Radiotechniek
Voor discussies over zendtechniek, antennes, soundprocessing, Radio automatisering etc.
347 discussies in dit forum
-
Ben van plan een inernetradio aan te schaffen, kwam deze tegen Sangean WFR - 28D. Groot voordeel van deze radio lijkt mij de mogelijkheid de usb poort die er op zit te gebruiken om een FM stick op te zetten, zodoende in andere delen vh huis ook de mogelijkheid door te luisteren op een gewone FM transistorradio. Ik vraag me wel het volgende af: afstemmen op internetstations gebeurt via het selecteren van een land waarna ee lijst volgt van stations die klaarblijkelijk in het systeem van deze ontvanger zit, bijv de bekende NL stations, BBC etc etc. Nu luister ik uiteraard ook met regelmaat naar bijv Radio 19, 192 radio, Britain Radio etc etc, zeg maar de hobbystations d…
-
- 46 antwoorden
- 9,5k weergaven
- 3 followers
-
-
Ik weet er niet zoveel ( meer ) van. Maar zoekend in het archief vond ik dit stukje waar Nico ook al op wees zoals ik dat jaaaaren geleden schreef. Onder de antennedoorvoer zat de spoel die nodig was om de antenne in resonantie te brengen. E.e.a. is goed te zien op bijgaande foto die pas in 1982 - 1983 is gemaakt toen de Norderney in de haven van Zoutkamp lag. Voor de volledigheid: Foto: archief Freewave-Marcel Poelman/ foto bewerking Harm ten Brink.
-
-
- 45 antwoorden
- 4,3k weergaven
-
-
Hoe zou het er mee zijn?
-
- 37 antwoorden
- 5,7k weergaven
- 1 follower
-
-
RNI zond de meeste tijd uit met een vermogen van 35 kW met een antenne die zonder verlies was aangepast op de frequentie van 220 meter. Veronica zond uit met 10 kW met een sterk verkoorte antenne op de veel lagere frequentie van 538 meter. Naar de wissel van 192 naar 538 was in Westduitsland de ontvangst overdag beter dan die van RNI. Hoe was dat bij jullie in Nederland en België? Vermoedelijk was RNI sterker in het westen dan Veronica. In een gebied met een hoge bodemgeleiding heb je niet zo een grote verlies op hoge frequenties. Dit zie je aan de kust waar Engelse zenders met ca een paar honderd watt op 600 kHz zo sterk te ontvangen zijn als zenders op bvb 140…
-
-
- 33 antwoorden
- 3,6k weergaven
- 1 follower
-
-
Er zitten hier op het forum een aantal zendamateurs die mogelijk mij antwoord kunnen gegeven op het volgende. Ik zit op een complex met 90 huisjes waar men draadloos internet heeft aangelegd. Ik zit hemelsbreed 30 meter van de paal met zender/antenne. Op mijn locatie heb ik een bereik van 20%. Als ik bij mijn buurman zit is het bereik opeen bijna 100%. We praten dan over zelfde afstand, alleen bijna vrij zicht op de zender. De zender staat op een mast, 4 meter boven de grond, geplaatst tussen de bomen. Tussen mij en de zender staan veel bomen. Naar mijn mening moet de zender/antenne omhoog. De bomen vormen een hindernis waar je met de gigahertz frequenties…
-
- 33 antwoorden
- 7,7k weergaven
- 1 follower
-
-
Foto: AVRO-RK 2 ©Juul Geleick
-
-
- 32 antwoorden
- 7,1k weergaven
- 1 follower
-
-
In het kort: Ik ben betrokken bij Unique op 675 kHz. Unique wil op 1287 kHz ook een zender in de lucht brengen. Nu zijn er twee opties: 1) langs de mast waaraan de antennedraad voor 675 kHz hangt een tweede draad afspannen voor 1287 khz. Beide zenders op hun eigen antenne. 2) Beide zenders op één antenne aansluiten met behulp van een z.g.n. diplexer Ik heb al wat voors en tegens tegen beide opties gehoord maar wil graag de ervaringen en argumenten voor en tegen nog eens op een rij zetten. En verder: zijn er methoden om de componenten voor een diplexer te berekenen? Groet, Andries2 (ik ben nog vrij nieuw op dit forum:)
-
-
- 30 antwoorden
- 4k weergaven
-
-
Ik ben op zoek naar de Nederlandse vertaling van deze Duitse benamingen van zendertypen: Knallfunkensystem Löschfunkensystem Hochfrequenzmaschinensystem Iemand die mij hiermee kan helpen?
-
- 28 antwoorden
- 16,5k weergaven
-
-
We hadden het laatst over Sky wave en ground wave. (kan het niet meer terug vinden) Maar kwam op een USA site een mooie beknopte uitleg tegen.
-
-
- 28 antwoorden
- 3,6k weergaven
- 1 follower
-
-
Binnenkort gaat een groepje radio zendamateurs een dag lang uitzenden vanaf de Nordeney Zij Gaan wereldwijde verbindingen maken om de radiohobby te promoten, en natuurlijk omdat Radio Veronica 40 jaar geleden is gestopt om vanaf zee uit te zenden. Exacte datum en roepletters volgen nog
-
- 28 antwoorden
- 6,3k weergaven
- 1 follower
-
-
Bron: Villa media https://www.villamedia.nl/artikel/duits-advies-verbied-verkoop-analoge-radios-per-2019
-
- 28 antwoorden
- 7,9k weergaven
-
-
Mijn HP laptop is na 5 jaar helemaal op en heb deze daarom vervangen door een nieuwe aesus. Een mooi apparaat maar probleem is echter dat er in tegenstelling tot mijn oude HP geen line-in toegang op zit waardoor ik er geen tulplug op kan aansluiten. Er zit alleen een uitgang op voor hoofdtelefoon/microfoonuitgang. Bestaat er soms een andere methode bij de nieuwe generatie laptops om daarmee muziek van audiocassttes te kunnen digitaliseren? Wellicht een kastje of draadje tussen tulplug en usb-poort??? Alvast hartelijk dank! Groet. Melle
-
Een aardig stukje over het marine station in Ouddorp en dat naar de Flevo gaat. https://het-bar.net/2017/09/marine-zendstation-verdwijnt-uit-ouddorp/
-
- 27 antwoorden
- 5,7k weergaven
- 1 follower
-
-
Onlangs ben ik eigenaar geworden van een Dateq BCS100 tafel, die ik op korte termijn operationeel hoop te hebben. Uiteraard zijn er wat puzzeltjes, zoals het ontbreken van de antenne voor de klok. Wat ik begrijp is dat het een draadantenne zou zijn met in een jack in de tafel wordt gestoken. Is zoiets zelf te maken, net als een gewoon fm kamer antennetje? En weet iemand wat voor soort afstandsbediening je zou kunnen gebruiken om de boel in te stellen? Dank!!
-
- 26 antwoorden
- 7k weergaven
- 1 follower
-
-
Ik ben bezig om mijn antenne te tunen voor 1485 kHz en wil de effectiviteit van mijn antenne verbeteren. Ik woon helaas niet in het buitengebied en ik moet het doen met een tuin in een woonwijk. Dus een mast van tientallen meters zit er niet in. Ook een aardnet in vorm van een ster die ook nog 1/4 lambda lang is kan ik helaas niet krijt. Dus ik probeer een verkorte 1/4 golf antenne in resonantie te krijgen met een beperkt aardnet. Het beperkte aardnet bestaat uit een 20 tal draden die in totaal toch iets van 350 + meter lang zijn (sinds gisteren heb ik er nog 50 meter erbij aangesloten). De antenne is een schuine draad die vanaf een tuinhuisje achter in de tuin vertrekt …
-
-
- 26 antwoorden
- 8,5k weergaven
-
-
-
- 26 antwoorden
- 5,7k weergaven
- 2 followers
-
-
Sinds een half jaar heb ik dezelfde Optimod in mijn bezit als die op de Ross Revenge staat. Graag zou ik willen weten hoe deze is ingeregeld, ten tijde van het grandioze geluid op 963 kHz. Heb Caroline al gemaild, maar geen reactie ontvangen. Wie o wie weet hoe deze Optimod is ingesteld? Cas
-
-
- 26 antwoorden
- 3,7k weergaven
- 1 follower
-
-
Ik weet niet of op dit forum nog gegadigden zijn voor een middengolffrequentie??? Voor degenen die serieus geïnteresseerd zijn is er de volgende vragenlijst http://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/vragenlijst_middengolffrequenties_0.pdf . Rob Veld
-
- 25 antwoorden
- 7k weergaven
-
-
Het wordt niet alleen stil op de Middengolf, ook de Langegolf loopt leeg. De zenders in Duitsland staan inmiddels uit, net als die in Rusland en Wit-Rusland. Dit jaar wordt ook de zender van France Inter op 162 kHz uitgeschakeld. En de 261 kHz is inmiddels een lege frequentie waar niets meer opzit. Overzicht: http://www.radiopedia.nl/wiki/Langegolf_omroepzenders Zoals jullie aan de afbeelding hieronder kunnen zien zijn er overdag nog 3 sterke zenders in Nederland te ontvangen: 183, 198 en 252 kHz. De zender uit Ierland op 252 kHz is overdag nog redelijk te ontvangen. Van deze vier zenders heb ik gisteren en vandaag wat opnames gemaakt…
-
- 24 antwoorden
- 6k weergaven
-
-
Mooi en eenvoudig dit filter. Juul. Bron: CQ Friesland - PA3BNT
-
-
- 24 antwoorden
- 2,4k weergaven
- 1 follower
-
-
Ik heb een tijdje terug hier een item over diplexen gestart dat zeer interessante informatie opgeleverd heeft. Nu zag ik laatst een filmpje over Radio Paradijs - de zeezender - en daar was sprake dat er een tweede zender in de lucht zou komen. Weet er iemand hoe dat technisch had moeten gebeuren? Met een diplexer, tweede antenne of anders? Lijkt me interessant om te weten, Groet, Andries
-
-
- 24 antwoorden
- 3,3k weergaven
- 1 follower
-
-
Dat ik Veronica historicus ben ( zelf benoemd dat weer wel ) maar ook zendamateur weten de meesten hier wel. En niet zo iemand die op 27 mHz zat en zit maar echt met een machtiging die ik kreeg in 1975 na een examen bij toen nog PTT. 27 mHz was niks voor mij als electronicus, al dat oninteressante geklets............ Afgelopen week vond ik nog een foto uit 1983, ik woonde toen in Bunschoten bij forumlid Henk Roos om de hoek. Erg aardig om te zien vind ik. Als ik verhuisd ben wordt het weer net zo denk ik. We hebben dan meer ruimte als we nu hebben. ( En met "we" bedoel ik de rest van de familie, niet als ik het over "ik" heb..........) Vanaf de Veluwe, …
-
Afgelopen vrijdagavond na een telefoontje spontaan besloten om even een op en neer te rijden naar Berlijn. Vanmiddag op de terugweg hebben we besloten om even een tussenstop te maken om wat foto's te maken van de Großfunkstelle Nauen, even ten westen van Berlijn. Hier een kleine impressie. Onderweg door Spandau: Nauen:
-
- 22 antwoorden
- 6,8k weergaven
-
-
Vaak wordt beweerd dat Hilversum 3 vanaf 3 september 1975 in stereo ging uitzenden. Dat is niet helemaal waar. Inderdaad werd op die datum de stereo DJ-tafel in gebruik genomen, waardoor alle programma's vanaf dat moment in stereo konden worden beluisterd. Ik herinner me echter dat een programma als bijvoorbeeld Mix van Herman Stok al ver voor 3-9-1975 in stereo werd uitgezonden. En dat blijkt te kloppen, kijk maar naar de (S)-en in deze programmering van 4 juni 1973: De mono DJ-tafel, waarvan de meeste programma's afkomstig waren, bleef tot september 1975 de "zwakke schakel" in de stereoketen. Voor juni 1973 werd er, althans volgens …
-
-
- 22 antwoorden
- 7,3k weergaven
- 1 follower
-
-
Vanmiddag, vrijdag 26 juli, was een testuitzending op 1296 AM te horen. Looptapeje met Engelse aankondiging (This is a test transmission from Babcock.....) zonder frequentie-aanduiding. 1296 is 1 vd sterke zenders op het eilandje voor de Engelse oost-kust (naam kwijt, heb je als je oud wordt). De zender werd het laatst door de Ned WereldOmroep gebruikt, en is overdag alleen in Benelux, stukje Dld te horen. Volle sterkte, spijkerhard signaal in Utrecht Was wel kort van 14.30- 15.00 uur. (Niets op 648, de zusterzender) Iemand wat gehoord, wat is doel hiervan???
-
- 20 antwoorden
- 6,2k weergaven
-