier atleten in Camping Karolien. Zij komen vertellen over hun sport en hun ambities voor de Spelen. Vandaag beet zwemmer Sven Decaesstecker uit Roeselare de spits af (zie foto). Hij zal strijden voor een medaille bij
In januari 2015 maakt Astrid Philips de overstap van Q-music naar Nostalgie. Astrid studeerde radio aan het Rits in Brussel. Via één van haar docenten begon ze te presenteren bij FM Brussel. Daarna werd ze een vaste stem in het weekend van Studio Brussel. Vanaf 2009 kon je Astrid zowat dagelijks horen bij Q-music. “Muziek en radio zijn altijd al een rode draad geweest in mijn leven. Ik heb ongelooflijk veel goesting om die liefde voor tijdloze classics samen te beleven met de luisteraars van Nos
Astrid Kersseboom wordt de nieuwe presentator van het NOS Radio 1 Journaal. Zij is de opvolger van Jurgen van den Berg, die na zes jaar de NPO Radio 1-luisteraar’s morgens te hebben bijgepraat over nieuws en actualiteiten, de overstap maakt naar Omroep MAX. Kerssebooms eerste dienst bij het best beluisterde* dagelijkse programma op NPO Radio 1 is op maandag 3 januari.  Astrid Kersseboom (55) heeft een lange staat van dienst bij de NOS: ze begon in 1998 als nieuwslezer bij het NOS Radioni
Vanaf vandaag krijgen luisteraars van de Qmusic-ochtendshow Mattie en Marieke een nieuw vast onderdeel: ‘Aan Astrid’. In dit onderdeel zal Astrid Holleeder, de moeder van presentatrice Miljuschka Witzenhausen, luisteraars voorzien van levensadvies. Dit werd vanochtend aangekondigd tijdens de show. Astrid Holleeder, bekend als advocaat en schrijver, zal regelmatig haar inzichten en advies delen met luisteraars die vragen of problemen insturen. Haar toevoeging aan het programma biedt een n
Astrid loodst iedereen doorheen de voormiddag met de grootste hits van het moment. En er is meer. Elke dag gaat ze op zoek naar de muzikale actualiteit: geeft Ed Sheeran een concert? Is het de verjaardag van Beyoncé? Je hoort het zeker bij Astrid. En in januari steunt Astrid de MNM-luisteraars ook bij hun goede voornemens. Veel mensen zijn vast van plan om in 2018 meer te bewegen, ook Astrid zelf. Zij staat iedereen bij met een echte workout-playlist, waar iedereen elke dag zelf platen a
Tien radiofragmenten zijn in de race voor de titel Het Radiomoment van het Jaar 2024. De jury, bestaande uit prominente radio-dj’s en -presentatoren, heeft de shortlist bekendgemaakt van de genomineerden. Tot de kanshebbers behoren onder anderen Astrid de Jong, Wijnand Speelman en Mattie & Marieke. Op zondag 29 december maakt het MAX-programma De Perstribune Het Radiomoment van het Jaar bekend tussen 17.00 en 19.00 uur op NPO Radio 1. Het is de zesde editie van de verkiezing waarin H
Tijgers van de nacht zijn ze, ze maken radio terwijl bijna iedereen op één oor ligt. Wie zijn hun luisteraars? Wat moet je juist wél en wat juist níet doen op de radio in de nacht? En is het terecht dat mensen altijd zeggen dat nachtradio zo heel bijzonder is, zo speciaal, bijna poëtisch? Voor aflevering 31 van zijn podcastserie RadioReuzen is Bert Kranenbarg in de nacht gedoken. Ook echt: midden in de nacht was hij in de studio bij een nachtuitzending. Astrid de Jong won begin dit jaar
Zaterdag 15 mei brengt MAX tussen 19:00 en 21:00 uur op NPO Radio 1 het programma Op de plank. Een programma met daarin een overzicht van wat er nu op de plank ligt in theaterland. Hello Dolly, Vreemde Kostgangers en Heintje, van veel voorstellingen weten we niet of ze na dit coronajaar nog op de planken zullen schitteren. Premières en tournees sneuvelden net voor of na aanvang. Ondertussen maken de makers nieuwe voorstellingen, maar zijn er nog wel technici, theaters en festival
Op zondag 3 januari tussen 20:00 en 22:00 uur presenteert Astrid de Jong Gelukkig 2021 bij MAX op NPO Radio 1. Astrid de Jong onderzoekt wat geluk eigenlijk is, wie het heeft en wat je moet doen om het te krijgen.  De luisteraar hoort inzichten van onder anderen Guido Weijers, de cabaretier ging op zoek naar geluk en maakte er ook een voorstelling over. Waar vind je geluk als je gezondheid niet meewerkt? Snowboardster Bibian Mentel bij wie veertien keer kanker werd geconstateerd vertelt
Aankomende zaterdag komt MAX eenmalig met De Pensioenshow. Astrid de Jong presenteert de twee uur durende radio-uitzending die te beluisteren zal zijn op zaterdag 5 juni van 20:00 tot 22:00 uur op NPO Radio 1. In De Pensioenshow, gepresenteerd door Astrid de Jong, wordt uitgezocht wat mensen wel en niet weten over hun pensioen, zullen opvallende pensionado’s spreken en wordt onderzocht waarom mensen het onderwerp ‘pensioen’ saai vinden. Daarnaast brengt MAX ontluisterende verhalen van ou
Een groep prominente artiesten uit de Nederlandse soul & jazz-scene bestaande uit onder andere Ruben Hein, Wouter Hamel, Ntjam Rosie en Typhoon dook met Benjamin Hermans New Cool Collective de studio in om een nieuwe versie van de Tavares-hit ‘Don’t Take Away The Music’ (1976) op te nemen. Hiermee vragen ze aandacht voor het mogelijk verdwijnen van NPO Radio 6. Met deze opheffing zou een uniek platform voor veel Nederlandse soul & jazz artiesten en aanstormend talent dreigen te verdwijne
De Britse zangeres Anne-Marie, de Australische popband Sheppard en Nederlandse artiesten Martin Garrix, Chef’Special, Emma Heesters en Rolf Sanchez zijn toegevoegd aan de line-up van 538 Koningsdag. Op maandag 27 april houdt Radio 538 het grootste virtuele Koningsdag-event van Nederland, een gratis en corona-proof Oranjefeest met optredens van de allergrootste nationale en internationale artiesten. Luisteraars van 538 en kijkers van TV 538, SBS6 en KIJK.nl kunnen van 15:00 uur tot 18:00 uur meef

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.